Gå til innhold

Voksne damer som ikke har barn, går de til lege/gynekolog for celleprøve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, gjør dem? De blir jo ikke "tvunget" på samme måte som kvinner som er gravide, som går på barnekontroll, oppsøker leger i slike ting. Forsvinner barnløse damer litt ut av systemet? Jeg var selv 43-44 år da jeg første gangen måtte ta celleprøve. Barnløs. Hadde helt sikkert ikke kommet til å tatt det frivillig om det ikke var for at jeg hadde økende menstruasjon. Fant ingenting. Hadde blødninger for jeg hadde kommet i 40 årene. Har ingen frykt for kreft. Sikkert naiv. Har overlevd hele livet "hittil."  "idioten overlever på flaks"

Anonymkode: 1c0de...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, gjør dem? De blir jo ikke "tvunget" på samme måte som kvinner som er gravide, som går på barnekontroll, oppsøker leger i slike ting. Forsvinner barnløse damer litt ut av systemet? Jeg var selv 43-44 år da jeg første gangen måtte ta celleprøve. Barnløs. Hadde helt sikkert ikke kommet til å tatt det frivillig om det ikke var for at jeg hadde økende menstruasjon. Fant ingenting. Hadde blødninger for jeg hadde kommet i 40 årene. Har ingen frykt for kreft. Sikkert naiv. Har overlevd hele livet "hittil."  "idioten overlever på flaks"

Anonymkode: 1c0de...36e

Om man har samleier så bør man i alle fall ta celleprøver hvert tredje år. Man kan utmerket godt få kreft i underlivet selv om man ikke har født barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Generelt oppfatter man det å få kreft som uflaks, men akkurat med hensyn til livmorhalskreft, så kan ‘uflaks’ oppdages før det blir til kreft. Det er absolutt ingen som tvinger deg til å ta prøven. Det er et tilbud til kvinner mellom 25 og 70 år, og det anbefales prøve hvert 3. år. Nå har du ikke barn, men hadde du hatt det, så vil jeg si at man skylder sine barn å holde seg mest mulig frisk. Er du bare ‘deg selv’, så er det ikke så farlig, eller?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Har gått litt over tiden og skal få tatt asap. Det har vel ingenting med barn eller ikke barn å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...