Gå til innhold

Uregelmessige blødninger og "gammel"spiral.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er 49 år. Har de siste 8 årene hatt hormonspiral, som ikke er skiftet ut. Jeg har under disse årene hatt småblødninger en dag eller opptil en uke, kun brukt truseinnlegg. Jeg har imidlertid de siste mnd gradvis merket en økning i blødningene og har brukt bind noen ganger. Jeg antar dette skyldes at hormonene har avtatt. Jeg har imidlertid begynt å få endel sporblødning, eller muligens at jeg har blitt mer obs på dette. Blødningene er også uregelmessige,  men det opplever jeg de har vært hele tidenes bruk av spiral.   

Jeg har imidlertid begynt å tenke på at det kan være andre årsaker enn spiralen, som gir blødning. Jeg har hatt sporblødning etter hard mage eller fysisk anstrengelser. Jeg har jevnlig tatt celleprøve hos gynekolog siste 20 årene. Alle negative. Siste juni 2015. Tok samtidig innvendig ultralyd. Denne gynekologen er grundig og kommenterte også at livmorhalsen så sunn og frisk ut. Det har imidlertid senere vært fokus på at celleprøver kan gi falsk trygghet og at 28% av tilfellene av livmorhalskreft har jevnlige kontroller med celleprøver uten at kreften er blitt oppdaget.

 

Jeg har allerede bestilt time hos gynekolog,  men det er litt frem i tid. Håper du kan gi meg en tilbakemelding, da jeg grubler en del på dette.

Anonymkode: 89572...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du vil ha avklart forholdene omkring livmorhalsen, så be din fastlege om å undersøke deg. Han eller hun vil kunne vurdere livmorhalsen og avklare om det er derfra blødningen kommer. Så kan du slå deg til ro, hvis det er lenge til du skal til gynekolog. Du kan også overveie å få fjernet hormonspiralen for å se hvordan det da blir med blødningene.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...