Gå til innhold

Hvilken oppfølging får dere psykisk syke fra kommunen?


Undulaten

Anbefalte innlegg

Jeg er alvorlig psykisk syk med depresjon, angst bl a . 

Har akkurat fått innvilget 10 dager med avlastningsopphold i kommunen. Men det er på langt nær det jeg burde hatt. Jeg er fortvilet. Får 2 ganger oppfølging pr dag under oppholdet. Ellers blir jeg, som hjemme, overlatt til meg selv. Det er ingen fast ansatte man kan kontakte der. Jeg er vant til innleggelse på døgnpost DPS, men får det ikke videre da kommunen har ansvaret, sier DPS. Og jeg er den første psykisk syke som får dette tilbudet i kommunen. Det er slitsomt å bane vei og jeg ikke om jeg orker å møte opp en gang.

Ellers skal jeg ha oppfølging av hjemmesykepleien 2 ganger i uka hvor de kommer hjem til meg på ettermiddagen og har med middag. 

Så har jeg psyk sykepleier annenhver uke, utenom Miljøtjenesten i kommunen som er 1 gang i uka og hjelper med husarbeid og planlegging. Samt behandler på DPS 1 gang i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde vel fått gå på lavterskel møtested, så mye jeg ville, og en sykepleier eller annen fra kommunen. Men jeg har ikke lyst.

 

 

 

Anonymkode: 29bf6...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en del år siden så fikk jeg samtaler med psykiater 1 gang i uka pluss brukerstyrt seng ved DPS. Så mange år uten noe som helst. Nå har jeg samtale med fastlegen 1 gang i måneden. Har forøvrig en fantastisk fastlege. Går foreløpig til en terapeut, men det blir det snart slutt på (må betale alt selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Undulaten skrev:

Jeg er alvorlig psykisk syk med depresjon, angst bl a . 

Har akkurat fått innvilget 10 dager med avlastningsopphold i kommunen. Men det er på langt nær det jeg burde hatt. Jeg er fortvilet. Får 2 ganger oppfølging pr dag under oppholdet. Ellers blir jeg, som hjemme, overlatt til meg selv. Det er ingen fast ansatte man kan kontakte der. Jeg er vant til innleggelse på døgnpost DPS, men får det ikke videre da kommunen har ansvaret, sier DPS. Og jeg er den første psykisk syke som får dette tilbudet i kommunen. Det er slitsomt å bane vei og jeg ikke om jeg orker å møte opp en gang.

Ellers skal jeg ha oppfølging av hjemmesykepleien 2 ganger i uka hvor de kommer hjem til meg på ettermiddagen og har med middag. 

Så har jeg psyk sykepleier annenhver uke, utenom Miljøtjenesten i kommunen som er 1 gang i uka og hjelper med husarbeid og planlegging. Samt behandler på DPS 1 gang i uka. 

For meg ser det ut som om du får omfattende oppfølgning i hverdagen. Når det gjelder det med avlastningen i kommunen, så skjønner jeg ikke helt hvordan det skal foregå? Hvor er det du skal være og hvor de ikke har noen faste ansatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avlastningen blir på en hybel på et sykehjem på en rehabiliteringsavdeling hvor det ikke er noe personale, alt er på eget ansvar. (Her er pasienter som er skrevet ut fra sykehus med somatiske "ting", men som ikke kan bo hjemme, så en mellomstasjon, dvs de er mer oppegående enn vanlige sykehjemspasienter). Jeg har fått nøkler og adgangskort så kan gå ut og inn hele døgnet. Det er ingen som tar meg i mot eller følger med meg annet enn at hjemmesykepleien skal innom 2 ganger til dagen og jeg blir fulgt enkelte andre dager i tillegg av behandler på DPS, psyk sykepleier i kommunen. 

Håper det var litt mer oppklarende, Frosken! 

På Friday, April 21, 2017 den 10.37, frosken skrev:

For meg ser det ut som om du får omfattende oppfølgning i hverdagen. Når det gjelder det med avlastningen i kommunen, så skjønner jeg ikke helt hvordan det skal foregå? Hvor er det du skal være og hvor de ikke har noen faste ansatte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Undulaten skrev:

Avlastningen blir på en hybel på et sykehjem på en rehabiliteringsavdeling hvor det ikke er noe personale, alt er på eget ansvar. (Her er pasienter som er skrevet ut fra sykehus med somatiske "ting", men som ikke kan bo hjemme, så en mellomstasjon, dvs de er mer oppegående enn vanlige sykehjemspasienter). Jeg har fått nøkler og adgangskort så kan gå ut og inn hele døgnet. Det er ingen som tar meg i mot eller følger med meg annet enn at hjemmesykepleien skal innom 2 ganger til dagen og jeg blir fulgt enkelte andre dager i tillegg av behandler på DPS, psyk sykepleier i kommunen. 

Håper det var litt mer oppklarende, Frosken! 

 

Hva er egentlig poenget med det ippholdet?

Anonymkode: 6b7bd...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig poenget med det ippholdet?

Anonymkode: 6b7bd...a3d

Det er avlastningsopphold. For å få en pause fra hjemmesituasjonen og ta meg inn. Og er det sånn som jeg har hatt på DPS  (men ikke får lenger) så blir jeg bedre en periode etterpå.  

Jeg er kronisk psykisk syk med stor utmattelse og mye angst som hemmer meg og gir alvorlig depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎23‎.‎04‎.‎2017 den 23.10, Undulaten skrev:

Avlastningen blir på en hybel på et sykehjem på en rehabiliteringsavdeling hvor det ikke er noe personale, alt er på eget ansvar. (Her er pasienter som er skrevet ut fra sykehus med somatiske "ting", men som ikke kan bo hjemme, så en mellomstasjon, dvs de er mer oppegående enn vanlige sykehjemspasienter). Jeg har fått nøkler og adgangskort så kan gå ut og inn hele døgnet. Det er ingen som tar meg i mot eller følger med meg annet enn at hjemmesykepleien skal innom 2 ganger til dagen og jeg blir fulgt enkelte andre dager i tillegg av behandler på DPS, psyk sykepleier i kommunen. 

Håper det var litt mer oppklarende, Frosken! 

 

Har du en belastende situasjon i familien hjemme? Hvis det er noe hjemme du trenger pause fra, så kan jo et slikt opphold fungere. Dersom du derimot bor alene vanligvis, så har jeg vanskelig for å se at et slikt opphold har noen fordeler i forhold til å få oppfølgning i hjemmet.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 4/25/2017 den 0.27, frosken skrev:

Har du en belastende situasjon i familien hjemme? Hvis det er noe hjemme du trenger pause fra, så kan jo et slikt opphold fungere. Dersom du derimot bor alene vanligvis, så har jeg vanskelig for å se at et slikt opphold har noen fordeler i forhold til å få oppfølgning i hjemmet.

Lykke til:-)

Jeg bor alene, men har 1000 ting hjemme som bør gjøres noe med, men som jeg ikke orker. Derfor blir det å komme avgårde hjemmefra som en pause, en avlastning ift det. I tillegg til at jeg får tettere oppfølging i de dagene jeg er der (selv om det egentlig ikke er nok). 

Følte jeg var veldig positiv nå, men det er jeg ikke. Har akkurat fått beskjed om nytt opphold. Men usikker på om jeg vil ha det pga dårlig tilrettelegging på det jeg har gitt tilbakemelding på. Men skal til psyk sykepleier i dag, så må vel diskutere det med henne.... 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell

Aldri fått noe hjelp, kun avslag. "Får" hjelp fra fra en privat psykiater.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5/26/2017 den 10.59, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får du ikke døgnopphold på DPS?

Anonymkode: 1b8dc...975

Jeg får det ikke lenger på grunn av at DPS mener jeg trenger avlastningsopphold, men at det ikke er deres ansvar lenger. De mener at det er kommunen som skal gi meg det tilbudet. Men kommunen har ikke det tilbudet, så nå får jeg et tilbud som ikke er godt nok i det hele tatt som jeg har måttet bare godta. Så alt går utover meg som pasient, jeg blir skvist mellom alle plasser. 

Det tilbudet jeg har måtte godta er et opphold med oppfølging 2 ganger i døgnet av hjemmesykepleien med en halvtime hver gang. Jeg bor da på et omsorgssenter, men er ikke tilknyttet noen ansatte som jobber der. Jeg har nøkkel og brikke med kode for å komme inn og ut hele døgnet. Jeg må ha med toalettpapir, håndklær, oppvaskmidler, sengetøy. Jeg har ansvar for å skifte batteri på brannvarsler om denne går, det samme hvis lyset går på rommet da må jeg kjøpe og skifte lyspære. Taket på rommet er høyere enn normalt og jeg rekker ikke opp til hverken lys eller brannvarsler, selv fra stol eller seng. 

Spurte kommunen om de kunne få noen til å re opp senga før jeg kom dit pga stor utmattelse av å gjøre det. Nei, det hadde de ikke anledning til var svaret. 

Jeg mener det bør være oppfølging mye oftere og fra noen som er på stedet. Det er ikke godt nok sånn det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen. Kun bebreidende blikk og kommentarer fra fastlegen om jeg går dit. Men jeg tror for meg selv at årsaken er mye at de har ikke mye hjelp å gi.Det er så mange mennesker som er i veldig stor trøbbel nå og innen 2020 vil antallet  NAV klienter bli så store at man sier minst mulig om noe tror jeg.De som kjenner systemet dårligst eller ingen " spiselige" pårørende har går det værst utover har jeg inntrykk av.

Det er bare veldig mye urett som burde vært røska opp i i dag.

Det var dårlig før i tida også men pasientene ble ikke fratatt all verdighet den gang.

 

Anonymkode: b4007...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ingen oppfølging fra kommunen. Går til psykolog på DPS annenhver uke. Går egentlig ikke så ofte for det er alltid ett eller annet som gjør at det blir lenger mellom hver time. Nå f.eks går det 7 uker mellom timene. Har time hos fastlegen ca 1 gang i mnd. Kan hende jeg får noe oppfølging fra kommunen etterhvert, istedefor DPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...