Gå til innhold

Estradot - benskjørhet - tretthetsbrudd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er usikker på om dette sorterer inn under gynekologi eller om jeg må rette dette til allmennmedisin.

Jeg har fjernet ovarier og livmor pga celleforandring. Begynte da med Estradot, alder den gang ca. 34 år. For 3 år siden tok jeg bentetthetsmåling. Alt ok. I fjor fikk jeg et tretthetsbrudd i foten. I går kom dette tilbake, samme smerter, samme sted. Jeg vet ikke om jeg får i meg nok D-vitamin da jeg ikke er noe særlig eksponert for sol eller spiser kjøtt. Etter hendelsen i går begynte jeg med D-vitamin og kalsium.

Dette var kanskje mange unødige opplysninger, men mitt spørsmål er kanskje hvor ofte jeg bør ta bentetthetsmålinger når jeg går på Estradot? Kan Estradotdosen være for lav? 50 mikrogram/2 gr. pr. uke.

På forhånd takk.

Anonymkode: f1a2a...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker på om dette sorterer inn under gynekologi eller om jeg må rette dette til allmennmedisin.

Jeg har fjernet ovarier og livmor pga celleforandring. Begynte da med Estradot, alder den gang ca. 34 år. For 3 år siden tok jeg bentetthetsmåling. Alt ok. I fjor fikk jeg et tretthetsbrudd i foten. I går kom dette tilbake, samme smerter, samme sted. Jeg vet ikke om jeg får i meg nok D-vitamin da jeg ikke er noe særlig eksponert for sol eller spiser kjøtt. Etter hendelsen i går begynte jeg med D-vitamin og kalsium.

Dette var kanskje mange unødige opplysninger, men mitt spørsmål er kanskje hvor ofte jeg bør ta bentetthetsmålinger når jeg går på Estradot? Kan Estradotdosen være for lav? 50 mikrogram/2 gr. pr. uke.

På forhånd takk.

Anonymkode: f1a2a...27c

Du bør sannsynligvis oppgi nåværende alder.

Anonymkode: 2b346...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør sannsynligvis oppgi nåværende alder.

Anonymkode: 2b346...c02

53 år.

Anonymkode: f1a2a...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Absolutt ikke unødvendige opplysninger, godt at din alder også kom med.

Litt rart at du fikk fjernet eggstokker i så ung alder! Du kom altså i en meget tidlig overgangsalder med bla øket risiko for beinskjørhet. Jeg synes du skal få utført en ny beintetthetsmåling, i og med at du nå har hatt brudd. 50 mikrog østrogenplaster er for lite for en kvinne i 30 eller 40 årene, men passe i din alder. Det er enkelt å måle D-vitamin i blodet. Hvis du har tegn på osteoporose ved undersøkelsen, kan det bli aktuelt å behandle med det man betegner som bisfosfonat. Det er ikke grunn til å øke østrogendosen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Absolutt ikke unødvendige opplysninger, godt at din alder også kom med.

Litt rart at du fikk fjernet eggstokker i så ung alder! Du kom altså i en meget tidlig overgangsalder med bla øket risiko for beinskjørhet. Jeg synes du skal få utført en ny beintetthetsmåling, i og med at du nå har hatt brudd. 50 mikrog østrogenplaster er for lite for en kvinne i 30 eller 40 årene, men passe i din alder. Det er enkelt å måle D-vitamin i blodet. Hvis du har tegn på osteoporose ved undersøkelsen, kan det bli aktuelt å behandle med det man betegner som bisfosfonat. Det er ikke grunn til å øke østrogendosen.

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for raskt og klargjørende svar!

Jeg må si at jeg blir litt trist over at jeg da åpenbart har fått for lite østrogen i årenes løp. Det kan gjøre meg redd kjenner jeg. Jeg fikk etter den tid også problemer med å holde vekten nede. Det var som om jeg mistet kontakt med kroppen.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er rart at man får fjerne eggstokker/livmor så tidlig. Dette er jeg litt nysgjerrig på. Skulle gjerne få litt klarhet i dette. Er det ikke vanlig? Alt den gang gikk så fort og jeg følte at alt var uvirkelig. Alt gikk liksom i stå. Dette har hengt igjen lenge. Hvis du har en forklaring vil jeg være takknemlig for det.

Jeg forstår svaret ditt dithen at jeg skal be om å få tatt en blodprøve pluss foreta en bentetthetsmåling. Mange takk!

Anonymkode: f1a2a...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var ikke fjerning av livmor som undret meg, den har bare funksjon for å huse et foster. Eggstokkene har en viktig funksjon med ikke bare å levere egg til befruktning, men også med hensyn til hormonproduksjon. Før var det ganske vanlig også å fjerne eggstokkene hos kvinner som nærmet seg overgangsalderen, altså de som var nær 50 år. Den eneste grunn til å fjerne dem er å hindre senere forekomst av eggstokkreft som forekommer hos 1-2 % av alle kvinner. Hormonmangel kan erstattes, men bare til en viss grad. Du har fått østrogen i den dose man gir til eldre kvinner som er kommet naturlig i overgangsalderen, og det har vært vanlig dose, men i dag ville man nok ha valgt en høyere dose til så ung kvinne som deg. Eggstokkene produserer også andre hormoner som mannlige hormoner, de har funksjon mht sexlyst og kanskje energi, og de er ikke lette å erstatte.

En liten trøst: Den tidligere overgangsalder (og kanskje underbehandling med østrogen ?) har sannsynligvis redusert din risiko for brystkreft (reduksjon fra 10 % til 7% ???), og har fjernet risiko for livmorkreft (1% i livmorhals og 2,5% i livmorkroppen) samt fjernet risiko på ca 1,5% for eggstokkreft. Ta det med som noe positivt.

Du skal be om blodprøve for måling av D-vitamin og Dexa for beintetthetsmåling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for fyldig svar. Takk også for trøsten. Jeg kan jo glede meg over dette med reduksjon av brystkreftfare. Når det gjelder fare for livmorkreft og eggstokkreft så forsvant jo den risikoen veldig brått da livmor og eggstokker fullstendig ble fjernet :) God helg!

Anonymkode: f1a2a...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...