Gå til innhold

Kvae på klær


Trine

Anbefalte innlegg

Jeg har en softshell-bukse og har trolig klart å sette meg på noe kvae. Det gikk ihvertfall ikke bort i vask og det lukter furuskog så regner med det er kvae. Så nå lurer jeg på hvordan jeg skal få det bort. Er den noen som vet hvordan man får bort kvae fra klær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For å fjerne kvae anbefaler jeg følgende: Hell Zalo rett på flekken, trykk forsiktig inn til stoffet og la virke i ca 20 minutter. Skyll deretter GODT og vask til slutt i maskinen.
Lykke til!

Anonymkode: 62adc...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å fjerne kvae anbefaler jeg følgende: Hell Zalo rett på flekken, trykk forsiktig inn til stoffet og la virke i ca 20 minutter. Skyll deretter GODT og vask til slutt i maskinen.
Lykke til!

Anonymkode: 62adc...148

Takk :) Skal prøve det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg googlet og fant at neglelakkfjerner skal være effektivt. 

Jamen hvem har vel neglelakkfjerner i hus da???? :P Det har jeg aldri eid, ikke neglelakk heller for den saks skyld. Men det er helt klart verdt å kjøpe om det fungerer for buksa er ganske ny og svindyr. Prøver zalo først, og funker ikke det så skal jeg få tak i neglelakkfjerner. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trine skrev:

Jeg har en softshell-bukse og har trolig klart å sette meg på noe kvae. Det gikk ihvertfall ikke bort i vask og det lukter furuskog så regner med det er kvae. Så nå lurer jeg på hvordan jeg skal få det bort. Er den noen som vet hvordan man får bort kvae fra klær?

Zalo bør funke ja, men når man får kvae på hendene er det jo smør som er tingen. En klatt smør som gnis inn i hendene og deretter vanlig såpevask med varmt vann så er hendene gullende rene. Du risikerer selvfølgelig en fettflekk på buksa - så prøv zaloen først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Lillemus skrev:

Zalo bør funke ja, men når man får kvae på hendene er det jo smør som er tingen. En klatt smør som gnis inn i hendene og deretter vanlig såpevask med varmt vann så er hendene gullende rene. Du risikerer selvfølgelig en fettflekk på buksa - så prøv zaloen først!

Ja, tenkte på smør, men så tenkte jeg at fettflekker på klær ikke er så moro, ihvertfall ikke midt på rumpa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke man bør ha neglelakkfjerner på klær. I alle fall ikke high tech materialer som softshell.

Anonymkode: 62adc...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neglelakkfjernere innholder som oftest aceton eller etylacetat.

https://helsenorge.no/Giftinformasjon/Produkter-og-kjemikalier/neglelakkfjerner

Stoffet er et utmerket løsemiddel (det er hovedbestanddelen i neglelakkfjerner), og et viktig utgangsstoff for framstilling av andre stoffer. Aceton bør brukes med forsiktighet ved rensing myke overflater, f.eks av plast, da oppløsningen er så kraftig at plasten kan smelte (klar plast vil kunne bli grumsete).

https://no.wikipedia.org/wiki/Aceton

Som ester fremstilt fra etanol og eddiksyre, og dermed vanlig forkortet til EtOAc, den er fremstilt i stor skala for bruk som løsningsmiddel. I mindre skala er den det vanligste stoffet å bruke til avliving ved innsamling av insekter, da den er relativt ufarlig for mennesker. Etylacetat er svært brannfarlig.

https://no.wikipedia.org/wiki/Etylacetat

 

Anonymkode: 62adc...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...