Gå til innhold

Er det sant at makt korrumperer?


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg ville si ja

De fleste typer maktpersoner og andre eliter blir kllin kokos etter en tid 

Det stemmer nok ofte. Men at de blir klin kokkos er vel å dra det vel langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg ville si ja

De fleste typer maktpersoner og andre eliter blir kllin kokos etter en tid 

Dette er et meget stort spørsmål, og jeg mener at det ikke gjør det. Ikke makten i seg selv. Makt finnes i alle situasjoner, i alle bedrifter, i alle relasjoner. Makt i seg selv er positivt, men at det finnes mennesker som driver med maktmisbruk, det er klart! (Oppnå noe med trusler, vold, manipulasjon) Uten makt, hadde vi ikke hatt et sivilisert samfunn. 

Nå tenker du sikkert hovedsaklig på visse menn som er mye i media om dagen, og de er personer som misbruker sin maktposisjon, absolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

"Uten makt intet sivilisert samfunn"

Akkurat det klarer ikke jeg å tro

Men at vi helt klart alle har vårt den ser jeg

Og jeg ser også at veldig mye av bakgrunnen for alt ofte ikke kommer frem i media

Og jeg setter veldig pris på at politikere og andre samfunnsaktører drøfter i media og stiller opp og gjør debatten mer interessant selv om vi kanskje lytter bare med et halvt øre ofte fordi man føler seg mye " fremmedgjort"

Det har jeg oppdaget ofte hvor jeg har lest om befolkningssammensetninger og historiske hendelser på mere mikronivå Hvor forsvinnende lite jeg egentlig vet.

Det er også en masse viktig  tror jeg som aldri når media Kanskje et værre problem enn veldig omstridte analyser

Selv om det å skape fred sikkert nok er en annen jobb enn man kanskje tror. Man må kanskje forplikte seg og gjøre en seriøs på alle parters syn også de for en selv mest uspiselige.

Veldig ofte kan man jo alle bli tillagt syn de ikke har Et menneskes syn på ting behøver jo heller ikke å bety vonde handlinger automatisk

Ofte tar man ofte ikke fullt ut informerte valg kanskje også om man er politiker også

Derfor har vi jo disse biografiene så få leser om samtidige personer

Vi vet jo en hel del om "feilene og betenkelige ting "som er blitt gjort i opp igjennom historien vår men hva vet vi egentlig om "feilene vi gjør nå"?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten makt intet sivilisert samfunn- For å forklare nærmere; politikere, lover og regler er alt som er skapt gjennom makt eller innehar makt. Om vi ikke hadde hatt lover og regler, hva ville skjedd da? Det ville vært ville vesten hvor alle gjorde akkurat som de ville, et lovløst samfunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...