Gå til innhold

Gravid etter traumatisk abort


Ønskehjerte

Anbefalte innlegg

Ønskehjerte

Hei,

Jeg er en 33 år gammel kvinne som ble gravid for første gang i juli i fjor med ny partner (det gikk 5 menser fra vi bestemte oss til det gikk), har vært veldig redd for å ikke kunne bli gravid da jeg hadde anoreksi uten menstruasjon i fire år med forrige partner. Har ikke prøvd eller ønsket å bli gravid med forrige partner. Ble frisk etter bruddet og har vært normalvektig og menstruerert mer eller mindre regelmessig i 6 år etter det, så det var fantastisk å få oppleve at det gikkann å bli gravid!

Desverre så mistet jeg i uke 12 (men fosteret stoppet sin utvikling i uke 3 ifølge ultralyd). Det var en forferdelig abort hvor morkaken ble sittende fast i mormunnen, dette skjedde på t banen, smertene var i følge gynekologen som opererte meg vondere enn å føde da ikke mormunnen er moden, ble hentet i sykebil og operert med en gang med tang rett opp, uten narkose. Rett og slett grusomt. Aldri hatt så sterke smerter.

La det så bak meg.

Nå har jeg klart å bli gravid igjen, etter 6 menser. Så det er bra med tanke på at vi kan bli gravide! Men jeg har en kjempeangst for at det ikke skal gå bra denne gangen heller. Har lest at det er en risiko for abort i seg selv å allerede ha opplevd en abort og aldri ha født friske barn. Og så har jeg denne dumme sykehistorien min med spisevegring som heldigvis er bak meg. 

Symptomer nå: Kvalmen er litt verre en forrige graviditet, dvs sterk kvalme (kvalmen avtok i forrige graviditet rundt uke 7) det er foreløpig i denne graviditeten bare økende kvalme. Er uke 6 nå. 

samtidig har jeg mer appetitt. Har ellers mer behov for søvn og ømme bryst. Har kjent noen knepp i magen, ellers ikke tegn til blod eller smerter. Jeg er så livredd. Vi har fått tilbud om tidlig ultralyd på torsdag for å se om det er hjerteslag.

Er det noen her inne med lignende erfaringer? Hva er sjansene for at dette skal gå bra? 

Har lyst til å grine bare ved tanken på at gynekologen skal stikke proben opp og se inn der.. og kanskje finne noe dødt igjen. Noen som kan betrygge?? Jeg er så jævlig redd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Så fint at du er gravid igjen! Med hensyn til dine bekymringer, så er det klart at mange er redd for å abortere. Det skjer for minst 15% av alle gravide, og stort sett i løpet av de første tre måneder av svangerskapet. Det å ha hatt en eller to aborter tidligere, øker ikke risikoen for ny abort. Det er først etter tre aborter på radd at man evt kan se et mønster.

Så det med din tidligere anoreksi. Du har nå normale menstruasjoner og det betyr eggløsning som igjen er tegn på at hele hormon- systemet fungerer normalt. Kroppen har da glemt alt om anoreksien. En tredel av de som har hatt anoreksi, spesielt de helt unge, får ikke menstruasjon igjen selv om de får normal vekt. Så hos dem har kroppen ikke glemt, men den gruppe hører du ikke til.

Kvalme tyder på at graviditetshormonene er til stede. Du har nå tidlig ultralyd, og det er bra. Det er 85% sjanse for at det skal gå bre, lykke til. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må si jeg føler med deg i det du har opplevd av smerte og tap. Fikk "deja vu" av å lese det. Opplevde selv som 22 åring å bli gravid. Uplanlagt, brukte p-piller men ble gravid. Mellom 3- 4mnd så mistet jeg brutalt. Pga en kjæreste brukte vold og tvang seg seksuelt på meg. Den smerten jeg opplevde da, har jeg aldri klart å glemme. Husker legen sa til meg at den smerten jeg opplevde med å miste kunne være sterkere enn en fødsel. For kroppen var mer forbredt under en fødsel. Turte ikke fortelle legen at jeg hadde blitt banket opp.  Er i dag 44 år og barnløs. Turte ikke bli gravid frivillig etter å ha måtte igjennom en smertefull prosess med å miste. Mørkbanket og redd. Smerter fra både rier og blåmerker på kroppen. Helt ufattelig at ikke legen skjønte noe når jeg hadde problemer med å gå. Vondt å legge meg på undersøkelsesbenken. Han så jo blåmerker på lårene mine tydelige.

Håper det kommer til å gå bra med deg. At du aldri kommer til å gjennoppleve en slik smerte igjen. Du er jammen modig som turte å bli gravid igjen. Masse lykke til.

Anonymkode: d3cf0...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønskehjerte

Tusen takk Mette, det hjalp skikkelig:wub:

 

Til deg anonym,

Det var en sterk historie. Jeg føler meg deg selv om jeg ikke kjenner deg. Sender deg mange varme tanker.

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg håper inderlig at du skal få et ukomplisert svangerskap denne gangen. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...