Gå til innhold

Trening uke 16


påskelilje

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
På 23.4.2017 den 22.54, Lillemus skrev:

Du verden - men om jeg hadde vært så fersk løper så hadde jeg ikke vært i stand til å løpe 6,7 km engang! :) Synes du er kjempeflink jeg og formen blir bedre fort om man løper et par ganger i uka så du tar meg snart igjen, garantert.

Skuffet over at det bare ble 2 min forbedring i dag på samme ruta. Men jeg tapte nok et par min på at kjæresten ringte fra butikken for å spørre hvilken te han skulle kjøpe da jeg var midt i en motbakke. Klarte ikke løpe i bakken og snakke samtidig :rolleyes: Så sto det et filmteam inne på skogsveien. De hadde satt opp sperringer. Fikk beskjed om å løpe utenom og jeg måtte inn i busker og kratt. Tapte kanskje et par min på det også. Men det tyngste var vinden i dag. Hadde kraftig motvind mye av tiden. Det var blytungt løpe i dag . Hadde tunge bein etter styrketreninga i går og i det hele tatt var jeg nesten døden nær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Skuffet over at det bare ble 2 min forbedring i dag på samme ruta. Men jeg tapte nok et par min på at kjæresten ringte fra butikken for å spørre hvilken te han skulle kjøpe da jeg var midt i en motbakke. Klarte ikke løpe i bakken og snakke samtidig :rolleyes: Så sto det et filmteam inne på skogsveien. De hadde satt opp sperringer. Fikk beskjed om å løpe utenom og jeg måtte inn i busker og kratt. Tapte kanskje et par min på det også. Men det tyngste var vinden i dag. Hadde kraftig motvind mye av tiden. Det var blytungt løpe i dag . Hadde tunge bein etter styrketreninga i går og i det hele tatt var jeg nesten døden nær :P

2 min er en stooor forbedring synes nå jeg da! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Du er nå grei da :D

Sist gang jeg jogget 10 km hadde jeg en forbedring på 19 sekunder (!) og var kjempefornøyd! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lillemus skrev:

Sist gang jeg jogget 10 km hadde jeg en forbedring på 19 sekunder (!) og var kjempefornøyd! :) 

Femmila har vært avgjort ved målfoto. Og jeg mener å huske at selv før det ble vanlig med fellesstart forekom det at femmila ble vunnet med hundredeler eller i det minste tideler. Så 19 sekunder på noen kilometer er et HAV av tid! :P 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Femmila har vært avgjort ved målfoto. Og jeg mener å huske at selv før det ble vanlig med fellesstart forekom det at femmila ble vunnet med hundredeler eller i det minste tideler. Så 19 sekunder er et HAV av tid! :P 

Thomas Wassberg slo jo Juha Mieto med 1/100 dels sekund på 15 km i OL i 1980. Det førte til en regelendring som medførte at man ikke kan vinne med mindre enn 1/10 dels sekund, er det mindre enn det så dømmes man likt. Wassberg ville at de to skulle dele gullmedaljen, men om det ble slik vet jeg ikke, men det vet kanskje noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
10 minutter siden, Lillemus skrev:

Thomas Wassberg slo jo Juha Mieto med 1/100 dels sekund på 15 km i OL i 1980. Det førte til en regelendring som medførte at man ikke kan vinne med mindre enn 1/10 dels sekund, er det mindre enn det så dømmes man likt. Wassberg ville at de to skulle dele gullmedaljen, men om det ble slik vet jeg ikke, men det vet kanskje noen andre?

Målfoto. Den første foten som passerer målstreken vinner. Om det er tærne eller midten av foten som gjelder, det vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Målfoto. Den første foten som passerer målstreken vinner. Om det er tærne eller midten av foten som gjelder, det vet jeg ikke :)

Da Juha Mieto & Co løp var det ikke snakk om målfoto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, Xtra skrev:

Da Juha Mieto & Co løp var det ikke snakk om målfoto.

Det vet jeg :) Tror jeg missforsto Lillemus. Jeg leste for fort. Ville bare fåbfrem at gullmedaljen ikke deles lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det vet jeg :) Tror jeg missforsto Lillemus. Jeg leste for fort. Ville bare fåbfrem at gullmedaljen ikke deles lenger :)

Jeg lurte på om noen visste hvordan det ble med Wassmo og Mieto, om de delte medaljen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Nicklusheletida
På 25.4.2017 den 21.51, Lillemus skrev:

2 min er en stooor forbedring synes nå jeg da! :D 

Men nå ble jeg skikkelig motløs. Tredje løpeturen i dag. Nøyaktig samme rute på 6, 7 km. Jeg hadde ikke motvind. Ingen filmteam i skogen. Jeg synes pusten var bedre enn forrige uke.

Det eneste problemet i dag var at jeg startet med å halte. Jeg hadde vondt i bruddstedet etter forrige løpetur hvor jeg brakk leggen i 2011 :o Jeg vurdterte å droppe hele løpeturen, men tenkte at jeg sikkert blir bedre når jeg blir varm. Det ble jeg også, men vondt i leggen for hver landing. Prøvde å ignorere det. Trodde jeg klarte det bra og at det ikke ville ha innvirkning på tiden. Gledet meg til å se 40- tallet på Endomondoen, men neida. 52 min i dag også :angry::angry:

Nå skjønner jeg lite. Kanskje jeg løper for små museskritt og redd for å lange ut i redsel for at landingen blir hardere med lange skritt. Finner ingen annen forklaring og en eller annen forklaring må det være :P. Føler jo at kondisen er bedre.

 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Men nå ble jeg skikkelig motløs. Tredje løpeturen i dag. Nøyaktig samme rute på 6, 7 km. Jeg hadde ikke motvind. Ingen filmteam i skogen. Jeg synes pusten var bedre enn forrige uke.

Det eneste problemet i dag var at jeg startet med å halte. Jeg hadde vondt i bruddstedet etter forrige løpetur hvor jeg brakk leggen i 2011 :o Jeg vurdterte å droppe hele løpeturen, men tenkte at jeg sikkert blir bedre når jeg blir varm. Det ble jeg også, men vondt i leggen for hver landing. Prøvde å ignorere det. Trodde jeg klarte det bra og at det ikke ville ha innvirkning på tiden. Gledet meg til å se 40- tallet på Endomondoen, men neida. 52 min i dag også :angry::angry:

Nå skjønner jeg lite. Kanskje jeg løper for små museskritt og redd for å lange ut i redsel for at landingen blir hardere med lange skritt. Finner ingen annen forklaring og en eller annen forklaring må det være :P. Føler jo at kondisen er bedre.

 

Du må ikke være så utålmodig! Rom ble ikke bygget på en dag vet du. :) Jeg har hele tiden dager hvor alt føles blytungt og så innimellom dager det føles kjempelett. Forrige fredag f.eks. føltes det dødstungt og jeg var sikker på at tiden kom til å bli helt elendig, bare for å finne ut at jeg løp en av mine raskeste 5 kilometre! På søndag løp jeg meg kjæresten og vi følte begge at nå stemte det og var sikre på at tiden måtte bli god, den ble 3 min dårligere enn bestetiden vår... Og det på en strekning som er kortere enn din. :) 

3 turer er ikke mye, du må nok ha adskillig mer tålmodighet før du løper samme strekning flere minutter raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Lillemus skrev:

Du må ikke være så utålmodig! Rom ble ikke bygget på en dag vet du. :) Jeg har hele tiden dager hvor alt føles blytungt og så innimellom dager det føles kjempelett. Forrige fredag f.eks. føltes det dødstungt og jeg var sikker på at tiden kom til å bli helt elendig, bare for å finne ut at jeg løp en av mine raskeste 5 kilometre! På søndag løp jeg meg kjæresten og vi følte begge at nå stemte det og var sikre på at tiden måtte bli god, den ble 3 min dårligere enn bestetiden vår... Og det på en strekning som er kortere enn din. :) 

3 turer er ikke mye, du må nok ha adskillig mer tålmodighet før du løper samme strekning flere minutter raskere.

Jeg hadde til og med 15-åringen som hare i går og det ser så lekende lett ut for henne. Til tross for at hun måtte vente på meg mange ganger, mente hun jeg var i bedre form enn i fjor i hvert fall.

Det er jeg nok ikke, men Endomondoen gir meg motivasjon og jeg blir mer villig til å presse meg :)

Får satse på bedre tid neste gang da. Nå kjenner jeg at mensen er rett rundt hjørnet og at jeg er tung i kroppen . Kan ha innvirket det også. Det er lov å håpe :D

Må prøve å få til 2 løpeturer i uka fremover. Er bare så mye artigere ( og behageligere ) å prioritere styrketrening og lange raske gåturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
10 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Men nå ble jeg skikkelig motløs. Tredje løpeturen i dag. Nøyaktig samme rute på 6, 7 km. Jeg hadde ikke motvind. Ingen filmteam i skogen. Jeg synes pusten var bedre enn forrige uke.

Det eneste problemet i dag var at jeg startet med å halte. Jeg hadde vondt i bruddstedet etter forrige løpetur hvor jeg brakk leggen i 2011 :o Jeg vurdterte å droppe hele løpeturen, men tenkte at jeg sikkert blir bedre når jeg blir varm. Det ble jeg også, men vondt i leggen for hver landing. Prøvde å ignorere det. Trodde jeg klarte det bra og at det ikke ville ha innvirkning på tiden. Gledet meg til å se 40- tallet på Endomondoen, men neida. 52 min i dag også :angry::angry:

Nå skjønner jeg lite. Kanskje jeg løper for små museskritt og redd for å lange ut i redsel for at landingen blir hardere med lange skritt. Finner ingen annen forklaring og en eller annen forklaring må det være :P. Føler jo at kondisen er bedre.

 

Hvis du tar korte skritt går det sakte, ja. Hvordan brakk du leggen? Er det noe du trenger å være redd for nå? 

Kanskje du bør ta kortere turer? Det er litt risikabelt å gå direkte fra null til turer på 6,7 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 minutter siden, Gargamel skrev:

Hvis du tar korte skritt går det sakte, ja. Hvordan brakk du leggen? Er det noe du trenger å være redd for nå? 

Kanskje du bør ta kortere turer? Det er litt risikabelt å gå direkte fra null til turer på 6,7 km. 

Jeg tror ikke jeg trenger å være redd for noe nå. Jeg er i hvert fall ikke redd . Den plager meg vanligvis ikke. 

Ruta jeg løper er delvis i skogen, men lengste delen er på asfalt. Asfaltløping er kanskje ikke tingen for meg.

Jeg brakk leggen da jeg falt på et regnvått berg i marka. Falt med leggen først ,sidelengs rett ned. Leggen hang og slang til siden, da jeg brakk både tykkbeinet og tynnbeinet med knusningsskader på tynnbeinet. Gikk med stang og skruer i ett år.

Men jeg plages vanligvis ikke og har ikke gjort det de siste årene. De eneste « plagene » jeg har og det skjer en gang i måneden er at leggen kjennes øm ut i leggen når jeg ellers har mye veske i kroppen. Av en eller annen merkelig grunn samles det mer veske i den leggen enn i den andre slik at den blir mye tykkere.

I dag er den mye tykkere, men ikke vond i dag. Bare litt øm. Jeg sitter jo bare på en kontorstol nå da. Jeg har ikke forsøkt å løpe på den i dag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...