Gå til innhold

Psykose?


MentalBabyDoll

Anbefalte innlegg

MentalBabyDoll

Har vært tvangsinnlagt 7 ganger på 3 mnd nå, og de slenger rundt seg med ord som psykose og schizofreni den ene dagen, og "ikke psykotisk" en annen dag. Så lurer på; kan man, i løpet av f eks en dag, kan man gå ut og inn av psykose? Hvordan er dette mulig? For jeg er "meg selv" noen timer og plutselig får jeg vrangforestillinger og forskjellige ting endrer seg. Husker bruddstykker. Kan finne på å sitte med kniv og truet politiet før jeg havnet på tvang nå sist. Og når legen undersøker meg dagen etter så er jeg meg selv igjen og de tar meg av tvang, deretter skriver jeg meg ut når vrangforestillingene kommer tilbake... Skjønner det ikke og blir så sliten av dette..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Prøv å konsentrere deg om hva som er "ditt ansvar helt konkret å gjøre noe med"

Dette er forferdelig vanskelig da man kan kanskje føle seg så dum og sliten selv når man prøver å utføre de minste ting. Det er også det at det er så vanskelig å legge ting man kanskje helst så ugjort fra sin side bak seg og gå videre med fornyet styrke. At man ikke husker hva man gjør forteller om stor fortvilelse og indre kaos og er vel det man utenifra ser som bare sykt. Man må prøve å ikke bli så omtåket at man skader seg selv eller andres situasjon noe mer enn hva som måtte ha skjedd. Å prøve å roe seg og kanskje be noen sitte i samme rommet en stund med en dersom angsten river i kroppen kan dette kanskje hjelpe Er du veldig ung så ikke tro at alle andre er kommet så mye lenger i livet sitt med masse erfaring og erkjennelse Det behøver ikke være tilfelle. Samtidig kan det være miljøer og bestemte personer  man kanskje bør iallefall i sitt indre skjerme seg fra

 

Jeg har selv aldri skadet meg selv eller andre men alt jeg har drevet med i livet har heller ikke bare vært bra for meg. Men jeg tror det er mulig å legge vonde perioder i livet bak seg og håper du får hjelp som er rett for deg og ønsker deg god bedring for du er vel nå sykemeldt med sykepenger og et hjelpeopplegg til å komme deg til et godt liv for deg og dine.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MentalBabyDoll
12 timer siden, Maggie55 skrev:

Prøv å konsentrere deg om hva som er "ditt ansvar helt konkret å gjøre noe med"

Dette er forferdelig vanskelig da man kan kanskje føle seg så dum og sliten selv når man prøver å utføre de minste ting. Det er også det at det er så vanskelig å legge ting man kanskje helst så ugjort fra sin side bak seg og gå videre med fornyet styrke. At man ikke husker hva man gjør forteller om stor fortvilelse og indre kaos og er vel det man utenifra ser som bare sykt. Man må prøve å ikke bli så omtåket at man skader seg selv eller andres situasjon noe mer enn hva som måtte ha skjedd. Å prøve å roe seg og kanskje be noen sitte i samme rommet en stund med en dersom angsten river i kroppen kan dette kanskje hjelpe Er du veldig ung så ikke tro at alle andre er kommet så mye lenger i livet sitt med masse erfaring og erkjennelse Det behøver ikke være tilfelle. Samtidig kan det være miljøer og bestemte personer  man kanskje bør iallefall i sitt indre skjerme seg fra

 

Jeg har selv aldri skadet meg selv eller andre men alt jeg har drevet med i livet har heller ikke bare vært bra for meg. Men jeg tror det er mulig å legge vonde perioder i livet bak seg og håper du får hjelp som er rett for deg og ønsker deg god bedring for du er vel nå sykemeldt med sykepenger og et hjelpeopplegg til å komme deg til et godt liv for deg og dine.😊

Ehh.. Jeg skjønte ikke helt det du skrev i forhold til mitt spørsmål. Fikk ikke noe svar ut av det føler jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Beklager veldig Prøvde bare å huske litt om hvordan jeg opplevet " min psykose" for veldig mange år siden .... Har det kanskje enda mindre bra i dag men tror ikke så mange leger ville kalle det psykose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
15 timer siden, MentalBabyDoll skrev:

Har vært tvangsinnlagt 7 ganger på 3 mnd nå, og de slenger rundt seg med ord som psykose og schizofreni den ene dagen, og "ikke psykotisk" en annen dag. Så lurer på; kan man, i løpet av f eks en dag, kan man gå ut og inn av psykose? Hvordan er dette mulig? For jeg er "meg selv" noen timer og plutselig får jeg vrangforestillinger og forskjellige ting endrer seg. Husker bruddstykker. Kan finne på å sitte med kniv og truet politiet før jeg havnet på tvang nå sist. Og når legen undersøker meg dagen etter så er jeg meg selv igjen og de tar meg av tvang, deretter skriver jeg meg ut når vrangforestillingene kommer tilbake... Skjønner det ikke og blir så sliten av dette..!

Går du på medisiner?

Dette hørtes veldig slitsomt ut, men hva det er vet jeg ikke. Men tror man kan gå litt inn og ut av psykose, det er skremmende hvordan sinnet fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Om du kan gå av å på avhenger nok av hvor alvorlig psykose har blitt. 

Psykoser er som å drømme våken.

(Sitat Emauel Kant)

Man kan ha våkne tanker mens man drømmer. Feks kan man forstå at mann har mareritt og må forsøke å våkne for å få stoppa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, BamseLiten skrev:

Om du kan gå av å på avhenger nok av hvor alvorlig psykose har blitt. 

Psykoser er som å drømme våken.

(Sitat Emauel Kant)

Man kan ha våkne tanker mens man drømmer. Feks kan man forstå at mann har mareritt og må forsøke å våkne for å få stoppa det.

Etter at jeg hadde psykose har jeg noen ganger hatt mareritt om at jeg er psykotisk, men greier ikke komme ut av det selv om jeg forstår det og det er helt grusomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2017 den 4.08, MentalBabyDoll skrev:

Har vært tvangsinnlagt 7 ganger på 3 mnd nå, og de slenger rundt seg med ord som psykose og schizofreni den ene dagen, og "ikke psykotisk" en annen dag. Så lurer på; kan man, i løpet av f eks en dag, kan man gå ut og inn av psykose? Hvordan er dette mulig? For jeg er "meg selv" noen timer og plutselig får jeg vrangforestillinger og forskjellige ting endrer seg. Husker bruddstykker. Kan finne på å sitte med kniv og truet politiet før jeg havnet på tvang nå sist. Og når legen undersøker meg dagen etter så er jeg meg selv igjen og de tar meg av tvang, deretter skriver jeg meg ut når vrangforestillingene kommer tilbake... Skjønner det ikke og blir så sliten av dette..!

Hva ligger bak her, hvorfor blir du så dårlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MentalBabyDoll
På 26.4.2017 den 12.14, XbellaX skrev:

Hva ligger bak her, hvorfor blir du så dårlig?

 

Vet ikke. Noen ganger pga stress, andre ganger kommer det bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MentalBabyDoll
På 24.4.2017 den 20.04, stjernestøv skrev:

Går du på medisiner?

Dette hørtes veldig slitsomt ut, men hva det er vet jeg ikke. Men tror man kan gå litt inn og ut av psykose, det er skremmende hvordan sinnet fungerer. 

Ja Zyprexa, Seroquel og Nozinan, men er i perioder dårlig på å ta de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
48 minutter siden, MentalBabyDoll skrev:

Ja Zyprexa, Seroquel og Nozinan, men er i perioder dårlig på å ta de..

Ok, da er vel det forklaringen, jeg får sprøyte nå så kan ikke tulle med medisinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MentalBabyDoll
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, da er vel det forklaringen, jeg får sprøyte nå så kan ikke tulle med medisinen. 

Men har ingen psykose diagnose. Men de skal visst hjelpe på symptomene...vet ikke helt hva jeg skal tro om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, MentalBabyDoll skrev:

Men har ingen psykose diagnose. Men de skal visst hjelpe på symptomene...vet ikke helt hva jeg skal tro om det...

Å? På meg virker som du har sykdom med psykotisk innhold. Hvorfor ville du ellers fått medisiner mot psykose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MentalBabyDoll
58 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å? På meg virker som du har sykdom med psykotisk innhold. Hvorfor ville du ellers fått medisiner mot psykose?

Jeg vet ikke...skjønner ikke noe av dette selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Akkurat nå, MentalBabyDoll skrev:

Jeg vet ikke...skjønner ikke noe av dette selv...

Nei det er ikke alltid lett å forstå hva som er hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...