Gå til innhold

Bør/kan jeg øke husleien?


ColaZero

Anbefalte innlegg

Et veldig hyggelig par leier leiligheten i underetasjen min. De har bodd der i 6 år. For tre år siden fikk de et barn og da var jeg nødt til å øke leien med 350 kr i mnd pga stor økning i vannforbruk. Ser nå etter ytterlige tre år at de 350 kr ikke degger vannforbruket. De bruker vann for ca 700-750 kr mnd. 

Husleien er nå 6850 kr pr mnd. Jeg vet at dette er rimelig i dette området. Har sjekket Finn og leilighetene som kan sammenlignes med min ligger på ca 8000-8500 kr.

Noen øker også leien med 10% pr år (det synes jeg høres veldig mye ut). Så jeg har ihvertfall ikke vært urimelig når jeg har økt leien med 350 kr på 6 år.

De bråker ikke, betaler leien presis og (noe som er svært viktig for meg pga helsa) de hjelper til med snømåking og gressklipping. Det står ikke i kontrakten at det er inkludert i leien (tror ikke det er lov heller). 

Jeg synes dette er ubehagelig. Jeg vil svært gjerne ha de boende. Men samtidig så blir det ikke riktig at jeg skal betale for en stor del av vannforbruket. Blir det for dumt, når vi nå skal skrive ny kontrakt, å heve leien med 350 kr? Er det så "lite" at jeg likevel kan la det vær?

Jeg kommer selvsagt til å forklare at jeg har regnet på forbruket og at det er derfor jeg øker leien. 

Hver gang de har "klaget" på noe , så har jeg fikset det med en gang. De har fått ny kjøkkenvifte og nytt dusjkabinett (og dette monterte mannen som bor deg selv!) Og jeg har hatt elektriker der tre ganger for å fikse varmekabel termostater. Men dette er jo slikt man må betale som huseier når noe går i stykker. Ville bare også få presisert at det var han som monterte dusj/vifte. De har også fått lov til å bytte ut taklamper i flere rom (de monterte selv) og trukket kostnadene fra husleien. Så jeg er jo litt grei jeg også da :P

Men til poenget. Hva synes dere jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, ColaZero skrev:

Et veldig hyggelig par leier leiligheten i underetasjen min. De har bodd der i 6 år. For tre år siden fikk de et barn og da var jeg nødt til å øke leien med 350 kr i mnd pga stor økning i vannforbruk. Ser nå etter ytterlige tre år at de 350 kr ikke degger vannforbruket. De bruker vann for ca 700-750 kr mnd. 

Husleien er nå 6850 kr pr mnd. Jeg vet at dette er rimelig i dette området. Har sjekket Finn og leilighetene som kan sammenlignes med min ligger på ca 8000-8500 kr.

Noen øker også leien med 10% pr år (det synes jeg høres veldig mye ut). Så jeg har ihvertfall ikke vært urimelig når jeg har økt leien med 350 kr på 6 år.

De bråker ikke, betaler leien presis og (noe som er svært viktig for meg pga helsa) de hjelper til med snømåking og gressklipping. Det står ikke i kontrakten at det er inkludert i leien (tror ikke det er lov heller). 

Jeg synes dette er ubehagelig. Jeg vil svært gjerne ha de boende. Men samtidig så blir det ikke riktig at jeg skal betale for en stor del av vannforbruket. Blir det for dumt, når vi nå skal skrive ny kontrakt, å heve leien med 350 kr? Er det så "lite" at jeg likevel kan la det vær?

Jeg kommer selvsagt til å forklare at jeg har regnet på forbruket og at det er derfor jeg øker leien. 

Hver gang de har "klaget" på noe , så har jeg fikset det med en gang. De har fått ny kjøkkenvifte og nytt dusjkabinett (og dette monterte mannen som bor deg selv!) Og jeg har hatt elektriker der tre ganger for å fikse varmekabel termostater. Men dette er jo slikt man må betale som huseier når noe går i stykker. Ville bare også få presisert at det var han som monterte dusj/vifte. De har også fått lov til å bytte ut taklamper i flere rom (de monterte selv) og trukket kostnadene fra husleien. Så jeg er jo litt grei jeg også da :P

Men til poenget. Hva synes dere jeg skal gjøre?

Ja, du kan øke husleien, ikke minst med tanke på at den kun er økt med 5% på 6 år.

Anonymkode: 78d42...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du kan øke husleien, ikke minst med tanke på at den kun er økt med 5% på 6 år.

Anonymkode: 78d42...776

Synes du det er greit med 400 eller skal jeg øke med 350? Vannforbruket ligger jo på MELLOM 700 og 750 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ColaZero skrev:

Synes du det er greit med 400 eller skal jeg øke med 350? Vannforbruket ligger jo på MELLOM 700 og 750 kr.

Jeg synes både 400 og 500 er innafor. Du har vært/og er heldige som har slike leietakere, og de har vært heldige med deg som utleier, 4-500 er likevel helt innenfor å øke leien til. Jeg ville snakket med dem personlig og forklart grunnen, og gitt dem tid til å betale (med det mener jeg at jeg hadde ikke krevd økning på husleien dersom husleien forfalt om 2 dager, da hadde jeg ventet en måned). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med 7500kr mnd? Er mer for runde tall jeg da enn f.eks. som du har nå, 6850kr

Anonymkode: de10f...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, XbellaX skrev:

Jeg synes både 400 og 500 er innafor. Du har vært/og er heldige som har slike leietakere, og de har vært heldige med deg som utleier, 4-500 er likevel helt innenfor å øke leien til. Jeg ville snakket med dem personlig og forklart grunnen, og gitt dem tid til å betale (med det mener jeg at jeg hadde ikke krevd økning på husleien dersom husleien forfalt om 2 dager, da hadde jeg ventet en måned). 

Ok! Veldig greit med tilbakemeldinger. Ja, jeg er heldig! Og jeg slipper også å være uheldig med at folk bare leier en kort stund. Skikkelig stress den prosessen å få nye leieboere. Skriver helst langtidskontrakter, men folk kan jo flytte når de ønsker allikevel. 

Takk for tipset om å vente til påfølgende mnd med å kreve ny hevet husleie. Jeg tenkte å prate med dem en gang før 1 mai (gruer meg). Leien forfaller den 1 hver mnd. Så da sier jeg at første "nye" husleie blir ! juni.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med 7500kr mnd? Er mer for runde tall jeg da enn f.eks. som du har nå, 6850kr

Anonymkode: de10f...e20

Ja, det er ikke rart at leien på denne leiligheten hadde ligget på 7500, men jeg synes det blir så mye. Siden de er så greie og hjelper til med snømåking og gressklipping...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, ColaZero skrev:

Synes du det er greit med 400 eller skal jeg øke med 350? Vannforbruket ligger jo på MELLOM 700 og 750 kr.

Syntes godt du kan legge på 500.

Anonymkode: 78d42...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syntes godt du kan legge på 500.

Anonymkode: 78d42...776

Ja, 7350 er helt grei pris. Naboen leier ut en leilighet som er 10 kvm større enn min, men ikke like fin. Den har ikke ordentlig kjøkken. Han tar 10 tusen.

Men uansett, jeg vil ikke ta mer enn det de bruker ekstra med vann. Siden de er så behjelpelige. 

Har da akkurat pratet med min gamle far som sier at jeg IKKE MÅ FINNE PÅ å øke leia. Han mener at det at de tar snømåking og gressklipping betyr så mye for meg at man ikke kan måle det i penger. Han mener at jeg kan greie å avstå de 350 kr for all den hjelpen. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kanskje han har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal følge lover og regler, så kan du enten øke husleien med konsumprisindeksen, da med 1 mnd varsel. Dette kan gjøres 1 gang i  året.

Om du skal øke med mer enn dette så skal leierene ha 6 mnd varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krapylium skrev:

Om du skal følge lover og regler, så kan du enten øke husleien med konsumprisindeksen, da med 1 mnd varsel. Dette kan gjøres 1 gang i  året.

Om du skal øke med mer enn dette så skal leierene ha 6 mnd varsel.

Det var greit å vite! Men du må lære meg mer. Hva er konsumpprisindeksen og hva vil det utgjøre på leien som pr i dag er6850?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Krapylium skrev:

Da ser det ut til at jeg i følge konsumprisindeksen kan øke fra 6850 til 7096,60. 3,6 % økning. Det blir da i praksis økning til 7100. Nei, det blir ikke rett. Det er jo mer enn 3,6%. Da blir det f.eks 7050 kr da. Så økning på 350 kr er for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men samtidig når de har bodd der mer en 3 år, så kan du øke husleien til gjengsleie, men da skal varselet være 6 mnd før det trer i kraft.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krapylium skrev:

Ja, men samtidig når de har bodd der mer en 3 år, så kan du øke husleien til gjengsleie, men da skal varselet være 6 mnd før det trer i kraft.

 

 

Ok! Forstår! Tusen takk for info. Jeg vil at alt skal gå riktig for seg :)

 

2 minutter siden, Krapylium skrev:

Ja, men samtidig når de har bodd der mer en 3 år, så kan du øke husleien til gjengsleie, men da skal varselet være 6 mnd før det trer i kraft.

 

 

Men jeg har vært dum også. Da de flyttet inn slet de veldig med depositumet. Da var husleien 6500 så depositumet var ikke mer enn 7000. Jeg sa de kunne betale for to isteden for tre siden de slet sånn. Tilslutt sa jeg at vi bare kunne droppe depositumet (iiiiik, det siste man gjør).

Men jeg har vært mye inne i leiligheten så det ser greit ut. Passer hus/post og vanner blomster når de er i utlandet 1 mnd hver sommer. Og jeg kjenner dem jo godt nå, de er redelige. Og alle sier i kor: "Redelige helt til noe skjer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ColaZero skrev:

Da ser det ut til at jeg i følge konsumprisindeksen kan øke fra 6850 til 7096,60. 3,6 % økning. Det blir da i praksis økning til 7100. Nei, det blir ikke rett. Det er jo mer enn 3,6%. Da blir det f.eks 7050 kr da. Så økning på 350 kr er for mye.

Kompromiss hvis du er usikker: Øk til 7000 i denne omgang, fortell dem om utviklingen i vannutgiftene og ikke vent i årevis med neste økning ;)

Endret av laban
Utdyping
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Kompromiss hvis du er usikker: Øk til 7000 i denne omgang, fortell dem om utviklingen i vannutgiftene og ikke vent i årevis med neste økning ;)

Det var i grunnen et veldig godt forslag! Lurer på om jeg jammen skal gå for den! Ingen kan rynke på nesa av en økning på 150 kr. Og så kan det være starten på at jeg øker ifh konsumprisindeksen hvert år. Siden det også kun er et par hundre kr. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...