Gå til innhold

For tidlig overgangsalder


Stjernesol

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 38 år som har kommet i for tidlig overgangsalder, bekreftet av blodprøver og gynekologisk undersøkelse. Siste menstruasjon var i Februar 2016. I mitt tilfelle er dette sannsynligvis arverlig, ettersom både min mor, mormor og tante også kom i overgangsalderen i slutten av 30 - årene.

Jeg har, i tråd med gjeldende retningslinjer, blitt anbefalt å bruke hormonbehandling frem til vanlig alder for menopause, altså frem til jeg er rundt 50 år gammel. Etter å ha lest en del om emnet, er jeg imidlertid en tanke engestrlig i den forbindelse.

Jeg er selvsagt klar over at hormonbehandling har en dokumentert effekt mot benskjørhet, men den øker samtidig faren for flere kreftformer. Den er, slik jeg har forstått det, antatt å også øke kreftfaren for kvinner i prematur menopause, selv om denne faren ikke skal være større enn for jevnaldrende kvinner på samme alder som ikke har kommet i overgangsalderen? Samtidig som jeg har forstått det slik at det er lite forsket på hormonbehandling av kvinner i for tidlig overgangsalder?

Problemet mitt er uansett at jeg til syvende og sist er usikker på hva jeg skal gjøre. Det fremstår som litt skremmende å skulle øke faren for brystkreft, livmorkreft og eggstokkreft(som jo er kreftformer kvinner som kommer i tidlig overgangsalder har lavere sannsynlighet for å få enn hva andre kvinner har). Samtidig ønsker jeg selvsagt ikke å utvikle benskjørhet, og jeg er inneforstått med at dette er noe jeg bør forebygge. Er det noen mulighet for å motvirke dette, uten å øke risikoen for de overnevnte kreftformene?

Det skal nevnes at ingen av mine slektninger har eller har hatt benskjørthet. Min farmor døde av brystkreft da hun var i 60 - årene. Jeg har ingen barn, om det har noen betydning. Anser meg selv for å ha en sunn livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det har i de siste ca 15 år vært mye diskusjon om hormonbehandling i overgangsalderen (HT) med vurdering av nytte og risiko. De negative sider har fått størst oppmerksomhet i mediene, ‘bad news are good news’, mens de positive aspekter får mindre eller ingen oppmerksomhet. Det blir derfor svært ubalansert informasjon som fremkommer.

 

I alle ekspertuttalelser står helt klart at kvinner med for tidlig overgangsalder (før 40-45 år) bør behandles med hormon frem til ‘naturlig’ overgangsalder ved ca 50 år, og behandlingen kan skrives på ‘blå resept’.

 

Med hensyn til brystkreft, så er det først ved HT etter 50 år at risikoen øker. HT øker ikke risiko i forhold til kvinner med egen hormonproduksjon. Man kan ikke se bort fra at det fortsatt vil være mindre risiko ved tidlig overgangsalder og HT fordi dosen av østrogen som tilføres er mindre enn den som kvinnen selv produserer. Hos eldre kvinner (over 50 år) i østrogenbehandling er vist at risiko for brystkreft faktisk er mindre enn hos dem som ikke får hormonbehandling, når det gis rent østrogen. Til kvinner som har livmoren i behold må det imidlertid gis kombinasjon av østrogen og gestagen-hormon for å hindre ukontrollert vekst/kreft i livmorslimhinnen. Når det gis gestagen tilskudd er det ikke øket risiko for livmorkreft. Det diskuteres ang evt øket risiko for visse typer av eggstokkreft ved HT, det er ikke noe man er spesielt opptatt av, og som du selv er inne på, vil tidlig overgangsalder redusere risikoen. Kombinasjonen østrogen-gestagen reduserer risiko for tykktarmskreft som er en alvorligere krefttype enn brystkreft.

 

Uten hormonbehandling vil du utsette deg for: plagsomme symptomer, hetetokter tidlig og senere plager fra skjede og urinveier, øket risiko for hjertekarsykdommer, for osteoporose, for demens, muligens for Parkinsons sykdom og for tørre øyne. (se det engelske ‘abstract’)

Det er vist at kvinner under 60 år som får HT totalt sett har lavere dødelighet enn de som ikke får HT.

 

Jeg vil anbefale deg følgende behandling: østrogenplaster i dose 50-100 mikrogram/dag, settes på huden to ganger i uken samt en hormonspiral. Plasterbehandling øker ikke risiko for blodpropp. Det innsettes en Mirena-spiral med gestagen. Da tilfører du nesten rent østrogen til kroppen og har beskyttelse av livmorslimhinnen med gestagenspiralen. Da unngår du månedlige blødninger.

 

Du bør følges opp av en gynekolog som evt kan justere behandlingen. Som du skjønner er dette ikke hekt enkelt.

 

Vennlig hilsen Mette

 

PS det er forsket mye på tidlig overgangsalder, det er skrevet godt over 3.000 artikler om tilstanden, og i London finnes spesialklinikk for ‘premature ovarian failure’. Da tilstanden er relativt sjelden (1 % av alle kvinner) er det vanskelig å få stort nok antall kvinner til store sammenlignende studier, og det anses som uetisk ikke å tilby disse kvinner behandling

 

Fertil Steril. 2016 Dec;106(7):1588-99

Hormone replacement therapy in young women with primary ovarian insufficiency and early menopause.

Sullivan SD1, Sarrel PM2, Nelson LM3.

Abstract

Primary ovarian insufficiency (POI) is a rare but important cause of ovarian hormone deficiency and infertility in women. In addition to causing infertility, POI is associated with multiple health risks, including bothersome menopausal symptoms, decreased bone density and increased risk of fractures, early progression of cardiovascular disease, psychologic impact that may include depression, anxiety, and decreased perceived psychosocial support, potential early decline in cognition, and dry eye syndrome. Appropriate hormone replacement therapy (HRT) to replace premenopausal levels of ovarian sex steroids is paramount to increasing quality of life for women with POI and ameliorating associated health risks. In this review, we discuss POI and complications associated with this disorder, as well as safe and effective HRT options. To decrease morbidity associated with POI, we recommend using HRT formulations that most closely mimic normal ovarian hormone production and continuing HRT until the normal age of natural menopause, 50 years

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informativt svar.

Det er mulig at jeg uttrykte meg uklart i mitt første innlegg. Jeg er klar over at hormonterapi ikke antas å øke risikoen for brystkreft for kvinner med for tidlig overgangsalder sammenlignet med jevnaldrende kvinner med egen hormonproduksjon. Risikoen for brystkreft er lavere for kvinner som opplever å gå i tidlig overgangsalder enn hva den er for andre kvinner, men denne risikoen vil øke ved bruk av hormonbehandling. Det er denne økte risikoen jeg svært gjerne vil unngå; det at jeg nå kan antas å ha lav risiko for brystkreft senere i livet, ser jeg jo selvsagt positivt på. 

Er det slik at jeg vil være mer utsatt for hjertekarsykdommer og demenslidelser uten HT enn med? Jeg spør fordi jeg trodde HT nå var antatt å ikke ha beskyttende effekt mot demens, og at den endatil kunne være økt for kvinner over 65 som fikk hormonbehandling? Samtidig er jeg kjent med at HT har vært antatt å senke risikoen for hjertekarsykdom(fordi kvinner som ikke har nådd menopausen sjeldent får disse sykdommene?), men at den tvert imot hadde vist seg å øke risikoen for hjerteinfarkt? Risikoen for utvikling av benskjørhet er jeg kjent med, og jeg ønsker selvsagt å forebygge den.

Jeg skal innrømme at jeg måtte lese meg opp på dette med ren østrogenbehandling, da jeg er klar over at den ikke gir denne økte risikoen. Dette er imidlertid noe jeg "alltid" har blitt fortalt at kun er aktuelt for kvinner som har fjernet både livmor og livmorhals. Jeg fant det beroligende å lese at rent østrogen også kan gis til kvinner som ikke har fått utført noen form for hysterektomi, under forutsetning av at det brukes en Mirena hormonspiral. Takker så mye for rådet ditt om kombinasjon av denne og hormonplaster. Jeg skal nevne dette for gynekologen min ved neste undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til deg som har fått tidlig overgangsalder. Jeg er i samme situasjon som deg. Merka symptomer allerede da jeg var 36 uten at jeg visste hva det var. Men nå som 38-åring er dette 100% bevist via undersøkelser. Men jeg lurer på om du har hatt symptomer som røyting og problemer med huden? Jeg fikk mye linjer i ansiktet og problemer med uelastisk hud i løpet av den lengre perioden jeg ikke fikk tilført hormonene jeg trengte. Først nå for ca 1 mnd siden er jeg oppe på omtrent det østrogen-nivået jeg skal ha. Er spent på om østrogenet gjør huden min mindre tynn og krakelert snart :( Det var helt rart i mitt tilfelle å omtrent se hvordan huden min aldret fra måned til måned.

Anonymkode: dc9f9...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym over:

Har ikke opplevd rødming selv, men vet at det er normalt å oppleve det i forbindelse med hetetokter. Mine hetetokter har aldri kunne karakterisereres som mer enn moderate, men noen opplever jo sterke hetetokter med synlig rødming av huden. 

Opplevde litt problemer med huden, nærmere bestemt akne, men det var forbigående. Nå ser ikke huden annerledes ut enn hva den gjorde tidligere. Om noe, er huden og håret mitt bedre nå enn tidligere, ettersom tendensene til fett hår og fet hud er borte. Jeg tror imidlertid at noen selv føler at de ser eldre ut, både i kropp og hud, etter overgangsalderen Samtidig tror jeg denne forestillingen, i mange tilfeller, er psykisk betinget, i det overgangsalderen for noen er synonymt med å bli gammel. Jeg ville tatt problemene med hud og hår opp med legen, og sagt til meg selv at det ikke er slik at man automatisk blir gammel etter overgangsalderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

La oss ta et (tenkt) regnestykke ved tidlig overgangsalder:

  • Risiko for brystkreft hos ‘normale’ kvinner: 10%
  • Risiko ved tidlig overgangsalder uten hormon: 5%
  • Risiko ved tidlig overgangsalder med hormon: 8 % (med ren østrogen kanskje 5%)

Hjertekarsykdommer rammer 40 % av normale. Jeg har ikke tall for forekomst ved 'tidlig overgangsalder', men studier med HT til kvinner i 50-årene viser reduksjon på 30-40%.

Med hensyn til hormonbehandling så er omtalte negative effekter mht hjerte og hjerne fra den amerikanske WHI-studie hvor det overraskende viste seg å være negativ effekt av HT. Gjennomsnittsalderen var imidlertid 63 år da de startet behandling, og når skaden på blodårer og hjernesubstans først har skjedd, så kan det forverres med HT. Forskerne omkring WHI har senere sett mer spesifikt på resultatene, og hos kvinnen som var under 60 år og fikk HT var det positive helsegevinster totalt sett. Det er også fra denne store undersøkelse (den største studie som noen gang vil være utført) vist at ren østrogen gir lavere forekomst av brystkreft (men de hadde ikke hormonspiral med i studien).

Studier har vist at gitt i rett tid (senest 10 år etter siste menstruasjon) og til kvinner under 60 år, så beskytter HT mot hjertekarsykdom (30-40 % reduksjon), litt mer usikkert med hensyn til demens fordi det er tar så lang tid å utvikle.

Jeg håper at du finner en gynekolog som kan gi deg råd. Som du skjønner er dette ikke enkelt.

Som sagt, i fagmiljøet hersker ikke tvil om at tidlig overgangsalder bør behandles.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tallene vil alltid høres svært små ut når de fremstilles slik som i ditt regnestykke, simpelthen fordi bare et forholdsvis lite mindretall av alle kvinner får brystkreft. Likevel er det slik at en økning fra 5 prosentpoeng til 8 prosentpoeng, altså 3 prosentpoeng økning i risiko, også er en økning i risiko på 60%. Det bør kunne karakteriseres som en betydelig økt risiko, til tross for at den absolutte risikoen uansett er forholdsvis lav.

Jeg har ikke anledning til å lete opp studier nå, men både i artikler fra Den norske legeforening og i pakningsvedleggene til forskjellige former for HT(som jo ligger tilgjengelig på Internett)fremgår det klart at andelen kvinner med iskemisk slag og flere forskjellige hjertekarsykdommer er økt blant kvinner som får behandling med kombinasjonen av østrogen og progesteron. Faren for demens ser ut til å være lik ved behandling før 65 år, og muligens økt etter det. Samtidig står det at det er begrenset erfaring med behandling av henholdsvis kvinner over 65 og kvinner med for tidlig overgangsalder. 

Det ser ut til at østrogen alene ikke nødvendigvis gir den samme økte risikoen for hjetekarsykdom og brystkreft som kombinasjonen av progesteron og østrogen gjør, og jeg takker derfor så mye for ditt råd om å forsøke dette. Jeg skal ta dette opp med gynekologen min, og vurdere oppstart med hormonspiral og østrogenplaster.

Endret av Stjernesol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PS regnestykket var kanskje litt dumt, for de 10 % risiko er gjennom hele livet. Risiko for brystkreft i 40 årene er ganske lav, og den økte risiko med HT er borte 4-5 år etter avsluttet behandling.

Pakningsvedleggene er for jurister, ikke for leger eller brukere!

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det fremgår også av pakningsvedlegget at risikoen for utvikling av de overnevnte lidelsene igjen vil synke til normale nivåer iløpet av en 5 - årsperiode etter avsluttet behandling. Jeg forstår også at den absolutte risikoen da er forholdsvis lav, ettersom det forholdsvis sjeldent forekommer at kvinner i 40 - årene får de nevnte sykdommene. Likevel kommer man ikke unna at det er en økt risiko. Skal, som tidligere skrevet, nevne ditt forslag om østrogenplaster og hormonspiral for gynekologen min ved neste undersøkelse. Jeg takker igjen for dette forslaget. Er selvsagt positivt innstilt til behandling som senker risikoen for benskjørhet, under forutsetning av at den ikke samtidig øker risikoen for andre sykdomstilstander.

PS. Jeg anser det som selvsagt å lese pakningsvedlegget, og sette meg inn i mulige fordeler og ulemper ved behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I forb. med forberedelse til foredrag fant jeg denne oversikt:. Den er fra et høyt estimert tidsskrift.

Hilsen Mette

**********************************

J Clin Endocrinol Metab. 2015 Nov;100(11):4021-8. doi: 10.1210/jc.2015-2238.

Menopausal Hormone Therapy and Mortality: A Systematic Review and Meta-Analysis.

Author information

1
Evidence-Based Practice Research Program (K.B., K.M., F.A., A.M.A.D., M.H.M.), Mayo Clinic, Rochester, Minnesota 55905; Knowledge and Evaluation Research Unit (K.B., K.M., F.A., V.M.M., A.M.A.D., M.H.M.), Mayo Clinic, Rochester, Minnesota 55905; Robert D. and Patricia E. Kern Center for the Science of Health Care Delivery (K.B., K.M., A.A.N., F.A., A.M.A.D., MHM), Mayo Clinic, Rochester, Minnesota 55905; Division of Pediatric Endocrinology (A.A.N.), Mayo Clinic, Rochester, Minnesota 55905; Division of Endocrinology (B.G.C.L., V.M.M.), Mayo Clinic, Rochester, Minnesota 55905; Division of General Internal Medicine (S.F.), Women's Health Clinic, Mayo Clinic, Rochester, Minnesota 55905; Facultad de Medicina (Z.H.), Universidad Autónoma de Nuevo León, Nuevo Leon, Mexico; and Mayo Clinic Libraries (L.J.P.), Mayo Clinic, Rochester, Minnesota 55905.

Abstract

OBJECTIVES:

The objective was to assess the effect of menopausal hormonal therapy (MHT) on all-cause and cause-specific mortality.

METHODS:

We conducted a comprehensive search of several databases (MEDLINE, EMBASE, Cochrane Central Register of Controlled Trials and Database of Systematic Reviews, and Scopus) from inception until August 2013. We included randomized controlled trials (RCTs) of more than 6 months of duration comparing MHT with no treatment. Pairs of independent reviewers selected trials, assessed risk of bias and extracted data. We estimated risk ratios (RRs) and 95% confidence intervals (CIs) using the random-effects model.

RESULTS:

We included 43 RCTs at moderate risk of bias. Meta-analysis showed no effect on mortality (RR 0.99 [95% CI, 0.94-1.05]), regardless of MHT type or history of preexisting heart disease. No association was found between MHT and cardiac death (RR 1.04 [95% CI 0.87-1.23]) or stroke (RR 1.49 [95% CI 0.95-2.31]). Estrogen plus progesterone use was associated with a likely increase in breast cancer mortality (RR 1.96 [95% CI 0.98-3.94]), whereas estrogen use was not. MHT use was not associated with mortality of other types of cancer. In 5 trials, MHT was likely started at a younger age: 2 RCTs with mean age less than 60 and 3 RCTs with MHT started less than 10 years after menopause. Meta-analysis of these 5 RCTs showed a reduction of mortality with MHT (RR 0.70 [95% CI 0.52-0.95]).

CONCLUSION:

The current evidence suggests that MHT does not affect the risk of death from all causes, cardiac death and death from stroke or cancer. These data may be used to support clinical and policy deliberations about the role of MHT in the care of symptomatic postmenopausal women.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel hevder de aller fleste øvrige studier det stikk motsatte. Faren for slag, blodpropp og hjertekarlidelser er da alment nok akseptert til at den klart og tydelig advares mot i pakningsvedlegget som føler med de aktuelle medikamentene. Et enkelt søk på Google gir da også et utallig antall vitenskapelige artikler som dokumenterer denne økte risikoen. Jeg har selvsagt ikke mulighet til å lete opp hver enkelt av dem her og nå, men NHS, det nasjonale britiske helsevesenet, har en informativ artikkel som tar for seg denne økningen i risikoen. Som alle andre artikler fra NHS, referer den selvsagt direkte, ikke bare til BBC sin tabloide fremstilling av studien, men også til den aktuelle vitenskapelige artiklene: 

http://www.nhs.uk/news/2015/03March/Pages/HRT-review-finds-increased-risk-of-blood-clots-and-stroke.aspx

The updated results supported their previous findings that HRT did not reduce the risk of deaths from any cause or from cardiovascular causes during follow-up. However, it did increase the risk of stroke and blood clots (for example deep vein thrombosis – DVT).

Researchers estimated that for every 1,000 women taking HRT, an extra six would experience stroke and an extra eight would experience a blood clot.

The review is robust and the trials of good quality. Still, there are some important points to note. The trials did include different doses and types of oral HRT given over different time periods, but results may not be representative of each of these individually. Also, the women were, on average, about 60 years old at the start of the trials, so results may not be representative of women who start taking HRT at a younger age.

Jeg merker meg selvsagt det siste avsnittet, og etter en del lesning, har jeg forstått at den økte risikoen for slag og hjertekarsykdom ikke er aktuell i mitt tilfelle. Dette er dermed ikke noe jeg kommer til å ta hensyn til med tanken på eventuelt oppstart med østrogenplaster og hormonspiral. Likevel er jeg svært tvilende til at den nevnte behandlingen vil beskytte meg mot hjertekarsykdom, men risikoen øker trolig ikke før ved 60 - årsalderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

For noen uker siden var vi samlet ca 100 nordiske 'menopause-eksperter/forskere' i København hvor et av temaene var POI (prematur ovarie svikt). De andre slet også med å forklare pasientene at behandling ved POI er forskjellig fra vanlig klimakteriebehandling. Dette nettstedet ble anbefalt. Jeg har ikke selv åpnet det, men du kan se om det er noe nyttig for deg.

https://www.daisynetwork.org.uk/

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link. 

Jeg leste litt på det aktuelle nettstedet. Ut ifra den min begrensede lesning, stod det lite på Daisy Network som jeg ikke har hørt om fra tidligere. Det eneste jeg personlig ble overrasket over der, var at så mye som 5% - 10% av kvinner med POI opplevde å bli gravide uten medisinsk intervensjon(dette er virkelig ikke noe jeg ønsker, men ettersom gynekologen min har sagt at jeg trygt kan unnlate å benytte prevensjon, antar jeg at jeg kan forholde meg til det? Det skal sies at dette har fungert fint over flere måneder).

Utover det, skumleste jeg ESHRE sine retningslinjer for kvinner med POI. Det stod imidlertid ikke stort annet der enn hva jeg kan lese andre steder på internett: At en sunn livsstil er svært viktig for kvinner som har kommet for tidlig i overgangsalderen, og at HRT kan redusere risikoen for benskjørhet/osteoporose. Videre vektlegges det, der som andre steder, at HRT bør tilbys kvinner med POI, med mindre det foreligger kontraindikasjoner. Begrunnelsen var at HRT kan virke forebyggende på utviklingen av beskjørhet, og muligens på hjertekarsykdommer. Det sistnevnte må kunne hevdes å være omstridt, all den tid HRT er bevist å snarere øke forekomsten av eksempelvis blodpropp, og hos eldre kvinner også for hjerneslag. Jeg er selvsagt kjent med at forekomsten av hjertekarsykdommer er høyere hos kvinner med POI enn hva den er for kvinner for øvrig, men det finnes ingen bevis for at denne risikoen kan senkes ved bruk av HRT. Til tross for at østrogener har en forebyggende effekt på utviklingen av disse sykdommene når kroppen selv produserer dem, har jeg ikke funnet noe som tyder på at det samme gjelder når østrogener blir tilført kroppen på kunstig vis. Hvorfor det ikke har den samme effekten, vet ikke jeg(og etter mye lesing, fremstår det heller ikke som at fagfolk vet dette med sikkerhet), men det kan muligens ikke utelukkes at kroppen reagerer annerledes på østrogener den får tilført, enn hva den gjør på østrogener den selv produserer. Uansett er dette med hjertekarsykdommer ikke noe jeg er videre bekymret for: Jeg anser meg selv for å ha en sunn livsstil, jeg har en BMI som er i nedre sjiktet av normalområdet, og jeg har ingen nære familiemedlemmer som har blitt rammet av sykdom relatert til hjertet og karsystemet før 75 - årsalderen. Både blodtrykk og kolesterol var da også normalt ved forrige legeundersøkelse, i Mars 2017.

Det jeg kunne hente ut av informasjonsbrosjyren til ESHRE, var altså at jeg bør benytte en form for HRT for å forebygge benskjørhet. At denne behandlingen har en forebyggende effekt på utviklingen av osteoporose, er det selvsagt ingen tvil om. Jeg mener imidlertid, etter lang tids tenking og vurdering av dette, at det er svært mange usikre momenter tilknyttet denne behandlingsformen. Den ene innvendingen min er at alle former for hormonbehandling, selv rent østrogen, gir en mulig økt fare for å utvikle kreftformer det i utgangspunktet er liten sannsynlighet for å bli rammet av dersom man går i tidlig overgangsalder. Videre er jeg uvillig til å benytte ethvert medikament som øker faren for blodpropp, så fremt det ikke er snakk om et legemiddel som er livdsnødvendig(av samme årsak har jeg aldri brukt p - piller). Min viktigste innvending er likevel langtidsbehandling med HRT for POI ikke er grundig nok forsøket på. Med det som grunnlag, frykter jeg at det i realiteten ikke finnes tilstrekkelig kunnskap om konsekvensen denne behandlingen vil ha på lang sikt. Foreløpig fremstår det, for meg, som om dette er en behandling som ikke hverken er grundig nok utredet hos yngre kvinner. Samtidig finner jeg ikke selve grunnlaget for behandlingen helt overbevisende. Det hevdes at bruk av HRT i behandling av POI(som om tidlig overgangsalder skulle være en sykdomstilstand...)blir en form for substitusjonsbehandling, og sammenligningen med mennesker som bruker insulin i behandlingen av diabetes er hyppig benyttet. Det er, etter mitt syn, en noe underlig sammenligning. Dersom kroppen fullstendig mangler egen insulinproduksjon, vil insulinbehandling være livsnødvendig, ettersom det er umulig å overleve over tid helt uten insulin. Kvinnelige kjønnshormoner, derimot, kan man fint overleve uten, og kvinner idag lever da store deler av livene sine med lave nivåer av disse hormonene. Mangel på disse hormonene, nærmere bestemt østrogener, gir en økt prevalens av benskjørhet, men dette kan forebygges på annet vis enn ved å benytte HRT, og hormonbehandling er heller ikke førstevalget av behandling ved etablert osteoporose(de siste ukene har jeg brukt en, kanskje uhensiktsmessig, stor andel av fritiden på å lese om forebygging og behandling av benskjørhet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Mon ikke det er best for deg ikke å bruke HRT når du føler deg så utrygg ved behandling og i stedet leve et så sundt liv som mulig?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Få en sjekk av D-vitamin innhold i blodet, ta tran og evt calciumtilskudd. Hold deg i fysisk aktivitet. Ta en benmåling av skjelettet hvert 3.-5. år.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd. Jeg kommer til å be om en sjekk av D - vitamininnholdet i blodet hos legen min, og skal ta bentetthetsmåling med 3 - 5 års mellomrom. Skal fortesette med å ta tran og å være fysisk aktiv, og be legen min vurdere behovet for tilskudd av calcium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...