Gå til innhold

Er så trist...


Gjest anbr42

Anbefalte innlegg

Gjest anbr42

Klokka er snart halv fire på natta, og jeg får ikke sove. Ligger og tenker på så mye. Både fortid, nåtid og framtid. 

Sluttet på Quetiapin for fire dager siden, men trodde søvnløsheten skulle ha forsvunnet nå? 

Sluttet pga at jeg har fått vite at jeg hadde for høye kolesterolverdier. For høyt LDL og for høye triglyserider. Jeg har også like lenge omgjort på kostholdet. Prøver såkalt Middelhavs-diett siden jeg har lest at det skal være bra. Og så har jeg mosjonert mer, jeg prøver å ha høy intensitet (sånn at jeg blir anpusten og litt svett) 20-30 min. hver dag. Har klart det så langt, men det tar nok litt tid før kroppen venner seg til den nye situasjonen. Kanskje det er derfor psyken føles dårligere? Føler meg trist og rar. Skulle sluttet å røyke også, men det får jeg gjøre litt seinere når det andre er mer på plass.

Jaja, bare noen tanker i natten. Håper dere andre sover godt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Så kjempeflink Du er😊

Jeg prøver på mye av det samme men med veldig dårlige resultater

Jeg får ofte ikke sove på grunn av smerter i magen Tåler ikke det minste strikk som strammer 

Og vanskelig å sove spesielt fordi andre i familien er så urolige om natta nå Er også urolige for demHun er engstelig for mye hun hører i mediaEnkelte mennesker må virkelig være syke.

Jeg tenkte å bestille time hos fastlege før sommerferien setter inn og bussene går mye skjeldnere Men håper jo mine tiltak hjelper mye før det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er flink selv, Maggie55! ☺ Selv om tiltakene føles små, har jeg tro på at det på sikt vil bli bedre for deg. Men jeg synes at du bør bestille time hos fastlegen ganske snart, og ikke vente til nærmere sommeren. Det er jo ikke noe ok å ha så vondt i magen hele tiden. Kanskje legen klarer å finne ut årsaken slik at du kan få behandling. Ønsker deg lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rådvilla skrev:

Klokka er snart halv fire på natta, og jeg får ikke sove. Ligger og tenker på så mye. Både fortid, nåtid og framtid. 

Sluttet på Quetiapin for fire dager siden, men trodde søvnløsheten skulle ha forsvunnet nå? 

Sluttet pga at jeg har fått vite at jeg hadde for høye kolesterolverdier. For høyt LDL og for høye triglyserider. Jeg har også like lenge omgjort på kostholdet. Prøver såkalt Middelhavs-diett siden jeg har lest at det skal være bra. Og så har jeg mosjonert mer, jeg prøver å ha høy intensitet (sånn at jeg blir anpusten og litt svett) 20-30 min. hver dag. Har klart det så langt, men det tar nok litt tid før kroppen venner seg til den nye situasjonen. Kanskje det er derfor psyken føles dårligere? Føler meg trist og rar. Skulle sluttet å røyke også, men det får jeg gjøre litt seinere når det andre er mer på plass.

Jaja, bare noen tanker i natten. Håper dere andre sover godt. 😊

Vil bare si at det i går kom et svar fra en med kunnskap om dette i min "anonyme tråd" om samme tema, og vedkommende fikk meg til å forstå at høye triglyseridverdier først og fremst kommer av for høyt inntak av karbohydrater og sukker. Så da er det det jeg skal kutte kraftig ned på. Men der skader jo ikke å gjøre de andre tiltakene i tillegg. Kan sikkert begynne med Quetiapin igjen da, antar jeg. Eller bør jeg forhøre meg med legen først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Rådvilla skrev:

Vil bare si at det i går kom et svar fra en med kunnskap om dette i min "anonyme tråd" om samme tema, og vedkommende fikk meg til å forstå at høye triglyseridverdier først og fremst kommer av for høyt inntak av karbohydrater og sukker. Så da er det det jeg skal kutte kraftig ned på. Men der skader jo ikke å gjøre de andre tiltakene i tillegg. Kan sikkert begynne med Quetiapin igjen da, antar jeg. Eller bør jeg forhøre meg med legen først?

Jeg synes du skal kontakte lege for å diskutere både de høye triglyseridverdiene og bruken av seroquel. Det ligger mye god informasjon på nett mht. hva som vil være gunstig kosthold for deg. Du er jo allerede godt i gang med livsstilsendringer, men jeg legger uansett ved litt informasjon: http://www.bramat.no/forsiden/faktaark/1146-kosthold-ved-hoye-triglyserider

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, frosken skrev:

Jeg synes du skal kontakte lege for å diskutere både de høye triglyseridverdiene og bruken av seroquel. Det ligger mye god informasjon på nett mht. hva som vil være gunstig kosthold for deg. Du er jo allerede godt i gang med livsstilsendringer, men jeg legger uansett ved litt informasjon: http://www.bramat.no/forsiden/faktaark/1146-kosthold-ved-hoye-triglyserider

 

Tusen takk for link til nyttig info, frosken! 👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Liten40
16 timer siden, Rådvilla skrev:

Klokka er snart halv fire på natta, og jeg får ikke sove. Ligger og tenker på så mye. Både fortid, nåtid og framtid. 

Sluttet på Quetiapin for fire dager siden, men trodde søvnløsheten skulle ha forsvunnet nå? 

Sluttet pga at jeg har fått vite at jeg hadde for høye kolesterolverdier. For høyt LDL og for høye triglyserider. Jeg har også like lenge omgjort på kostholdet. Prøver såkalt Middelhavs-diett siden jeg har lest at det skal være bra. Og så har jeg mosjonert mer, jeg prøver å ha høy intensitet (sånn at jeg blir anpusten og litt svett) 20-30 min. hver dag. Har klart det så langt, men det tar nok litt tid før kroppen venner seg til den nye situasjonen. Kanskje det er derfor psyken føles dårligere? Føler meg trist og rar. Skulle sluttet å røyke også, men det får jeg gjøre litt seinere når det andre er mer på plass.

Jaja, bare noen tanker i natten. Håper dere andre sover godt. 😊

Vil bare si at søvnløsheten kan vare lenge, så man bør være helt sikker på at det er riktig å slutte og evt bruke noe midlertidig for søvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...