Gå til innhold

Hvordan slutte overspising??


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Overspising handler vel ofte om depresjon? Så nødvendig behandling mot depresjon (om du har det) er på sin plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter

Spiseforstyrrelser er jo ofte utløst av noe annet. At folk "trøstespiser" for å døyve angst og depresjon er jo velkjent. Og enkelte av oss har en kropp som ikke senser helt når du er sulten eller mett, så mitt råd er å ha en spiseplan i stedet for å følge sultfølelsen. Faste måltider og faste porsjoner. Føre dagbok. Vektklubb.no på nett er veldig bra sånn. Men er det et veldig stort problem, så er det sikkert lurt å ta det opp med legen og få profesjonell hjelp. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg foreslår at du slutter å spise når du er mett. Det vil si når du ikke er sulten lenger.

Når du er stappa har du spist for mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Jeg foreslår at du slutter å spise når du er mett. Det vil si når du ikke er sulten lenger.

Når du er stappa har du spist for mye.

 

Det spørs vel om en med spiseforstyrrelser klarer? Det er jo nettopp det som er problemet; overspising. Det blir som å be en anorektiker spise nok og en bulimiker om å slutte med å kaste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
Akkurat nå, cilie skrev:

Det spørs vel om en med spiseforstyrrelser klarer? Det er jo nettopp det som er problemet; overspising. Det blir som å be en anorektiker spise nok og en bulimiker om å slutte med å kaste opp.

Er overspising alltid e.spiseforstyrrelse på linje med anoreksia? Er det ikke ganske ofte bare et symptom på at man er glad i mat? Jeg har i alle fall en forhistorie som glad tjukkas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg foreslår at du slutter å spise når du er mett. Det vil si når du ikke er sulten lenger.

Når du er stappa har du spist for mye.

 

Når jeg har spisekick så spiser jeg til jeg nesten føler at jeg sprekker, ennå kan jeg ha en enorm trang til å stappe innpå.  For meg så demper det mye uro. Føler en enorm skam etterpå samtidig at jeg føler at jeg fortjener å være så dårlig (blir fysisk dårlig i mange timer etterpå) Det blir som om man ber en alkoholiker slutte å drikke etter en eller to drinker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Gargamel skrev:

Er overspising alltid e.spiseforstyrrelse på linje med anoreksia? Er det ikke ganske ofte bare et symptom på at man er glad i mat? Jeg har i alle fall en forhistorie som glad tjukkas.

Jeg forstår ordet overspising som noe sykelig; du stapper innpå av psykiske årsaker (i mangel av bedre forklaring).  Tror svært mange jenter er borti dette i ungdommen, og for noen varer eller utvikler det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 timer siden, emilie321 skrev:

Når jeg har spisekick så spiser jeg til jeg nesten føler at jeg sprekker, ennå kan jeg ha en enorm trang til å stappe innpå.  For meg så demper det mye uro. Føler en enorm skam etterpå samtidig at jeg føler at jeg fortjener å være så dårlig (blir fysisk dårlig i mange timer etterpå) Det blir som om man ber en alkoholiker slutte å drikke etter en eller to drinker.

 

Ok, jeg tok feil om det. Jeg ser at ordet "overspising" nå for tiden innebærer en spiseforstyrrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Gargamel skrev:

Ok, jeg tok feil om det. Jeg ser at ordet "overspising" nå for tiden innebærer en spiseforstyrrelse. 

Omtrent hele Amerika sliter med det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Omtrent hele Amerika sliter med det .

Hvorfor må alltid overvekt og spising behandles med ironi og nedlatenhet. 

Anonymkode: d80aa...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må alltid overvekt og spising behandles med ironi og nedlatenhet. 

Anonymkode: d80aa...f44

Slapp av nå. Jeg har ikke svart deg. Nå svarte jeg Gargamel. Er enig i at man burde antatt at det lå noe psykisk bak her iom at innlegget lå på psykiatri, men som sagt svarte jeg Gargamel. Tråden skle ut slik tråder ofte gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
12 timer siden, Gargamel skrev:

Er overspising alltid e.spiseforstyrrelse på linje med anoreksia? Er det ikke ganske ofte bare et symptom på at man er glad i mat? Jeg har i alle fall en forhistorie som glad tjukkas.

Det kan være mye rart. Og det første en må gjøre er vel å finne ut hvorfor en spiser for mye. Jeg har også vært tjukk. Ikke sjukelig tjukk, men på grensa. Årsakene var latskap, dårlige rutiner og sannsynligvis indre uro på grunn av ADHD. Det var i den perioden jeg var nikotinfri, gikk hjemme med ungar store deler av tida og stort sett ikke hadde noe bedre å ta meg til. Idiotisk, med tanke på at jeg egnentlig ikke er glad i mat en gang. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Omtrent hele Amerika sliter med det .

Leste et sted at det var ca 30 % av de som var kraftig overvektige som hadde en spiseforstyrrelse. Det og være overvektig betyr ikke at en har en spiseforstyrrelse. Litt andre kreterier som skal til for å få den diagnosen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Omtrent hele Amerika sliter med det .

Det gjøres i fagmiljøene et forsøk på å skille mellom overspisningslidelse og fedme. En del av dem som sliter med overspisning er forøvrig normalvektige, e kompenserer med faste og tilsvarende store deler av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, emilie321 skrev:

Leste et sted at det var ca 30 % av de som var kraftig overvektige som hadde en spiseforstyrrelse. Det og være overvektig betyr ikke at en har en spiseforstyrrelse. Litt andre kreterier som skal til for å få den diagnosen

Nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gargamel skrev:

Er overspising alltid e.spiseforstyrrelse på linje med anoreksia? Er det ikke ganske ofte bare et symptom på at man er glad i mat? Jeg har i alle fall en forhistorie som glad tjukkas.

Det kan være en spiseforstyrrelse, og ikke alle som sliter med dette er overvektige. Mange bruker mesteparten av sin energi på vektkontroll gjennom bruk av faste og andre kompenseringsstrategier. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Gargamel skrev:

Er overspising alltid e.spiseforstyrrelse på linje med anoreksia? Er det ikke ganske ofte bare et symptom på at man er glad i mat? Jeg har i alle fall en forhistorie som glad tjukkas.

I psykiatri (kanskje også i medisin?) er det en diagnose, men som Xtra sier er ikke alle som overspiser psyke/syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, frosken skrev:

Det kan være en spiseforstyrrelse, og ikke alle som sliter med dette er overvektige. Mange bruker mesteparten av sin energi på vektkontroll gjennom bruk av faste og andre kompenseringsstrategier. 

 

Selv var jeg normalvektig i mange år, brukte nesten all min tid til trening. Det var først når jeg begynte på medisiner og fikk andre diagnoser i tillegg at jeg eksploderte i vekt. Noe som igjen fører til at jeg føler meg dum og ubrukelig (ikke bare derfor da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 minutter siden, emilie321 skrev:

Selv var jeg normalvektig i mange år, brukte nesten all min tid til trening. Det var først når jeg begynte på medisiner og fikk andre diagnoser i tillegg at jeg eksploderte i vekt. Noe som igjen fører til at jeg føler meg dum og ubrukelig (ikke bare derfor da)

Men nå har du tatt skikkelig tak i det og vært superflink :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...