Gå til innhold

ME


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke ME. Tror jeg. Men alvorlig ME, må være helt forjævlig. Så nettop en dokumentar på NRK sin app på apple tv.

 

Hva kommer dette av? Er det en psykisk sykdom? Eller er det en fysisk sykdom? Eller kan det være begge? Litt av hvert? Forskjellig fra person til person?

 

Jeg så en som lå i ett mørkt rom på 5 året. Bare lå inne uten å gjøre noe.. Kastet opp av anstrengelser. Jeg har også vært utmattet, ganske lett, pga lavt stoffskifte, men å ligge i en seng i 5 år, det høres ganske mye verre ut. Det må jo være helvete på jord......

Anonymkode: 5259a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kommer dette av? Er det en psykisk sykdom? Eller er det en fysisk sykdom? Eller kan det være begge? Litt av hvert? Forskjellig fra person til person?

Anonymkode: 5259a...f8f

Det er det stor uenighet om, både innenfor forskere, leger / behandlere og pasienter, og på tvers av disse gruppene.  Noen er enige om en god del og om at det er mye vi ikke vet, andre krangler så busta fyker og vil ikke diskutere saklig med hverandre.

Her er en ganske fersk artikkel om temaet, men den krever Dagbladet pluss:http://www.dagbladet.no/tema/jeg-ble-frisk-kritikerne-mener-jeg-ikke-hadde-ekte-me/67358121

Hvis du søker på "me lightning process" eller "me cfs", finner du mye forskjellig.  Vær forberedt på at det noen steder vil stå ting som avvises på det sterkeste andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet iallefalll att det må være reellt, for de som har det verst. Kaste opp fordi man sier noen få ord, da snakker vi skikkelig utmattelse. 

 

Nevrasteni var vel en lignende sykdom, så det er ikke noe nytt heller :(

 

Takk for linker laban.

Anonymkode: 5259a...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...