Gå til innhold

Hvordan slutte å spise normalt?


kovakova

Anbefalte innlegg

Ettersom jeg går på medisiner opprettholdes fedmen min av helt normalt matinntak. Jeg må spise veldig lite for å greie gå ned, typ en brødskive, bittelitt middag, et knekkebrød. Hvordan greie det? Topimax? Hvordan få fastlegen til å skrive ut topimax? Sist jeg fikk det måtte jeg strippe halvnaken foran overlegen på psykiatrisk i sinne og vise frem flesket. Er det lettere å få det når man har gått på det før? Husker jeg kjente sult da de addet litium og følte jeg sluttet gå ned og at de hindret meg i å gå oppover så kuttet de ut..angrer nå:( lagt på meg 10 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, kovakova skrev:

Ettersom jeg går på medisiner opprettholdes fedmen min av helt normalt matinntak. Jeg må spise veldig lite for å greie gå ned, typ en brødskive, bittelitt middag, et knekkebrød. Hvordan greie det? Topimax? Hvordan få fastlegen til å skrive ut topimax? Sist jeg fikk det måtte jeg strippe halvnaken foran overlegen på psykiatrisk i sinne og vise frem flesket. Er det lettere å få det når man har gått på det før? Husker jeg kjente sult da de addet litium og følte jeg sluttet gå ned og at de hindret meg i å gå oppover så kuttet de ut..angrer nå:( lagt på meg 10 kg!

Spiser du grovt? Er streng på raske karbohydrater, som ris- poteter - pasta? Bytter frukt mot grønnsaker?  

En periode gikk du greit ned på Litium, hva gjorde du da? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, XbellaX skrev:

Spiser du grovt? Er streng på raske karbohydrater, som ris- poteter - pasta? Bytter frukt mot grønnsaker?  

En periode gikk du greit ned på Litium, hva gjorde du da? 

 

Nei jeg gikk på lamictal da jeg gikk ned 15 kg, men fikk så manisk psykose og ble innlagt og de tok vekk lamictal og addet litium da jeg ble deprimert. Jeg får vel prøve lamictal igjen og kutte litium og bare leve med jevnlige maniske psykoser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kovakova skrev:

Nei jeg gikk på lamictal da jeg gikk ned 15 kg, men fikk så manisk psykose og ble innlagt og de tok vekk lamictal og addet litium da jeg ble deprimert. Jeg får vel prøve lamictal igjen og kutte litium og bare leve med jevnlige maniske psykoser?

Da ødelegger du hodet ditt. Psykia er dyktige på BP, har du spurt der (han svarer  på dol med ujevne mellomrom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, XbellaX skrev:

Da ødelegger du hodet ditt. Psykia er dyktige på BP, har du spurt der (han svarer  på dol med ujevne mellomrom)

Han sa add topimax

 

men vet ikke hvordan jeg får fastlegen til å skrive det ut. De er veldig restriktive med topimax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg går på medisiner og har gått ned 40 kg. Måten jeg gjorde det på var å ta en skive brød å dele i to  med ulikt pålegg på de to halve for da følte jeg at jeg spiste to skiver brød. Jeg har drukket mye vann med enten sitron eller appelsinbåter i og til middag har jeg spist en potet og ellers mye grønnsaker og litt fisk, evt. rent kjøtt. Har jeg vært sulten mellom måltidene har jeg spist tomater, gulrøtter osv. 

 

Anonymkode: 69965...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
6 timer siden, kovakova skrev:

Ettersom jeg går på medisiner opprettholdes fedmen min av helt normalt matinntak. Jeg må spise veldig lite for å greie gå ned, typ en brødskive, bittelitt middag, et knekkebrød. Hvordan greie det? Topimax? Hvordan få fastlegen til å skrive ut topimax? Sist jeg fikk det måtte jeg strippe halvnaken foran overlegen på psykiatrisk i sinne og vise frem flesket. Er det lettere å få det når man har gått på det før? Husker jeg kjente sult da de addet litium og følte jeg sluttet gå ned og at de hindret meg i å gå oppover så kuttet de ut..angrer nå:( lagt på meg 10 kg!

Det høres jo rart ut at du legger på det hvis du spiser såpass lite som jeg får inntrykk av her. Har du prøvd å regne ut kaloriinntaket ditt? Det har jo litt å si hva slags pålegg du bruker, og hva du spiser til middag, og om du drikker ting som inneholder mange kalorier, om du spiser godteri litt for ofte og i det hele tatt. Hvis du har et normalt kaloriinttak i forhold til høyde og vekt og likevel legger på deg, så er det kanskje lurt å sjekke om du kan ha lavt stoffskifte. Og magefett er jo ikke sunt, det har du helt rett i, så det er bra at du tar det på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er ditt normale matinntak og hvor aktiv er du i din hverdag?

 

Det du beskriver er omtrent det jeg spiser daglig. Noe tillegg i form av frukt, grønt og litt olje. Det har jeg gjort i åresvis. Avviker jeg fra dette går jeg opp. Jeg fikk stoffskiftesykdom og med det ble jeg "frarøvet" muligheten til å spise slik jeg gjorde før og aktivitetsnivået ble i tillegg langt lavere. Jeg gikk relativt raskt opp 25 kilo og måtte ta tak fordi jeg ønsket å kvitte meg med disse kiloene. Jeg tenkte ikke at nå må jeg slutte å spise "normalt". Jeg tenkte at kroppen min forbrenner mindre, både pga sykdom og med det lavt aktivitetsnivå og da må jeg jeg justere for å forholde meg til la oss kalle det "det nye normale" . Derfor er inntak justert etter dette og ikke hvordan ting var før. 

Jeg gjorde det på følgende måte, da jeg ikke er noen dietttype og tenkte at dette skal jeg orke leve med resten av livet: jeg erstattet brus med vann. Jeg fjernet 25/50 prosent av mat jeg vanligvis spiste. Ei skive brød, isteden for 2, ei potet i stedet for 2, mer grønnsaker/salat på tallerken isteden for ris/pasta/potet, noe mindre kjøtt/fisk. Jeg reduserte mengde saus/dressing, da mat ikke behøver flyte i dette. Jeg spiste ikke chips, kaker o.l. Jeg er glad i sjokolade og spiser dette av og til. Jeg begynte med å gå turer på 15-30 min daglig og i dag (friskere) går jeg mye tur. 

Du etterspør hvordan man greier det. For meg var det slik at jeg ikke likte meg selv i den nye vekten og jeg synes ting var tungt og slitsomt. Jeg kom til  et punkt hvor jeg tenkte at gjør jeg det ikke noe tror jeg det blir uhåndterlig. Jeg startet derfor med å se på hva jeg puttet inn som var unødvendig å putte inn om du skjønner. Altså det "enkleste" å kvitte seg med. Jeg tror vi spiser og drikker langt mer enn det vi faktisk fysisk trenger. Brus, chips, sjokolade, kaker, kjeks, is o.l var en del av mitt kosthold. Ikke i mengder, vel brus daglig, støtt og stadig gikk det noe av den sorten inn. Sauser/dressing var jeg raus med. Mye ble erstattet med litt rømme eller litt hjemmelaget dressing av gode oljer og slikt. Det var ikke lett i starten. Jeg gikk sulten i perioder og måtte tåle det. Jeg hadde sukkerabstinenser som jeg kom over med litt tid. Den første uka var verste i så måte. Plutselig, det føltes slik, var dette den nye hverdagen. Og slik har det vært i mange år nå. Jeg spiser lite fordi jeg må spise lite om jeg ikke ønsker å gå opp i vekt. Om jeg skeier ut litt, ja det skjer hehe, så går jeg en lang tur i litt tempo og borte er de kaloriene 😀 Jeg fråtser aldri, har ingen "spisedager" eller "godtedager". Det vet jeg ødelegger for hele uka man har jobbet hardt. 

De overflødige kiloene forsvant de. Og har aldri kommet på igjen. Men det krever selvsagt at inntak av saker og ting holdes på det nivået min kropp kan håndtere uten å legge på seg. I dag er ikke dette vanskelig i det hele tatt. Det er langt vanskeligere for meg å prøve å spise mer enn det jeg er vant med, slik jeg gjør når jeg er hjemme hos a mor som er av den generasjon som forbinder spising med hygge hehe. Da blir jeg uvel. Håper du finner din vei. Se etter de små tingene du kan endre på og start der. Jeg er sikker på at du, som mange andre, putter noe inn du kan unnvære i det daglige. Lykke til!

Anonymkode: 26d52...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Har du prøvd alternativer som Seroquel, eller legger du på deg av den og?

Topimax synes jeg høres ut som lurt å prøve ut, så det er kanskje det beste alternativet hvis så er.

Nå er det ikke alltid sånt at lite mat er lite kalorier. Ulike matvarer er mer energitette enn andre. F.eks. ost og mange andre meieriprodukter. At det står Zero på noe eller "ikke tilsatt sukker" betyr ikke at det ikke inneholder kalorier og sukker. F.eks. syltetøy og saft som ikke er tilsatt sukker inneholder fortsatt en god del naturlig, og raske karbohydrater fra fruktsukker.

Kanskje det kan hjelpe deg å skrive en matdagbok, så får du en oversikt. Da kan det bli lettere å se hvor det eventuelt kan være rom for endringer. Frotse i grønnsaker er lurt. Det metter, og inneholder masse sunne og gode stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Last ned en app (feks Lifesum) og loggfør alt du spiser. Vær ærlig! Slik blir du bevisst hvor mye du får i deg av kalorier hver dag. Da blir det lettere å justere matmengde som dessverre blir enda viktigere når man bruker medisiner som gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 88f6b...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...