Gå til innhold

Tar jeg feil i hvordan jeg opplever dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Veldig mange flotte folk her inne på dol. Egentlig tror jeg at de fleste bare vil det beste . Blir likevel noen ganger litt forundret over dette forumet. Hvordan noen sier hva de vil . De kan være spydige, kritiske og ganske belærende i sine uttalelser. Men de tåler ingenting tilbake ... 
Noen utleverer aldri noe personlig om seg selv men kan være litt ufølsom i møte med andre sin åpenhet og sårbarhet. Får inntrykk av at noen av de som ikke er psyk mener de kan snakke som de vil til de som er psyke. Som om de vet bedre enn oss psyke.  At noen holdninger skinner igjennom som er litt generaliserende. Faktisk er mange psyke  ressurssterke og kunnskapsrike. 
Noen ganger har jeg som psyk fått svar som er både sårende og feile. Hvis man gir tilbakemelding på dette blir det ikke godt mottatt. Føler at holdningen er at jeg bør bare takke og bukke og svelge unna og være taknemmelige for svar. 
Dette går litt igjen i det psykiske helsevern og samfunnet ellers. Som en erfaren helsearbeider og med lang fartstid i helsevesenet ble jeg møtt med respekt og likeverd. Da jeg ble psykisk syk opplevde jeg en helt annen holdning... 
Kanskje derfor jeg blir ekstra sårbar og på vakt over hvordan folk forholder seg til psyke?? . 

Kanskje jeg tar helt feil i mine betraktninger?? 

 

Anonymkode: 72b38...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når man er svært sårbar som følge av psykdom oppleves velmente råd som negativ kritikk. Det er iallefall min erfaring fra da jeg brukte dol mye. Du kan jo spørre deg selv om det samme gjelder deg eller om det faktisk er slik du tror :) 

Anonymkode: 580bb...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man er svært sårbar som følge av psykdom oppleves velmente råd som negativ kritikk. Det er iallefall min erfaring fra da jeg brukte dol mye. Du kan jo spørre deg selv om det samme gjelder deg eller om det faktisk er slik du tror :) 

Anonymkode: 580bb...9ac

Det kan sikkert stemme mange ganger.. :). Men samtidig føler jeg at det alltid blir brukt som unskyldning . Selv når man opplever å bli møtt med noe som ikke er hverken vellmenende eller riktig. Jeg føler noen ganger at de som kaller seg frisk er like sårbar... ?

Jeg ønsker å ha en likeverdig samtale om livet som psyk , forståelser og erfaringer. Men ofte blir svarene analytiske og terapeutiske. Det er ofte både riktig og bra men det er ikke alltid en terspautisk  betraktning man er ute etter. Kritisk personanslyse og utfordrende samtaler har man jo gjerne hos terapeuten som også kjenner deg og kan hjelpe deg gjennom reaksjonene etterpå.

Anonymkode: 72b38...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ting skal jeg i hvert fall gi deg helt rett i: Det er dessverre sjelden en sammenheng mellom hvor kritiske enkelte er til andre og hvor mye de selv tåler/aksepterer av kritikk. Flere burde tenke på dette: Som man roper i skogen får man svar.

Jeg synes det er urimelig av deg å kritisere at svar på dette forum er terapeutiske. Tvert imot burde det være noe en etterstreber.

Anonymkode: 4647d...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan sikkert stemme mange ganger.. :). Men samtidig føler jeg at det alltid blir brukt som unskyldning . Selv når man opplever å bli møtt med noe som ikke er hverken vellmenende eller riktig. Jeg føler noen ganger at de som kaller seg frisk er like sårbar... ?

Jeg ønsker å ha en likeverdig samtale om livet som psyk , forståelser og erfaringer. Men ofte blir svarene analytiske og terapeutiske. Det er ofte både riktig og bra men det er ikke alltid en terspautisk  betraktning man er ute etter. Kritisk personanslyse og utfordrende samtaler har man jo gjerne hos terapeuten som også kjenner deg og kan hjelpe deg gjennom reaksjonene etterpå.

Anonymkode: 72b38...8c6

De som er friske virker like sårbar ja, kommer ofte i forsvarsposisjon...føler de blir angrepet osv. Så det er ikke bare de syke som er sårbare, men så er det ikke alle som skriver så mye om seg selv. Så hvem vet egentlig hvem som står bak? De kan ha masse problemer selv uten at de skriver det her. Men reaksjonene deres forteller mye om dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting skal jeg i hvert fall gi deg helt rett i: Det er dessverre sjelden en sammenheng mellom hvor kritiske enkelte er til andre og hvor mye de selv tåler/aksepterer av kritikk. Flere burde tenke på dette: Som man roper i skogen får man svar.

Jeg synes det er urimelig av deg å kritisere at svar på dette forum er terapeutiske. Tvert imot burde det være noe en etterstreber.

Anonymkode: 4647d...028

Hmm.. Det var ikke ment som kritikk. jeg mener bare at terapeutiske betraktninger ikke alltid nødvendigvis  er det beste. Folk kan ha hatt ulike opplevelser av terapi og terapeuter. Det at noen blir veldig terspautisk i sine svar skaper en rollefordeling . Der det plutselig blir en slags terapaut og pasientopplevelse. Der terapeuten har rett og pasienten ikke kan komme med innvendinger. 

Men selvfølgelig skal man strebe mot det terapeutiske !!. Men kanskje man kan ha veldig ulike meninger om hva som er terspautisk  ??. :)

Anonymkode: 72b38...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever litt av det motsatte jeg da. Blir dømt til tusen fordi jeg er friskere enn andre. For at jeg har et "vellykket" liv, hva nå det betyr. At jeg f.eks. var innlagt på nevro pga nerveskader var liksom ingenting i forhold til psykisk syke. Jeg syns rett og slett at det er mye negativitet her, spesielt fra anonyme. Det er ikke lov med en god dag, det er ikke lov med venner og man er ikke syk nok om man studerer/jobber. 

Det er ingen konkurranse om hvem som har det værst eller best! La oss støtte hverandre i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, Andreaswell skrev:

 

Det er ingen konkurranse om hvem som har det værst eller best! La oss støtte hverandre i stedet!

Ja er enig i det :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å ha en likeverdig samtale om livet som psyk, forståelser og erfaringer. Men ofte blir svarene analytiske og terapeutiske. Det er ofte både riktig og bra, men det er ikke alltid en terapeutisk betraktning man er ute etter.

Jeg påstår ikke at svaret mitt gjelder deg, jeg siterer det som et eksempel på noe jeg vil trekke fram: Det er ikke alltid det står noe som helst i innleggene om hva man ønsker eller er ute etter - om man vil ha råd (fra hvem som helst), utveksle personlige erfaringer eller motta støtteerklæringer.  Hvis man da i tillegg skriver anonymt, slik at ingen kjenner forhistorien, er det lett å svare "feil". 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger har jeg som psyk fått svar som er både sårende og feile. Hvis man gir tilbakemelding på dette blir det ikke godt mottatt.

Det er da også mange eksempler på at folk svarer "beklager, jeg misforsto" evt. "beklager, jeg visste ikke det", på slike tilbakemeldinger?  Igjen - skriver man anonymt, vet ikke folk mer enn akkurat det som står i startinnlegget, heller ikke hvor sårbar eller psyk trådstarter er, hvis det ikke står noe om det.  Og selv med nick kan man få svar fra noen som overhodet ikke kjenner forhistorien. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får inntrykk av at noen av de som ikke er psyk, mener de kan snakke som de vil til de som er psyke.

Tja - det er nå en gjeng her som demonstrerer at dette gjelder begge veier.  Jeg har blitt kalt både "sjefs-nazi" og andre ting av aktivistene mot folk med fullverdige liv :D  Det er ikke bare respekt som kommer fra den kanten, heller. 

Til overskriften din: Hvordan du opplever dette, er sikkert ikke feil.  Men vi skal vel alle være forsiktige med å tolke raske, skriftlige svar på korte spørsmål, som generelle holdninger til alle psyke eller friske.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Der det plutselig blir en slags terapaut og pasientopplevelse. Der terapeuten har rett og pasienten ikke kan komme med innvendinger.

Anonymkode: 72b38...8c6

Dette høres ut som dårlige terapierfaringer. Terapeuten har aldri "rett", men kommer med ulike forklaringer og forslag som pasienten kan undres over og velge blant. Og alltid skal pasienten kunne komme med innvendinger..

Anonymkode: 4647d...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Andreaswell skrev:

Jeg opplever litt av det motsatte jeg da. Blir dømt til tusen fordi jeg er friskere enn andre. For at jeg har et "vellykket" liv, hva nå det betyr. At jeg f.eks. var innlagt på nevro pga nerveskader var liksom ingenting i forhold til psykisk syke. Jeg syns rett og slett at det er mye negativitet her, spesielt fra anonyme. Det er ikke lov med en god dag, det er ikke lov med venner og man er ikke syk nok om man studerer/jobber. 

Det er ingen konkurranse om hvem som har det værst eller best! La oss støtte hverandre i stedet!

Men er det ikke kun en enkelt eller enkelte som kverulerer når de klandrer andre for "fullverdige liv"? 

Anonymkode: 580bb...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Andreaswell skrev:

Jeg opplever litt av det motsatte jeg da. Blir dømt til tusen fordi jeg er friskere enn andre. For at jeg har et "vellykket" liv, hva nå det betyr. At jeg f.eks. var innlagt på nevro pga nerveskader var liksom ingenting i forhold til psykisk syke. Jeg syns rett og slett at det er mye negativitet her, spesielt fra anonyme. Det er ikke lov med en god dag, det er ikke lov med venner og man er ikke syk nok om man studerer/jobber. 

Det er ingen konkurranse om hvem som har det værst eller best! La oss støtte hverandre i stedet!

Så godt at du fikk sette ord på dette da😀. Jeg som du tydeligvis svarer har selv vært psykisk frisk det meste av livet og har måttet høre mye på andre som sliter. Har vært en oppmuntrer og en som har prøvd å holde andre oppe . Så jeg syns BARE det er positivt når du snakker om det som er bra i livet ditt. Det er faktisk terspautisk for meg å bli oppmerksom på det som er bra...😊. Jeg er ufør pga psykdom nå men ville ikke ha byttet livet mitt med noen. Vet at alle har sine ting å stri med . Jeg har jobbet med syke i åresvis og vet godt hvor tøfft det er å være fysisk syk. 
Stå på !!

Anonymkode: 72b38...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke kun en enkelt eller enkelte som kverulerer når de klandrer andre for "fullverdige liv"? 

Anonymkode: 580bb...9ac

Helt enig med deg ... 

Anonymkode: 72b38...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke kun en enkelt eller enkelte som kverulerer når de klandrer andre for "fullverdige liv"? 

Anonymkode: 580bb...9ac

Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det er i alle fall ikke så enkelt som å svare alle på samme måte.

Folk kan bli provosert hvis man svarer en syk som om vedkommende var frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som trådstarter ser  jo nå at det er to sider av denne saken. Kanskje vi kunne prøve å se den andre sine meninger og opplevelser med større raushet og prøve å forstå ? Det blir generalisering på begge sider her. Jeg må som anonym stadig stå til ansvar for og blir tilegnet følelser og meninger jeg ikke har og nå ser jeg at dere med nic nok opplever det samme ?. Det samme gjelder psyke og friske. Det er faktisk ikke så stor forskjell på oss mennesker , det er derfor jeg ikke alltid liker disse ulike stemplene. Har en grunn til ikke å ha nic men har stor respekt for dere som har det. Dol hadde ikke vært der samme uten dere.

Selv om responsen og vendingen i tråen ble noe annet enn det jeg egentlig prøvde å belyse så var dette jo lærerikt. 

Anonymkode: 72b38...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mentalisering: Evnen til å se seg selv utenfra og andre innenfra er noe vi alle bør øve oss på ofte.

Anonymkode: 4647d...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at jeg blir kritisert for å ikke tåle kritikk. Det stemmer ikke. Jeg tåler kritikk bedre enn de fleste, men det betyr ikke at jeg ikke liker en god debatt. Det er heller ikke slik at jeg "forventer å bli snakket til som en som er syk", jeg skjønner ikke hvor dere har dette fra, da jeg slettes ikke er sikker på om jeg er syk.

Men beskyldninger uten logisk koherens er ikke dette første eksempel på. Her for noen dager siden ble jeg anklaget for å være utrolig dobbeltmoralsk. Det er pussig, siden debatten ikke handlet om moral, eller at noe var "feil" eller "riktig" av hva andre eller jeg gjorde. Debatten handlet om helt andre ting. Likevel blir slikt hostet opp.

Anonymkode: 9bd6a...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange flotte folk her inne på dol. Egentlig tror jeg at de fleste bare vil det beste . Blir likevel noen ganger litt forundret over dette forumet. Hvordan noen sier hva de vil . De kan være spydige, kritiske og ganske belærende i sine uttalelser. Men de tåler ingenting tilbake ... 
Noen utleverer aldri noe personlig om seg selv men kan være litt ufølsom i møte med andre sin åpenhet og sårbarhet. Får inntrykk av at noen av de som ikke er psyk mener de kan snakke som de vil til de som er psyke. Som om de vet bedre enn oss psyke.  

Allerede her skjer det noe i teksten din. Du lager et skille mellom "oss" og "dem", de psykisk syke og de psykisk friske. Men hva vet du egentlig om hvem som er frisk og hvem som er syk? Må man ha bekjennet sine diagnoser på forumet for å kunne komme inn under kategorien din som "psyk"?

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

At noen holdninger skinner igjennom som er litt generaliserende. Faktisk er mange psyke  ressurssterke og kunnskapsrike.

Naturligvis? Mennesker blir psykisk syke og mange mennesker er både kunnskapsrike, ressurssterke OG syke.  Jeg blir usikker på om stigmatiseringen du gir inntrykk av å oppleve egentlig er noe som stammer fra den psyke selv? Ikke uten røtter i realiteten selvsagt men jeg er usikker på om den virkelig er så "hardtslående" som det du gir inntrykk av. 

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger har jeg som psyk fått svar som er både sårende og feile. Hvis man gir tilbakemelding på dette blir det ikke godt mottatt. Føler at holdningen er at jeg bør bare takke og bukke og svelge unna og være taknemmelige for svar. 
Dette går litt igjen i det psykiske helsevern og samfunnet ellers. Som en erfaren helsearbeider og med lang fartstid i helsevesenet ble jeg møtt med respekt og likeverd. Da jeg ble psykisk syk opplevde jeg en helt annen holdning... 
Kanskje derfor jeg blir ekstra sårbar og på vakt over hvordan folk forholder seg til psyke?? . 

Kanskje jeg tar helt feil i mine betraktninger?? 

 

Anonymkode: 72b38...8c6

Jeg skal ikke si hva som er feil eller riktig. Dette er din opplevelse og den er like riktig som alt annet. Trist at du opplever noen svar som sårende, jeg håper ikke det er ment slik av den som svarer. Vil oppmuntre deg til å fortsette å si ifra i den konkrete situasjonen at dette svaret såret deg. 

 

Off topic  --> I første innlegg skriver du: "Jeg er ufør pga psykdom" og så skriver du videre: "da jeg slettes ikke er sikker på om jeg er syk.". Du er ufør pga psykisk sykdom men du vet ikke om du er syk? 

Anonymkode: 73c94...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...