Gå til innhold

Blødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Siste 6-7 månedene har jeg hatt blødninger i 14 dager hver måned, opphold 1-2 uker og blødninger igjen. Brukt mirena spiral ett år. Tok også celleprøve for ett år siden. Har vært hos gynekolog og de gjør ikke noe spesielt. Noen myomer, men ingen av betydning for blødningene. Begynner å bli frustrert nå og vurderer å fjerne spiralen. Tenker på dette hele tiden nå, dette kan da ikke være normalt. Jeg er 48 år og sikkert i begynnende overgangsalder. Jeg har styrtblødninger alt fra 1-4 dag, og blør rent blod i 14-16 dager hver måned. Har fått cyklokapron mot blødningene, men styrt blødningen er som regel bare en dag, så da føler jeg at det ikke er nødvendig å bruke disse. Jeg har ellers ingen smerter i magen. Hva skal jeg gjøre, skal jeg bestille ny time, fjerne spiralen? Begynner å bli veldig urolig nå, tenker på alt mulig, kreft etc.

Anonymkode: a54e4...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dine symptomer er ikke tegn på kreft. Jeg Det kan være myomene (muskelknutene) som gir de rikelige blødninger, og her er det ikke alltid at hormonspiralen vil hjelpe. vil foreslå at du kanskje fjerner spiralen og ser hvordan det går uten den. Hvis man mener at det er muskelknutene som gir blødning, kan det behandles med medikamenter. Man kan også fjerne livmorslimhinnen så det ikke blir så rikelige blødning, evt helt stoppe blødningen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg får begynne med å fjerne spiralen, det blir ikke mye intimt nå uansett. Hvordan fjerner man livmorslimhinnen, er det ett lite inngrep/operasjon? Jeg er ikke den som går til legen ofte, men må nok bestille time. Orker ikke disse blødningene nå mot sommeren. 

Anonymkode: a54e4...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det kan gjøres med ulike metoder, f.eks. med en varmeballong eller med Elektrokoagulasjon, det gjøres i lokalbedøvelse. Ca halvparten mister menstruasjonen helt. Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Denne gangen har jeg hatt blødninger i 4 uker, har aldri hatt blødninger så lenge. Ringte gynekologen (vikar) fikk resept på Esmya 5 mg. Synes det er rart jeg ikke blir undersøkt videre, men skulle prøve disse i 3 mnd, hjelper ikke disse blir jeg henvist videre. Har lyst å ta kontakt med fastlegen. Hvilke evn blodprøver bør jeg ta? Har fortsatt lyst å fjerne spiralen, men håper da ikke blødningene blir enda værre. Har også lyst å bestille time hos privat gynekolog og måle disse myomen før jeg begynner på Esmya... 

Endret av Loyla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...