Gå til innhold

Ikke mottatt purringer del 2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skrev i går et innlegg vedr. et "Varsel etter Tvangsfullbyrdelsesloven paragraf 4-18 og Tvisteloven paragraf 5-2". Hun hadde gått fra en legetime uten å gjøre opp for seg på betalingsautomaten på legekontoret, og regningen som egentlig var på 196,- var økt til 4200,-.

Hun ringte "Melin Collectors" (firmaet bak fakturaen) umiddelbart og fikk opplyst at de visstnok har sendt ut hele 6 purringer!! Vi har en veldig ryddig økonomi og har aldri hatt en eneste betalinganmerkning - ei heller purring. Verken hun eller jeg (som stort sett tar inn posten) har sett noe til disse 6 purringene. Vedkommende som hun snakket med kunne ikke hjelpe til med noe annet enn å oppfordre henne til å gjøre opp for seg.

Etter flere gode tips i går her på forumet, så tok jeg kontakt med "Melin Collectors" i dag og ba dem sende over alle purringene(inkasso) samt hvilken adresse de hadde sendt disse til. Like etter at jeg hadde lagt på så tok de kontakt med kona og forklarte at alle purringene var sendt til vår forrige adresse (som vi flyttet fra i november 2015 - 7 måneder før den aktuelle legetimen). Siden brevene ikke kom i retur, så antok de at brevene hadde kommet frem. De hadde nå korrigert purringen og ba henne innbetale 1087,- til deres konto (opprinngelig faktura 196,- + inkassoomkostninger 837,50 + renter 13,77 + omkostningsrenter 39,85).

Dette kan da heller ikke være lov? Vi har som nevnt ikke mottatt en eneste purring da alle disse har blitt sendt til vår forrige adresse. Har ikke "Melin Collectors" ansvaret for å sende til rett adresse før de kan kreve noe annet enn at opprinnelig faktura + evt. et fakturabeløp blir betalt? 

Og er det ikke slik at alle legekontorene får adresselistene sine fra Folkeregisteret? Vi meldte flytting i november 2015, men "Melin Collectors" hevder at de sendte purringen til den adressen som legekontoret har oppgitt...?

Mann, Frogner

 

 

Anonymkode: 7604f...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min anbefaling er den samme. Lovkravet er at inkassovarsel må være sendt til deg og mottatt av deg (betryggende avsendt). 

Det er legekontoret som har ansvaret for å  ajourholde adresse opp mot Folkeregisteret. Har de fakturert deg til feil adresse, bør det være ganske enkelt å ta kontakt med de og forklare situasjonen. Inkassobyråer skal også "vaske" kundene sine for å sørge for at adresse er korrekt. 

Du (hun) må selv ta stilling til om det godtas at kravet nå er redusert med 3/4, eller om det ønskes å kjøre saken videre. Dere kan ringe legekontoret og si at "dere har ikke oppdatert adressen min, vi skal betale for timen men ikke for purringer vi ikke har mottatt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...