Gå til innhold

Å leie bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag overhørte jeg noen som snakket nedlatende om mennesker i 30-årene som leier istedenfor å eie. "De må nok ha stor gjeld eller liten inntekt", sa de. Og så ble jeg litt lei meg. Jeg leier, jeg er 35 år og jeg har en sønn på 16. 

Jeg betaler 12.000 i leie. Men vi bor i en flott, stor leilighet med nydelig sjøutsikt og trives. Jeg har høyere utdanning og har utbetalt 37.000. Har råd til å ha lån, men har lite egenkapital pga. flere studier, og jeg har vært alene med min sønn. Jeg vet at jeg har mer lønn enn de som slengte med leppa. Hvor stort lån jeg kan få har jeg ikke sjekket nå, men her vi bor er det stort sett svære, dyre eneboliger å få kjøpt.

Hva tenker dere om voksne som leier? og med så store barn? Følte meg plutselig ikke helt god nok. 

Anonymkode: 56543...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag overhørte jeg noen som snakket nedlatende om mennesker i 30-årene som leier istedenfor å eie. "De må nok ha stor gjeld eller liten inntekt", sa de. Og så ble jeg litt lei meg. Jeg leier, jeg er 35 år og jeg har en sønn på 16. 

Jeg betaler 12.000 i leie. Men vi bor i en flott, stor leilighet med nydelig sjøutsikt og trives. Jeg har høyere utdanning og har utbetalt 37.000. Har råd til å ha lån, men har lite egenkapital pga. flere studier, og jeg har vært alene med min sønn. Jeg vet at jeg har mer lønn enn de som slengte med leppa. Hvor stort lån jeg kan få har jeg ikke sjekket nå, men her vi bor er det stort sett svære, dyre eneboliger å få kjøpt.

Hva tenker dere om voksne som leier? og med så store barn? Følte meg plutselig ikke helt god nok. 

Anonymkode: 56543...e95

Det høres ut som du klarer deg bra! 

Problemet (hittil) med å leie er at man går glipp av prisstigningen - som gjerne gjør at folk "får litt penger" - selv om man nødvendigvis ikke tjener så mye. Man betaler til seg selv hver mnd og ikke til noen andre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så typisk norsk tankegang! I Sverige f.eks. er det mer vanlig å leie enn å eie. "Man betaler til seg selv og ikke noen andre" blir også litt, merkelig å si. De siste årene har folk tatt opp så mye lån at de betaler store summer til banken, og i tillegg vil svært mange slite kraftig ved en inormal stor rentestigning. Det koster å eie også, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt pussig å leie når man er over studentalder og etablert ja. Men å snakke nedlatende om de som gjør det - nei, det gjør jeg da ikke, de har vel sine grunner til å leie!

Selv måtte jeg ut på boligmarkedet som 35-åring og deltids alenemor til to og det var aldri aktuelt å leie for min del, hadde noe egenkapital da. Nå, 13-14 år senere har jeg "oppgradert" til en større leilighet og betalt ned lånet og det kommer godt med når jeg etterhvert skal flytte sammen med kjæresten og trenger startkapital igjen. Så ja - jeg har litt problemer med å skjønne at folk betaler så mye for å leie, de sitter jo ikke igjen med noe den dagen de må flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er over 50 og samboer. Vi leier en nydelig leilighet i et gammelt ærverdig hus sentralt i byen her vi bor. Jeg elsker å leie. Ingen bekymringer rundt renteøkning, at andre (bank) er medeier. Friheten til å kunne forlate alt når det er ønskelig.  Andre betaler regninger når noe går fløyten og må fikses. Bare å ringe huseier og alt er på stell i løpet av kort tid og ingen regninger i kjølvannet av. Jeg bryr meg katta om hva andre måtte mene rundt vårt selvstendige valg. Vi kan låne og kjøpe når vi ønsker, men vi ønsker ikke det akkurat nå. Vi vil ha den friheten det å leie faktisk gir. 

Anonymkode: 07362...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er over 50 og samboer. Vi leier en nydelig leilighet i et gammelt ærverdig hus sentralt i byen her vi bor. Jeg elsker å leie. Ingen bekymringer rundt renteøkning, at andre (bank) er medeier. Friheten til å kunne forlate alt når det er ønskelig.  Andre betaler regninger når noe går fløyten og må fikses. Bare å ringe huseier og alt er på stell i løpet av kort tid og ingen regninger i kjølvannet av. Jeg bryr meg katta om hva andre måtte mene rundt vårt selvstendige valg. Vi kan låne og kjøpe når vi ønsker, men vi ønsker ikke det akkurat nå. Vi vil ha den friheten det å leie faktisk gir. 

Anonymkode: 07362...b54

Men du må forsette å betale husleie til evig tid. Jeg uten boliglån bor nesten gratis.

Anonymkode: a6e29...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du må forsette å betale husleie til evig tid. Jeg uten boliglån bor nesten gratis.

Anonymkode: a6e29...9eb

Og? Selv uten lån er det alltid utgifter og noe som må gjøres med selveid bolig.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du må forsette å betale husleie til evig tid. Jeg uten boliglån bor nesten gratis.

Anonymkode: a6e29...9eb

Min erfaring er at årlige utgifter kan være lave i en leilighet, men så avgjort ikke veldig billig å ta vare på et helt hus. Kommunale avgifter, forsikring, brann- og innbruddsvarsling, strøm, Get og vedlikehold utgjør tilsammen et betydelig beløp hvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, frosken skrev:

Min erfaring er at årlige utgifter kan være lave i en leilighet, men så avgjort ikke veldig billig å ta vare på et helt hus. Kommunale avgifter, forsikring, brann- og innbruddsvarsling, strøm, Get og vedlikehold utgjør tilsammen et betydelig beløp hvert år. 

Så er det også dyrt å leie et hus,

Anonymkode: a6e29...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så er det også dyrt å leie et hus,

Anonymkode: a6e29...9eb

Ikke nødvendigvis.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Kan sikker på leid en billig rønne med utedo.

Anonymkode: ceeba...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så er det også dyrt å leie et hus,

Anonymkode: a6e29...9eb

Jada, det er selvfølgelig også dyrt å leie. Jeg bare reagerte på påstanden om at det var nesten gratis å bo i et hus når lånet var nedbetalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag overhørte jeg noen som snakket nedlatende om mennesker i 30-årene som leier istedenfor å eie. "De må nok ha stor gjeld eller liten inntekt", sa de. Og så ble jeg litt lei meg. Jeg leier, jeg er 35 år og jeg har en sønn på 16. 

Jeg betaler 12.000 i leie. Men vi bor i en flott, stor leilighet med nydelig sjøutsikt og trives. Jeg har høyere utdanning og har utbetalt 37.000. Har råd til å ha lån, men har lite egenkapital pga. flere studier, og jeg har vært alene med min sønn. Jeg vet at jeg har mer lønn enn de som slengte med leppa. Hvor stort lån jeg kan få har jeg ikke sjekket nå, men her vi bor er det stort sett svære, dyre eneboliger å få kjøpt.

Hva tenker dere om voksne som leier? og med så store barn? Følte meg plutselig ikke helt god nok. 

Anonymkode: 56543...e95

Det viktigste er at du/dere trives og har økonomi nok til å kjenne en viss trygghet. 

Om jeg var deg ville jeg utvilsomt lagt av litt hver måned fremover og samlet opp nok til å etterhvert kjøpe et sted selv. Din sønn er 18 om 2 år og flytter kanskje for å gå på skole, i såfall kan jo det være en mulighet til å flytte uten å gjøre det for opprørende for ham midt i skolealderen. Å leie er svindyrt og som Lillemus (tror jeg det var) sier, du sitter ikke igjen med noe som helst den dagen du flytter ut. Det er absolutt ikke gratis å bo i et hus heller, men en leilighet kan være ganske mye rimeligere å holde i stand  og betale på enn både et selveier hus og en leilighet man leier. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier, skammer meg heller ikke ikke over det. Skulle gjerne ha kjøpt en leilighet, men har ikke økonomi til det. Er ung ufør.

Hadde nok følt at jeg bodde litt mer stabilt og trygt hvis jeg hadde eid egen bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, cilie skrev:

Det høres ut som du klarer deg bra! 

Problemet (hittil) med å leie er at man går glipp av prisstigningen - som gjerne gjør at folk "får litt penger"

Spiller ikke så stor rolle akkurat det, ett sted skal du bo. Det er vel helst arvingene som får glede av den verdistigningen.

Anonymkode: ceeba...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Jada, det er selvfølgelig også dyrt å leie. Jeg bare reagerte på påstanden om at det var nesten gratis å bo i et hus når lånet var nedbetalt.

Vi snakket om leiligheter.

Uansett, det er langt billigere å bo i eid enebolig uten lån, enn å leie samme bolig.

Anonymkode: a6e29...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SchizoMonster

Eie er hvis du sikter på å dø med 3-4 mill i formue

Leie er hvis du sikter på å dø med 0-1 mill i formue

 

Spiller vel ingen rolle egentlig, det er ditt liv dine valg, jeg personlig har ikke noe mål om feit lommebok i graven, tviler på at jeg bryr meg mye om det (nå har jeg ikke og vil aldri få barn, uansett da, så da spiller det ingen rolle at de ikke "arver" noe fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...