Gå til innhold

Å leie bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, cathlin skrev:

Om det er alenemor eller far som er forsørger syns jeg ikke er viktig. 

Men igjen diskriminerer dette de oss som har et indre barn å ta vare og kanskje en eller flere delpersonligheter. Det er belastende økonomisk og vi trenger også støtte til bosted. Helst nær kysten for det er der det indre barnet trives. 

Jo, for det er alltid snakk om "alenemødre", derfor var det viktig å få frem at det også gjaldt alenefedre. Forøvrig skjønner jeg ikke hva du babbler om.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, for det er alltid snakk om "alenemødre", derfor var det viktig å få frem at det også gjaldt alenefedre. Forøvrig skjønner jeg ikke hva du babbler om.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Mens enslige uten barn kommer sist i køen, som alltid.

Anonymkode: ceeba...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens enslige uten barn kommer sist i køen, som alltid.

Anonymkode: ceeba...ab8

Eh nei, de kommer jo alltid først!

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh nei, de kommer jo alltid først!

Anonymkode: 6daf6...3fd

Tull.

Anonymkode: ceeba...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tull.

Anonymkode: ceeba...ab8

Nei.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Jo.

Anonymkode: ceeba...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo.

Anonymkode: ceeba...ab8

Du vet så lite så lite :lol:

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette føler jeg blir mobbing.

Anonymkode: 6fcce...bc3

Jeg føler for å ta en øl i det fine været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet så lite så lite :lol:

Anonymkode: 6daf6...3fd

Nå tuller du bare.

Anonymkode: ceeba...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tuller du bare.

Anonymkode: ceeba...ab8

Kverulanten sjæl det se. Ta deg en sobril eller to.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kverulanten sjæl det se. Ta deg en sobril eller to.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Du bare kvemer.

Anonymkode: ceeba...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2017 den 23.45, frosken skrev:

Min erfaring er at årlige utgifter kan være lave i en leilighet, men så avgjort ikke veldig billig å ta vare på et helt hus. Kommunale avgifter, forsikring, brann- og innbruddsvarsling, strøm, Get og vedlikehold utgjør tilsammen et betydelig beløp hvert år. 

Jeg betalte ikke noe mindre i mnd i felleskostnader i borettslag enn jeg betaler på komm.avg., forsikringer og normalt vedlikehold på huset. Brann- og innbruddsalarm er bortkastede penger og falsk trygghet (desverre), mine brann- og innbruddsalarmer går inn under hobby i et ev. budsjett. Get har jeg ikke. Men det er klart at den dagen taket må byttes, eller de krever at jeg må koble meg på off. kloakk, den dagen kommer jeg til å begynne å grine og trolig bli sånn akkurat passe fly forbanna :P Så skal man ha hus så må man kunne betale plutselige store summer.

8 timer siden, Lillemus skrev:

Derfor er leilighet i borettslag genialt. :) Jeg har nedbetalt lånet mitt og betaler 3600,- i husleie som inkluderer dekoder, trappevask, utvendig vedlikehold, kommunale avgifter og noe forsikring. Betaler vel en tusing i året for fast parkeringsplass inkl. motorvarmer.

Jeg er ikke i nærheten av det beløpet på mnd. utgifter på eneboligen så jeg er ikke så overbevist om at borettslag nødvendigvis er så mye billigere enn enebolig. Har man enebolig så kan man jo velge litt selv hvor dyrt man vil gjøre det. Men som regel slipper man unna i ganske mange år bare ved å gi huset et par strøk med maling hvert 10. år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, cathlin said:

Jeg føler for å ta en øl i det fine været.

Alene? Eller har du fullverdig liv?

Anonymkode: 6fcce...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Trine skrev:

Jeg er ikke i nærheten av det beløpet på mnd. utgifter på eneboligen så jeg er ikke så overbevist om at borettslag nødvendigvis er så mye billigere enn enebolig. Har man enebolig så kan man jo velge litt selv hvor dyrt man vil gjøre det. Men som regel slipper man unna i ganske mange år bare ved å gi huset et par strøk med maling hvert 10. år.

Joda, men jeg slipper å tenke på om det plutselig blir en taklekkasje, om dreneringen er dårlig, om noen veggbord begynner å råtne nederst og må byttes ut og slike ting. :) Allikevel gleder meg meg veldig til å flytte til enebolig igjen altså! :D Men jeg ville ikke bodd alene i et hus og hatt ansvaret for det, det blir heldigvis å dele det med kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må jo få gjøre som man vil. For meg er det ikke dyrere å eie enn å leie og i tillegg så er jeg gjeldfri lenge før pensjonsalder. Så ser jeg ingen grunn til å betale til noen andre når jeg kan betale til meg selv. Jada, man betaler litt til banken også, men med dagens rente så blir de ihvertfall ikke feite pga meg. Så trenger jeg den tryggheten det er å vite at her er det jeg som bestemmer hvor lenge jeg vil bo, jeg slipper å måtte forholde meg til en annen person hver gang det er ett eller annet. Men det viktigste for meg har alltid vært å vite at utgiftene går ned før jeg går av med pensjon og inntekten går ned. Men nå har jo alt blitt anderledes enn det var da jeg planla dette i utgangspunktet, uansett så er det helt greit å vite at om 12-13 år så har jeg 6500-7000 mer i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, frosken skrev:

Jeg vet ikke hvorvidt andre dømmer dere, men jeg tenker ikke negativt om folk som av en eller annen grunn ikke har hatt råd eller lyst til å kjøpe eller beholde egen bolig. Derimot blir jeg pottesur når jeg har leietakere som ser ut til å tenke at de ikke trenger å betale husleie som avtalt fordi de antar at jeg har så god råd siden jeg leier ut en etasje. Har hatt noen runder med dette, og det er utrolig frustrerende med folk som ikke skjønner at det kan være flere enn dem som ikke har mye penger.

Når det gjelder det å ha høy gjeld, så kan jo det handle om både uflaks og en del mindre gode valg.

Skjønner godt at du blir pottesur for det du nevner. Jeg synes sånn oppførsel er frekt og uhøflig. 

Anonymkode: 29ff4...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig bodde jeg langt billigere i enebolig enn her i sameiet hvor vi stadig låner for å utbedre ting. Eneboligen var så og si ny og trengte ikke vedlikehold, mens her i sameiet er det gammelt og vi må leie inn håndverkere til fullpris fremfor en polakk eller at man gjør det selv. Videre betaler vi for hverandre dvs. de som er enslige betaler for fyring og varmtvann for de barnrike familiene osv. Min konklusjon er at enebolig er billigst, men det skiller veldig lite om man ser det over mange år, når både tak og vinduer er byttet osv. I en enebolig er det vanlig med egeninnsats i hagen osv. mens her i sameiet har vi gartner og vaktmester som går å dasser hele dagen... det koster flesk. Stordriftsfordelene er nærmest fraværende.

Det å leie bolig er veldig dumt siden verdistigningen ofte er gull verdt. Man får ofte ikke opparbeidet seg kapital, noe TS heller ikke har klart å gjøre - dette er en av bakdelene. Derfor vil man alltid være "bakpå" økonomisk selv om månedlig inntekt er høy så uteblir ofte formuen. 

Mange tror at det er svært billig å bo i campingvogn. Det er helt feil fordi leien av plassen ofte tilsvarer en halv fellesutgift pr. mnd. Videre må man ofte betale for strøm og nett ved siden av. Så kommer vedlikehold av vogn og reparasjoner samtidig med at verdien synker, og til slutt må man kjøpe ny vogn. Har man derimot en bolig har man også utgifter men verdien bare øker og øker. Det er liten tvil om hva som er best selv om man kanskje sparer noen få kroner hver mnd i utgifter.

Jeg er selv en av de som har kritisert folk fordi de leier bolig, rett og slett fordi det er et uklokt valg. Når det er sagt så støtter jeg folk som setter pengene i banken fremfor i aksjefond. Vil det da si at jeg skyter meg selv i foten med ukloke uttalelser?

Anonymkode: c2d47...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sitter med en villa, alltid noe å gjøre, og alltid utgifter. Har ennå ikke bygd ut loft eller kjeller, men det står på orken. Mye å måke (om det kommer snø) og enda mer gress å klippe. Men men, må da ofre litt når man sitter på en villa med boareal på 320kvm...... I år må ett av tre bad pusses opp, en terasse må rives og bygges opp igjen og hele sullamitten må males. Selv med dyr maling kan det ikke males hvert tiende år, hvert fjerde for å holde det fint.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig bodde jeg langt billigere i enebolig enn her i sameiet hvor vi stadig låner for å utbedre ting. Eneboligen var så og si ny og trengte ikke vedlikehold, mens her i sameiet er det gammelt og vi må leie inn håndverkere til fullpris fremfor en polakk eller at man gjør det selv. Videre betaler vi for hverandre dvs. de som er enslige betaler for fyring og varmtvann for de barnrike familiene osv. Min konklusjon er at enebolig er billigst, men det skiller veldig lite om man ser det over mange år, når både tak og vinduer er byttet osv. I en enebolig er det vanlig med egeninnsats i hagen osv. mens her i sameiet har vi gartner og vaktmester som går å dasser hele dagen... det koster flesk. Stordriftsfordelene er nærmest fraværende.

Det å leie bolig er veldig dumt siden verdistigningen ofte er gull verdt. Man får ofte ikke opparbeidet seg kapital, noe TS heller ikke har klart å gjøre - dette er en av bakdelene. Derfor vil man alltid være "bakpå" økonomisk selv om månedlig inntekt er høy så uteblir ofte formuen. 

Mange tror at det er svært billig å bo i campingvogn. Det er helt feil fordi leien av plassen ofte tilsvarer en halv fellesutgift pr. mnd. Videre må man ofte betale for strøm og nett ved siden av. Så kommer vedlikehold av vogn og reparasjoner samtidig med at verdien synker, og til slutt må man kjøpe ny vogn. Har man derimot en bolig har man også utgifter men verdien bare øker og øker. Det er liten tvil om hva som er best selv om man kanskje sparer noen få kroner hver mnd i utgifter.

Jeg er selv en av de som har kritisert folk fordi de leier bolig, rett og slett fordi det er et uklokt valg. Når det er sagt så støtter jeg folk som setter pengene i banken fremfor i aksjefond. Vil det da si at jeg skyter meg selv i foten med ukloke uttalelser?

Anonymkode: c2d47...c05

Ei venninne leide et digert hus på Hvaler til 4000kr mnd, sparte opp mer på bok enn mange sitter igjen med etter salg av sin leilighet. Spørs hvor man leier selvsagt. Dette var 20 min fra sentrum.

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan også selvsagt kjøpe veldig billig ute i distriktene!

I de fleste tilfeller vil man nok tjene mer på å kjøpe bolig fremfor å prioritere utdannelse i tillegg til å leie. Men når man skal måle livskvalitet blir utfallet ofte svært forskjellig og ulikt. Derfor er det kanskje mer viktig å gjøre det man føler for i det lange løp.

Anonymkode: c2d47...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...