Gå til innhold

Å leie bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

umakenverdt

Jeg leier selv og synes det er greit. Men jeg kjenner på ubehag når jeg sier det til andre, nettopp fordi det er så vanlig å eie og det anses så uklokt å leie. Men for meg i min situasjon trives jeg med å leie. Leie er jo også fint når man ikke vet om man ønsker å bli et sted over tid. Det kjennes ikke så bindende, og så skremmende for de av oss som er litt redd for alt ansvaret som følger med å eie. 

 Jeg synes ikke det er noe rart at enkelte leier uansett hvor gamle de er eller hvor mye de tjener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan også selvsagt kjøpe veldig billig ute i distriktene!

I de fleste tilfeller vil man nok tjene mer på å kjøpe bolig fremfor å prioritere utdannelse i tillegg til å leie. Men når man skal måle livskvalitet blir utfallet ofte svært forskjellig og ulikt. Derfor er det kanskje mer viktig å gjøre det man føler for i det lange løp.

Anonymkode: c2d47...c05

Ikke enig. Utdannelse for så å kjøpe senere tjener man nok mer på. 

Men, det er fortsatt ikke viktig å eie. Syns jeg. Ja, jeg eier en villa til 5-6 mill som jeg har arvet. Men jeg har ikke friheten til å gjøre det jeg vil på samme måte. Et hus man eier binder en opp og er tidskrevende. Nå vil ikke jeg leie ut hele familiens historie, så å reise jorden rundt igjen er lite sannsynlig. 

Anonymkode: 6daf6...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Joda, men jeg slipper å tenke på om det plutselig blir en taklekkasje, om dreneringen er dårlig, om noen veggbord begynner å råtne nederst og må byttes ut og slike ting. :) Allikevel gleder meg meg veldig til å flytte til enebolig igjen altså! :D Men jeg ville ikke bodd alene i et hus og hatt ansvaret for det, det blir heldigvis å dele det med kjæresten.

Derfor sender man pappa jevnlig på inspeksjon :D Men jeg kan garantere deg at jobben med å drenere er langt værre enn bekymringene for om dreneringa er god nok ;) Akkurat det drar med seg mye ekstrajobb og heldigvis tok jeg det med engang jeg kjøpte. Men jeg har tenkt noen ganger at det hadde vært lettere å bo i en leilighet, men så trenger jeg litt avstand til andre mennesker og hundene elsker å ha hage :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trine skrev:

Derfor sender man pappa jevnlig på inspeksjon :D Men jeg kan garantere deg at jobben med å drenere er langt værre enn bekymringene for om dreneringa er god nok ;) Akkurat det drar med seg mye ekstrajobb og heldigvis tok jeg det med engang jeg kjøpte. Men jeg har tenkt noen ganger at det hadde vært lettere å bo i en leilighet, men så trenger jeg litt avstand til andre mennesker og hundene elsker å ha hage :D

Min far er den siste jeg ville hatt til å inspisere noe som helst. Helt seriøst ment.

Har vært med på drenering og takskifte så jeg valgte helt bevisst borettslagsleilighet da jeg måtte ut på boligmarkedet som alenemor. Ingen mulighet for at jeg skulle sitte med halvpart av tomannsbolig eller noe slikt alene, nettopp på grunn av vedlikehold og slikt. Min mening er at om man bosetter seg i et hus uten å evne selv å ta seg av vedlikeholdet så må man ha penger til å kjøpe seg hjelp, man kan ikke forvente at slekt og venner stiller opp til stadighet. Har sett eksempler på kvinner som bare roper på pappa med en gang det er noe. Jeg er av den typen som vil klare meg selv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Min far er den siste jeg ville hatt til å inspisere noe som helst. Helt seriøst ment.

Har vært med på drenering og takskifte så jeg valgte helt bevisst borettslagsleilighet da jeg måtte ut på boligmarkedet som alenemor. Ingen mulighet for at jeg skulle sitte med halvpart av tomannsbolig eller noe slikt alene, nettopp på grunn av vedlikehold og slikt. Min mening er at om man bosetter seg i et hus uten å evne selv å ta seg av vedlikeholdet så må man ha penger til å kjøpe seg hjelp, man kan ikke forvente at slekt og venner stiller opp til stadighet. Har sett eksempler på kvinner som bare roper på pappa med en gang det er noe. Jeg er av den typen som vil klare meg selv. :) 

Pappa elsker å få være til hjelp og han er så plagsomt nøye at det er ikke en ting han overser, så derfor er han en god inspektør. Men jeg roper ikke på han for hver minste ting. Jeg klarer meg selv ;) Men selvfølgelig nekter jeg ikke mine foreldre å hjelpe til når jeg ser at det gir dem en glede. Så hjelper jo også jeg dem med ting så det går opp i opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ikke bosette seg å basere seg på å få hjelp av venner og familie, det blir feil. Man kan fint leie rimelige tjenester på nettet til både snømåking og plenklipping osv. Drenering og takbytte er jo ikke noe man gjør hele tiden. Men om man leier hjelp så går vinning opp i spinningen. I tillegg kommer ansvaret i større grad når man eier enebolig eller tilsvarende. Skal man reise bort kreves gressklipping, snømåking og man må passe på at vannet ikke fryser og slike ting. Alt avhengig av standard på bolig.

Det er klart at god utdannelse gjør at man tjener mer penger og dermed kan kjøpe dyrere og bedre bolig. Men om man venter x-antall år før man kjøper så går ofte prisene enda mer opp og man har i tillegg studielån. Når sluttstreken settes x-antall år frem i tid så tror jeg man kommer veldig likt ut. Det samme gjelder hva slags type bolig man velger å kjøpe. 

Summen man leier for kan ofte fint finansiere en egen bolig alene.

Anonymkode: c2d47...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

12.000 pr. mnd vil finansiere et lån på ca. kr. 2.800.000 - men da må man ha egenkapital.

Synes det er litt trist å bli pensjonist uten å eie nåla i veggen, eller ha oppsparte midler. Boligkjøp kan sees på som en pensjonssparing eller måte å spare penger på. Når man pensjonsalder kan man selge og kjøpe bolig utenlands om man ønsker dette. Alternativt nedgradere og kjøpe seg omsorgstjenester osv. Dette gir også en form for økonomisk frihet (som en velfylt sparekonto).

Man vil kanskje arve penger etterhvert som årene går. Dette vil også gi økonomisk trygge rammer, eller man kan bruke pengene som egenkapital til bolig/feriebolig.

Det er ikke nødvendigvis slik at dagens økonomiske situasjon vil vedvare. Man kan bli syk, miste arbeidet eller rammes av en annen type krise - da er svært godt å vite at man har noe bakhånd.

Noen mennesker takler dårlig å vite at de skylder noen penger - da kan det å leie være et bra alternativ. Alt handler om å leve SITT eget liv best mulig - til beste for seg selv og ingen andre.

Jeg vil kanskje råde trådstarter til å investere i egen bolig når sønnen flytter ut. Frem til dette skjer bør man snuse på muligheter for å ordne egenkapital. Boligen det investeres i bør beholdes i mange år, om ikke stikker megler og staten av med hele fortjenesten. Neste boligbytte bør være ved pensjonsalder.

 

Anonymkode: c2d47...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...