Gå til innhold

Uregelmessige blødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har hele livet hatt uregelmessige menstruasjonsblødninger, periodevis regelmessig og jeg har fått to barn. Mine sykluser varierer fra 28 til 40 dager , og ved så lange perioder er det vel ingen eggløsning og slimhinnen bare fortsetter å vokse ??jeg tror jeg har sviktende eggløsning . Jeg har lest mye om at da har man for mye østrogen og lite progesteron. 

Pga mine uregelmessigheter har jeg tatt prøver av livmorslimhinnen som ikke viste noe galt , snart 2 år siden . Jeg har også fjernet en eggstokk pga cyster. Men ikke noe ondartet . 

I det siste har blødningene blitt mer langvarige men ikke kraftigere . 

Jeg er redd det et tegn på for stor østrogen påvirkning . Og at livmorslimhinnen er for tykk, og at det på sikt kan utvikle seg til noe ondartet ?

Jeg bruker ingen hormonell prevensjon, jeg et 41-år.

Bør jeg begynne på eventuelt hormoner med progesteron? Kan en blodprøve vise ubalanser ?

Er snart 3 år siden forrige celleprøve fra livmorhalsen men har aldri hatt forandringer der. 

Nå kan menstruasjonen vare opptil 9 dager og det kan gjerne også komme litt friskt blod en dag eller to etter opphør .

Takk på forhånd for svar 🙂

Anonymkode: ed03a...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis din syklus hele livet har vært litt uregelmessig og du har fått to barn, så synes jeg ikke det er grunn til bekymring. 40 dager er litt ut over det normale på maks 35 dager, men kan utmerket være resultat av eggløsning. Hvis det var progesteronmangel, ville det ha gitt utslag på prøven fra livmorslimhinnen.

Jeg vil foreslå at du en uke før ventet menstruasjon får målt progesteron, det vil vise om du har hatt eggløsning. Du kan også måle din temperatur gjennom en hel syklus. Etter eggløsning vil temperaturen stige noen streker (opp til en halv grad). Du kan da få målt progesteron -ved en blodprøve- en uke etter at temperaturen har steget. En livmorslimhinneprøve rett før ventet menstruasjon vil gi god informasjon om du behøver progesteron.

Jeg synes du skal få en skikkelig utredning før du starter med progesteron/gestagen (kunstig progesteron). Du kan også få satt opp en hormonspiral som inneholder gestagen (som likner på progesteron. Så har du både fin prevensjon og beskyttelse av livmorslimhinnen.

Vennlig hilsen Mette

PS celleprøven fra livmorhalsen sier ikke noe om forholdene inne i livmoren, altså om livmorslimhinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar .

Hva slags utredning vil det da være snakk om ?

Jeg har hatt utskrapning av livmorslimhinnen og den viste ikke noe galt ,de sa bare at det var østrogenpåvirkning. Derfor tenkte jeg at det kunne bety en dominans av østrogen og for lite progesteron.

Jeg fikk ingen beskjed om å foreta meg noe så da er vel det sjekket ut?

Vil p piller med gestagen beskytte livsmorslimhinnen like godt som hormonspiral ?

 

Anonymkode: ed03a...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hva slags utredning vil det da være snakk om ?

  • Ultralyd med måling av tykkelse av slimhinnen og prøve av livmorslimhinnen (pipelle).

Jeg har hatt utskrapning av livmorslimhinnen og den viste ikke noe galt ,de sa bare at det var østrogenpåvirkning. Derfor tenkte jeg at det kunne bety en dominans av østrogen og for lite progesteron.Jeg fikk ingen beskjed om å foreta meg noe så da er vel det sjekket ut?

  • Forholdene kan endre seg i løpet av få måneder.

Vil p piller med gestagen beskytte livsmorslimhinnen like godt som hormonspiral ?

  • Ja, og det ser ut til at p-pillen Qlaira er den beste, i all fall den som er testet. Du må ikke være røker, ikke overvektig eller ha andre risikofaktorer.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar .

Jeg er ganske sikker på at jeg ønsker meg hormonspiral.

Vil slik tykk slimhinne ved manglende eggløsninger nesten alltid bli til kreft tilslutt?

Jeg vet jo ikke om jeg har det nå, men i og med at syklusene er såpass lange regner jeg med å ikke ha eggløsning . 

Jeg er også kraftig PMS plaget nesten hele syklusen .

 

Anonymkode: ed03a...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Vil slik tykk slimhinne ved manglende eggløsninger nesten alltid bli til kreft tilslutt?

 

Svar: absolutt ikke. Det er ikke tykkelsen, som er avgjørende, men mikroskopi av slimhinnen. Normal hyperplasi (fortykkelse) øker ikke risiko, men ved hyperplasi med atypi er det ca 30 % risiko for kreft, og ved dette funnet vil man anbefale fjerning av livmoren.

 

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for gode svar fra deg

Jeg fikk mens 22 april og fortsatt blør jeg litt nå og da, jeg er veldig usikker på hva dette kan være?

Har bestilt legetime , men ventetiden blir lang selv om det bare er få dager.

Bør jeg engste meg veldig ? Eller er det alderen og hormonene som tuller litt ?

Anonymkode: ed03a...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...