Gå til innhold

PCOS og måling av AMH


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg ønsker å måle min AMH-verdi for å høre om eggstokkreserven min er ok. Men jeg ble for mange år siden diagnosisert med PCOS. (Fikk bare diagnose ut fra "intervju" med lege). Jeg har lest at AMH ofte er høy hvis man har PCOS. Mitt spørsmål er da om AMH-verdien egentlig kan si noe om antallet egg jeg har tilbake når jeg her PCOS? Vil prøvesvaret kunne vise høy verdi, selv om jeg har få egg igjen?

Anonymkode: 90b65...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mister man eggene sine når man har PCOS? 

Har selv diagnosen, men legen kunne ikke være sikker at det var syndromet, da jeg nektet å ta innvendig ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er veldig mye usikkerhet omkring måling av AMH (Anti Müllersk Hormon). Det er riktig at verdien er høyere hos de med PCOS, men den vurderes på samme måte som hos de som ikke har PCOS. AMH har stort sett bare verdi hos de som skal til å starte infertilitetsbehandling. Å måle verdien ‘bare for å sjekke’ har egentlig liten hensikt. Du kan ikke stole på målingen til å vurdere om du kan utsette å forsøke å bli gravid.

Hvor gammel er du? Diagnosen PCOS stilles ut fra hormonmålinger og ultralyd samt opplysninger om menstruajsonssyklus.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...