Gå til innhold

Veldedighet


Andreaswell

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

"Leger uten grenser" er bra, synes jeg.

Har også sans for Kirkens Bymisjon, hvis man kan se bort fra at de er "Kirkens" og misjonerer. De gjør veldig bra og konkrete ting for folk som ingen andre bryr seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med å hjelpe rombarna i fattige landsbyer/leirer i Bulgaria (slik de viste i NRK Brennpunkt - "Jenter til salgs")? Knytte den økonomiske hjelpen direkte til utdannings- og helseinstitusjoner, forhindre barneekteskap og salg av unge jenter. Det er en sak jeg ville ha støttet.  

Anonymkode: dead3...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Andreaswell skrev:

Hei

Jeg har i mange år hatt fadder gjennom zulufadder hvor 100% av det somgis går direkte til de som trenger det. Når jeg skal gi er det viktig for meg at pengene ikke går bort til "alt mulig annet" og i hvertfall ikke høye lønninger.

 

Så til saken- Jeg har i lang tid hatt lyst til å starte opp en veldedighetsorganisasjon, fundraising av noe slag eller kanskje et fond? 

Ønsker derfor tips til hva akkurat du ville gitt til. Jeg tenker ikke faste beløp pr mnd, men engangsbeløp så folk har friheten og valget selv. Det kommer kun til å skje over nett og sosiale medier, da det er der min styrke ligger. Jeg har selvsagt noen tanker selv om hva jeg vil støtte, men det hjelper meget lite om ikke allmenheten er enig i det.

Jeg ønsker ikke "overfladisk" veldedighet, men heller direkte hjelp som f.eks. reise til Afrika og bygge hus, barnehage osv. Jeg vil være sikker på at hjelpen som gis går til de som virkelig trenger det.

Hvordan orker du drive veldedighetsorganisasjon når du er sykmeldt? Godtar nav det?

Anonymkode: de762...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan orker du drive veldedighetsorganisasjon når du er sykmeldt? Godtar nav det?

Anonymkode: de762...5b1

Jeg er ikke sykdmeldt, og det da vel ikke ditt problem :) Du har helt sikkert andre viktigere bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg synes du skal gå inn på www.innsamlingskontrollen.no og lese deg litt opp på de forskjellige veldedige organisasjonene som finnes her i Norge. De som er godkjent av innsamlingskontrollen er kvalitetssikret når det gjelder hva pengene går til. De må sende inn regnskapet sitt og det må godkjennes av innsamlingskontrollen. 

Jeg synes også at du kan gi til noen av de mindre eller mellomstore organisasjonene. For det er slik i Norge i dag at det nesten ikke er plass til dem. De store organisasjonene får statsstøtte og mye av pengene folk har "satt av" til gode formål. Det er selvfølgelig vel og bra det, og de gjør jo en kjempejobb! Men jeg har personlig erfart hvor vanskelig det er å hevde seg i  "konkurranse" med disse kjempene. 

Jeg arbeider (frivillig) for en humanitær organisasjon, Brobyggerstiftelsen, som hjelper gatebarn på Filippinene. Det er vanskelig å finne støtte til noe som ikke skjer innenfor Norges grenser. I tillegg er det en utfordring å prøve å drive en organisasjon opp og frem basert på frivillig arbeid. Vi har heldigvis et loppemarked som driver oss rundt og i tillegg har vi mange fantastiske frivillige som stiller opp som vakter på festivaler og arrangementer i nærområdet.

Jeg kan jo ikke unngå å drive litt "reklame" for organisasjonen i hjertet mitt. Men jeg håper du i alle fall velger en mindre eller mellomstor organisasjon å gi gaven til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så flinke og reflekterte Dere er

Kvinner i fengsler verden over er en sak jeg tenker på

Ellers har jeg gitt av og til til Frelsesarmeen og Kirkens bymisjon

Men det er igrunnen så mange fine og gode formål

Anonymkode: 555db...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...