Gå til innhold

Vurderer å kjøpe bil etter hvert - noen råd?


umakenverdt

Anbefalte innlegg

umakenverdt

Jeg vurderer å kjøpe meg bil etter hvert, men lurer litt på om noen har råd til hvordan jeg skal begynne prosessen på best mulig måte. Jeg kan absolutt ingenting om bil, så jeg må begynne med det helt grunnleggende.

Det jeg tror jeg har bestemt meg for er at jeg vil kjøpe gjennom en forhandler og at jeg vil kjøpe en bil som ikke er altfor gammel som jeg kan ha en stund. Jeg vurderer å bruke rundt 100 000 kroner forutsatt at jeg får lån. 

Er det noen råd til hvordan jeg kan begynne prosessen med å lete. Det er jo så enormt mange biler og alternativer, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal orientere meg i all informasjon. Jeg skal ta meg god tid, men det kan kanskje være lurt å ha en liten plan i hvordan jeg skal gå frem.

(Tihi, tenk at jeg har mulighet til å stille et slikt spørsmål :):) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kjenner noen som kan bil så hør med vedkommende hva h*n anbefaler deg å se på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
9 minutter siden, Lillemus skrev:

Hvis du kjenner noen som kan bil så hør med vedkommende hva h*n anbefaler deg å se på. :) 

Takk :) Jeg er usikker på om jeg kjenner noen som kan bil, men kjenner nok en del som kan mer enn jeg, siden jeg ikke kan noenting. Likevel tror jeg ikke jeg kjenner noen det er naturlig at jeg spør om slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær også nøye med kilometerstand på bilen er mitt råd. At den ikke har gått så langt. 

Anonymkode: 548a3...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange sier Toyota er bra biler :)

Anonymkode: 548a3...d94

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær også nøye med kilometerstand på bilen er mitt råd. At den ikke har gått så langt. 

Anonymkode: 548a3...d94

Takk :) Tenker du jeg bør ha en grense på hvor mange kilometer den bør ha gått, at jeg ikke ser på biler som har gått mer enn et visst antall kilometer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det sies at Toyota er gode biler... Uansett hva slags bil du kjøper så blir det kostnader, store kostnader. Det billigste er nok å kjøpe helt ny billig bil, dvs. så liten som mulig. Da har du ofte gode garantier og reklamasjonsrett. I tillegg har du en bil som alt fungerer på til envher tid. Kjøper man brukt vet man aldri hva man får, men man kan selvsagt være heldig, også kan man unne seg noe mer enn en liten koreaner, som noen synes det er pinlig å kjøre rundt i.

Vel, du må regne ca. kr. 15.000 i verditap pr. år. Om du ikke kjører så mye så kanskje kr. 12.000 i driftsutgifter pr. år, uten store reparasjoner. Totalt ca. kr. 30.000,-. Så kommer drivstoff i tillegg.

For disse pengene får du noe du ønsker deg og frihet. Når det er sagt får man mange busskort og taxiturer også!

Jeg glemmer sikkert noe, men faste kostnader er årsavgift, forsikring, eu-kontroll, service/oljeskift, dekkslitasje. 

Anonymkode: 04119...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sies at Toyota er gode biler... Uansett hva slags bil du kjøper så blir det kostnader, store kostnader. Det billigste er nok å kjøpe helt ny billig bil, dvs. så liten som mulig. Da har du ofte gode garantier og reklamasjonsrett. I tillegg har du en bil som alt fungerer på til envher tid. Kjøper man brukt vet man aldri hva man får, men man kan selvsagt være heldig, også kan man unne seg noe mer enn en liten koreaner, som noen synes det er pinlig å kjøre rundt i.

Vel, du må regne ca. kr. 15.000 i verditap pr. år. Om du ikke kjører så mye så kanskje kr. 12.000 i driftsutgifter pr. år, uten store reparasjoner. Totalt ca. kr. 30.000,-. Så kommer drivstoff i tillegg.

For disse pengene får du noe du ønsker deg og frihet. Når det er sagt får man mange busskort og taxiturer også!

Jeg glemmer sikkert noe, men faste kostnader er årsavgift, forsikring, eu-kontroll, service/oljeskift, dekkslitasje. 

Anonymkode: 04119...d77

Jeg forstår at det blir mye kostnader, men den friheten er noe jeg tror er verdt mye for min del :) 

Jeg synes selv ingen biler er pinlig å kjøre rundt i, det er jeg ganske sikker på, antar en liten koreaner er en liten bil som lages i Korea (?)

Det er selvsagt et alternativ å lease også, men jeg tror ikke jeg hadde turt å kjøre en helt ny bil. Jeg må ha en bil jeg tør å kjøre... Da er det bedre med en bil som er noen år, men ikke for gammel heller.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nå mye heller eid ny bil enn å lease. Leasing er ekstremt dyrt, særlig når du må erstatte hver minste lille ripe i både bil og felg. Forøvrig er bil en bruksjgenstand som ikke trenger se ny ut til enhver tid. Man har også forsikring som dekker skader. Apropos forsikring kan være ganske dyrt. Sjekk alltid ut prisen før du kjøper.

Det kan være gunstig å kjøpe gammel bil du ikke trenger ha kasko på de første årene, inntil du får opparbeidet bonus.

Anonymkode: 04119...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, umakenverdt skrev:

 

Takk :) Tenker du jeg bør ha en grense på hvor mange kilometer den bør ha gått, at jeg ikke ser på biler som har gått mer enn et visst antall kilometer? 

Ja, jo lengre den har gått jo større er sansen for at det snart er på tide å koste på bilen ganske mye.

Toyota er driftsikre, men den erfaringen vi har med merket er at det ikke har noe med komfort å gjøre i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange sier Toyota er bra biler :)

Anonymkode: 548a3...d94

Har selv hatt 4 Toyota er og er veldig fornøyd med både bil og servicen på Toyota :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal kjøpe bil, må man først kartlegge behovet man har og hva som er viktig. Det er mange "linjer" å tenke i. 

Ingen vil ha en bil som bryter sammen eller som ikke er sikker. Men hvor mye betyr dette i forhold til andre ting? Kjøreegenskaper? Plass? Forbruk av drivstoff? Verditap? Delepriser? Hvilket utstyr trenger du? Automat/manuell? 

Linken over kan være et godt valg, hvis du trenger en bil å komme deg fra A til B med. Trygt, lite verditap og lite risiko. Til gjengjeld får du en ganske kjedelig bil å kjøre, med lite utstyr og ikke verdens beste kjøreegenskaper og ganske dårlig plass.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, umakenverdt skrev:

Jeg vurderer å kjøpe meg bil etter hvert, men lurer litt på om noen har råd til hvordan jeg skal begynne prosessen på best mulig måte. Jeg kan absolutt ingenting om bil, så jeg må begynne med det helt grunnleggende.

Det jeg tror jeg har bestemt meg for er at jeg vil kjøpe gjennom en forhandler og at jeg vil kjøpe en bil som ikke er altfor gammel som jeg kan ha en stund. Jeg vurderer å bruke rundt 100 000 kroner forutsatt at jeg får lån. 

Er det noen råd til hvordan jeg kan begynne prosessen med å lete. Det er jo så enormt mange biler og alternativer, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal orientere meg i all informasjon. Jeg skal ta meg god tid, men det kan kanskje være lurt å ha en liten plan i hvordan jeg skal gå frem.

(Tihi, tenk at jeg har mulighet til å stille et slikt spørsmål :):) )

Noe du kan gjøre er å google på bilsider, der kan du bla finne ut hvilke biler som er best i test . 

En annen ting du bør se på er hvordan bil du trenger. En liten eller stor? Stasjonsvogn? 

Du kan også sjekke med forsikringsselskapet om hvilke biltyper som er billige å forsikre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Når man skal kjøpe bil, må man først kartlegge behovet man har og hva som er viktig. Det er mange "linjer" å tenke i. 

Ingen vil ha en bil som bryter sammen eller som ikke er sikker. Men hvor mye betyr dette i forhold til andre ting? Kjøreegenskaper? Plass? Forbruk av drivstoff? Verditap? Delepriser? Hvilket utstyr trenger du? Automat/manuell? 

Linken over kan være et godt valg, hvis du trenger en bil å komme deg fra A til B med. Trygt, lite verditap og lite risiko. Til gjengjeld får du en ganske kjedelig bil å kjøre, med lite utstyr og ikke verdens beste kjøreegenskaper. 

Jeg er ny sjåfør og er egentlig sjokkert over at jeg i det hele tatt klarte å lære meg å kjøre, så tror ikke det blir kjedelig å kjøre uansett ;) Jeg tenker jeg vil ha manuellgir, men ellers aner jeg ikke så mye om hva jeg ønsker av kjøreegenskaper. Trenger ikke være noe mer plass enn det er i en liten bil tenker jeg. Tror ikke jeg trenger så mye utstyr. Den må kunne kjøre noen timer i strekk, men ellers har jeg ikke så mange krav...

Trygt, lite verditap og lite risiko høres helt fantastisk bra ut for min del :) Men jeg forstår selvsagt at det alltid er risiko ved bilkjøp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, issomethingwrong skrev:

Når man skal kjøpe bil, må man først kartlegge behovet man har og hva som er viktig. Det er mange "linjer" å tenke i. 

Ingen vil ha en bil som bryter sammen eller som ikke er sikker. Men hvor mye betyr dette i forhold til andre ting? Kjøreegenskaper? Plass? Forbruk av drivstoff? Verditap? Delepriser? Hvilket utstyr trenger du? Automat/manuell? 

Linken over kan være et godt valg, hvis du trenger en bil å komme deg fra A til B med. Trygt, lite verditap og lite risiko. Til gjengjeld får du en ganske kjedelig bil å kjøre, med lite utstyr og ikke verdens beste kjøreegenskaper og ganske dårlig plass.

Den nyeste typen av Yaris er faktisk stor til å være en liten bil. Den har også lengre mellom akslene og større dekk enn den gamle typen, den har derfor vesentlig bedre kjøreegenskaper enn den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville heller ha gått for Yaris, noe som er en helt annen bil enn Agyo.

Forøvrig har man et hav av biler å velge mellom for kr. 100.000

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91321328

Anonymkode: 04119...d77

Det er kanskje to typer biler jeg kan se videre på. Bør jeg se på bil kun i nærområdet eller litt utvidet søkeområde? Da blir det mer å velge i og det er jo både bra og dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
7 minutter siden, emilie321 skrev:

Noe du kan gjøre er å google på bilsider, der kan du bla finne ut hvilke biler som er best i test . 

En annen ting du bør se på er hvordan bil du trenger. En liten eller stor? Stasjonsvogn? 

Du kan også sjekke med forsikringsselskapet om hvilke biltyper som er billige å forsikre.

 

Jeg tror nok jeg vil ha en liten bil. Det er forskjellige årsmodeller, merker og undergrupper. Toyota Yaris er samme bil når den er fra forskjellige år? Kjøreegenskaper aner jeg virkelig veldig lite om. 

Kan se på bilsider, noen som er mer anerkjente enn andre? Noen andre har brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, umakenverdt skrev:

 

Det er kanskje to typer biler jeg kan se videre på. Bør jeg se på bil kun i nærområdet eller litt utvidet søkeområde? Da blir det mer å velge i og det er jo både bra og dårlig...

Jeg ville sett meg litt om. Da jeg kjøpte den ene bilen så kjøpte jeg den i nabofylket. Der lå prisene generelt lavere enn der jeg bor.

Ville også fulgt med på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...