Gå til innhold

Syns du cannabis bør legaliseres?


AnonymBruker

Spørsmål om cannabis  

14 stemmer

  1. 1. Syns du cannabis bør legalieres?

    • Nei, det bør være straffbart å bruke og besitte det, som i dag
      4
    • Vet ikke
      0
    • Det bør ikke være straffbart å bruke eller besitte. Import og langing bør straffes
      2
    • Legalisering
      5
    • Det bør legaliseres, samt at gårder skal få lov til å dyrke cannabis for salg
      3


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet ikke helt, er jo skadelig, men værre ting er lovlige så da synes jeg lovverket bør være konsekvent og dermed lage noe sånn hashjmonopol eller noe. Hvor ting produseres spiller ingen rolle for meg kan gjerne være laget i Norge

Anonymkode: 7de24...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange arbeidsplasser da. Og bondenæringa har i dag sitt å stri med.

Anonymkode: 7b846...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvordan er resultatet i land som har legalisert det?

Anonymkode: 3305f...be1

Kan være forskjell fra land til land (kultur) hvordan det går, men jeg tenker det at det uansett ikke er noe problem å få tak i cannabis. Sannsynligvis vanskeligere for ungdom å få tak i alkohol.

Anonymkode: 7b846...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være forskjell fra land til land (kultur) hvordan det går, men jeg tenker det at det uansett ikke er noe problem å få tak i cannabis. Sannsynligvis vanskeligere for ungdom å få tak i alkohol.

Anonymkode: 7b846...80e

Det må vel være mye lettere å få tak i alkohol. Det finnes i butikken og i de fleste kjøleskap og kjellere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns du om cannabis?

Anonymkode: 7b846...80e

Er det ikke nok at folk drikker og røyker?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Gargamel skrev:

Er det ikke nok at folk drikker og røyker?

 

Cannabis er sannsynlig mindre skadelig enn alkohol.

Anonymkode: 3305f...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, Gargamel said:

Én hasjrøyker i Hamar påstår at det er lettere for ham å få tak i cannabis enn alkohol. Man får ta det for hva det er. 

Hvis man f.eks. er på skolen kan man kjøpe cannabis for en uke og putte i lommen uten at noen ser det. Det blir vanskelig med en sixpack med øl eller en vodkaflaske.

Men ser poenget ditt.

Statistikk sier likevel at det er "vanlig" å bruke cannabis. Da er det nok ikke noe problem å få tak i. Cannabis brukes i alle samfunnslag, sitter sikkert mange på Aker Brygge og. Det er ikke slik at man må smyge seg til et dårlig strøk og handle med farlige mennesker.

Anonymkode: 7b846...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cannabis er sannsynlig mindre skadelig enn alkohol.

Anonymkode: 3305f...be1

Ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
35 minutter siden, Gargamel skrev:

Er det ikke nok at folk drikker og røyker?

 

Jeg tenker ikke i den duren, heller til medisinsk bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutes ago, Andreaswell said:

Jeg tenker ikke i den duren, heller til medisinsk bruk.

Hvordan avgjør man hva som er medisinsk og hva som er rekreasjonelt? Hvor går grensen mellom behov som følger med en diagnose, og det som ikke gjør det? Hvis du mener å kunne avgrense det, hvordan tenker du omkring det at kriteriet for psykisk sykdom er subjektivt ubehag?

Anonymkode: 7b846...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan avgjør man hva som er medisinsk og hva som er rekreasjonelt? Hvor går grensen mellom behov som følger med en diagnose, og det som ikke gjør det? Hvis du mener å kunne avgrense det, hvordan tenker du omkring det at kriteriet for psykisk sykdom er subjektivt ubehag?

Anonymkode: 7b846...80e

Nå finnes det diagnoser som har dokumentert effekt av cannabis, som blant annet MS. Eller lindrende ved smerter, da særlig ved bruk av cellegift. Alt det cellegiftpasienter får trykka i seg er ihvertfall ikke noe bedre enn cannabis. Narkotiske stoffer og psykiske sykdommer er generelt ingen god match. Da tenker jeg diagnoser som er tyngre enn "de vanlige" som adhd og depresjon (selv om de kan være alvorluge nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutes ago, Andreaswell said:

Nå finnes det diagnoser som har dokumentert effekt av cannabis, som blant annet MS. Eller lindrende ved smerter, da særlig ved bruk av cellegift. Alt det cellegiftpasienter får trykka i seg er ihvertfall ikke noe bedre enn cannabis. Narkotiske stoffer og psykiske sykdommer er generelt ingen god match. Da tenker jeg diagnoser som er tyngre enn "de vanlige" som adhd og depresjon (selv om de kan være alvorluge nok).

Det jeg mener er at det er smertebehandling (smerte er subjektivt opplevd ubehag). Og siden psykisk sykdom er definert ut i fra subjektivt opplevd ubehag, hvordan kan man da egentlig lage et prinsippielt skille mellom en kreftpasient med smerter og en som bare "føler" at livet er jævlig? Hvorfor skal førstenevnte har rett til å bruke cannabis, men sistenevnte ikke skal ha rett til det, ja til og med kriminaliseres om vedkommende likevel bruker det?

Man vet ikke hvor mye "smerter" noen har, når det er subjektivt. Og da blir det diskriminering om bare de med "godkjent diagnose" skal ha retten til det.

Anonymkode: 7b846...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener er at det er smertebehandling (smerte er subjektivt opplevd ubehag). Og siden psykisk sykdom er definert ut i fra subjektivt opplevd ubehag, hvordan kan man da egentlig lage et prinsippielt skille mellom en kreftpasient med smerter og en som bare "føler" at livet er jævlig? Hvorfor skal førstenevnte har rett til å bruke cannabis, men sistenevnte ikke skal ha rett til det, ja til og med kriminaliseres om vedkommende likevel bruker det?

Man vet ikke hvor mye "smerter" noen har, når det er subjektivt. Og da blir det diskriminering om bare de med "godkjent diagnose" skal ha retten til det.

Anonymkode: 7b846...80e

Så det er diskriminering at noen med "mer angst enn meg" får vival og jeg ikke? Selv om noen har mer angst enn meg kan min angst oppleves som værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell

Eller at kun de med ADHD får ritalin, når det kan hjelpe så mange uten ADHD til å prestere bedre?

Du skjønner at ett sted må grensen gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Folk må gjerne røyke cannabis for min del. Lovlig også. Men denne "glorifiseringen" av cannabis som løsningen på alle sykdommer tror jeg ikke på. Cannabis er sikkert mest gunstig som rusmiddel. Tviler veldig hardt på att det er så "ufarlig" og "sunt2 som alle stonere skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, Andreaswell said:

Så det er diskriminering at noen med "mer angst enn meg" får vival og jeg ikke? Selv om noen har mer angst enn meg kan min angst oppleves som værre.

- Dette understøtter mitt argument. Smerte kan ikke måles.

9 hours ago, Andreaswell said:

Eller at kun de med ADHD får ritalin, når det kan hjelpe så mange uten ADHD til å prestere bedre?

- "Prestasjon" er ikke subjektivt, det blir noe annet. Vi snakker smertebehandling.

9 hours ago, Andreaswell said:

Du skjønner at ett sted må grensen gå?

- Du snakker nå om hva som er lurt i praksis. Jeg snakker om prinsipper.

Anonymkode: 7b846...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...