Gå til innhold

Syns du cannabis bør legaliseres?


AnonymBruker

Spørsmål om cannabis  

14 stemmer

  1. 1. Syns du cannabis bør legalieres?

    • Nei, det bør være straffbart å bruke og besitte det, som i dag
      4
    • Vet ikke
      0
    • Det bør ikke være straffbart å bruke eller besitte. Import og langing bør straffes
      2
    • Legalisering
      5
    • Det bør legaliseres, samt at gårder skal få lov til å dyrke cannabis for salg
      3


Anbefalte innlegg

Andreaswell
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Dette understøtter mitt argument. Smerte kan ikke måles.

- "Prestasjon" er ikke subjektivt, det blir noe annet. Vi snakker smertebehandling.

- Du snakker nå om hva som er lurt i praksis. Jeg snakker om prinsipper.

Anonymkode: 7b846...80e

Verden kan ikke drives av prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns du om cannabis?

Anonymkode: 7b846...80e

Hadde det vært lovlig hadde jeg brukt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hadde det vært lovlig hadde jeg brukt det. 

Er ikke du i gruppen som absolutt ikke bør bruke hasj da :) Får håpe det ikke blir lovlig da :ph34r:

Anonymkode: 7de24...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke du i gruppen som absolutt ikke bør bruke hasj da :) Får håpe det ikke blir lovlig da :ph34r:

Anonymkode: 7de24...ac2

Å jeg tålte det i min ungdom, men det var ikke så mye jeg brukte det da. Det var jo mest alkohol det gikk i, men har prøvd det da. Men jeg var jo forvirret på den tiden. Håper det blir lovlig jeg :) Men tror nok ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke du i gruppen som absolutt ikke bør bruke hasj da :) Får håpe det ikke blir lovlig da :ph34r:

Anonymkode: 7de24...ac2

Hasj og cannabis er ikke det samme.

Anonymkode: 3305f...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Å jeg tålte det i min ungdom, men det var ikke så mye jeg brukte det da. Det var jo mest alkohol det gikk i, men har prøvd det da. Men jeg var jo forvirret på den tiden. Håper det blir lovlig jeg :) Men tror nok ikke det. 

Ikke umulig du ble verre, rett og slett dårligere på sikt, av å storforbruke rusmidler.

Anonymkode: 3305f...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hasj og cannabis er ikke det samme.

Anonymkode: 3305f...be1

Det trodde jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke umulig du ble verre, rett og slett dårligere på sikt, av å storforbruke rusmidler.

Anonymkode: 3305f...be1

Ja det gikk jo mye i sniffing av diverse saker, kan godt si jeg var "borte vekk" fra denne verden noen år. Opphold oss mye på toalettet på ungdomsskolen, men stod også på gaten og sniffet. Ble observert...uff! 

Stakkars mine foreldre :( 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Det trodde jeg. 

Strengt tatt så er cvannabis er en samlebetegnelse for hasj og mariuhuana. 

Anonymkode: 3305f...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt så er cvannabis er en samlebetegnelse for hasj og mariuhuana. 

Anonymkode: 3305f...be1

Ok. Husker de sa her "Vil du ha en rev"? Hehe, om jeg ville :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hasj og cannabis er ikke det samme.

Anonymkode: 3305f...be1

Ok. Takk for opplysningen !

Anonymkode: 7de24...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cannabis er sannsynlig mindre skadelig enn alkohol.

Anonymkode: 3305f...be1

Jo, men det er ikke uskadelig, og jeg ser ingen grunn til at vi skal ha et rusmiddel til.
 

Alkohol er vannløselig og er derfor forholdsvis raskt ute av kroppen. Man kan kjøre bil og håndtere maskiner etc. dagen etter.
 

THC (Tetrahydrocannabinol) som er virkestoffet i Cannabis er fettløselig med en gjennomsnittlig halveringstid på 24 timer. Det tar 5 halveringstider før et stoff er helt ute av kroppen.  

Den lange halveringstiden gjør at legalisering av Cannabis har potensiale for å føre til flere uønskede hendelser i trafikken og på arbeidsplasser der man håndterer potensielt farlige maskiner.  I tillegg kommer alle de som bør være stø på hånden og klar i hodet når de er på jobb, som f.eks. leger og sykepleiere. 

Skoleelever som bruker cannabis i helgen vil ikke være klar i hodet før langt ut i uken etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Kalevaala skrev:

Jo, men det er ikke uskadelig, og jeg ser ingen grunn til at vi skal ha et rusmiddel til.
 

Alkohol er vannløselig og er derfor forholdsvis raskt ute av kroppen. Man kan kjøre bil og håndtere maskiner etc. dagen etter.
 

THC (Tetrahydrocannabinol) som er virkestoffet i Cannabis er fettløselig med en gjennomsnittlig halveringstid på 24 timer. Det tar 5 halveringstider før et stoff er helt ute av kroppen.  

Den lange halveringstiden gjør at legalisering av Cannabis har potensiale for å føre til flere uønskede hendelser i trafikken og på arbeidsplasser der man håndterer potensielt farlige maskiner.  I tillegg kommer alle de som bør være stø på hånden og klar i hodet når de er på jobb, som f.eks. leger og sykepleiere. 

Skoleelever som bruker cannabis i helgen vil ikke være klar i hodet før langt ut i uken etter.

Folk bruker det uansett, meningsløst å gjøre så stor andel av befolkningen til kriminelle.

Anonymkode: 3305f...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.5.2017 den 19.03, AnonymBruker skrev:

Hva syns du om cannabis?

Anonymkode: 7b846...80e

Jeg synes

1. Det er et fantastisk rusmiddel, som gir en deilig følelse i kroppen og hodet. (Har ikke egen erfaring, bare fått det beskrevet)
2. På tross av dette bør det ikke legaliseres. Det vil ha for store samfunnsmessige konsekvenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være forskjell fra land til land (kultur) hvordan det går, men jeg tenker det at det uansett ikke er noe problem å få tak i cannabis. Sannsynligvis vanskeligere for ungdom å få tak i alkohol.

Anonymkode: 7b846...80e

Nei, det er en myte.  Alkohol finnes i alle hjem, og alle nærbutikker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt faktaopplysning:

Cannabis er ikke farlig i den forstand at du kan dø av stoffets virkning. Nær sagt uansett hvilken dose du tar. Dette skyldes at THC er en partiell stimulator (agonist) ved cannabinoid-reseptorene. Når dosen går mot uendelig, går effekten bare mot cirka 40% av full stimulering. Derfor er det nær sagt umulig å ta overdose av cannabis. Noen såkalte "syntetiske cannabis"-substanser er full-agonister ved reseptorene, og er derfor langt farligere i overdose (dødelige). 

Faren ved bruk av cannabis er langtidseffektene, særlig mht aktivering av latent eller tidligere psykisk lidelse. Jeg tror selvmord er den største dødsårsaken som følge av bruk av cannabis. Dette er selvsagt også tilfelle med alkohol.

Bildet er derfor noe mer nyansert enn å bare si at cannabis er mindre farlig enn alkohol. Her ser man seg litt blind på "terapeutisk dose til dødelig dose"-forholdet, som ved cannabis godt kan være 1:500 og ved alkohol 1:4. Gitt dette tallet er alkohol strengt talt farligere enn de aller fleste stoffer, hvis man kun ser på det.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk bruker det uansett, meningsløst å gjøre så stor andel av befolkningen til kriminelle.

Anonymkode: 3305f...be1

Ja, en liten minoritet av befolkningen bruker det uansett.  Det er ikke akkurat noe folkekrav å få det legalisert. De aller fleste (80%) har aldri forsøkt det i det hele tatt.

Andelen ungdom som forsøker cannabis har forresten sunket jevnt de siste 15 årene.  Den er nå helt nede i 6%.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Kalevaala skrev:

Ja, en liten minoritet av befolkningen bruker det uansett.  Det er ikke akkurat noe folkekrav å få det legalisert. De aller fleste (80%) har aldri forsøkt det i det hele tatt.

Andelen ungdom som forsøker cannabis har forresten sunket jevnt de siste 15 årene.  Den er nå helt nede i 6%.  

Vet ikke hvor du har de tallene fra. En undersøkelse som Aftenposten referete til for noen år siden viser at i Oslo har 60% forsøkt cannabis. 

Anonymkode: 3305f...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk bruker det uansett, meningsløst å gjøre så stor andel av befolkningen til kriminelle.

Anonymkode: 3305f...be1

Noen bruker det uansett, men det er ikke så vanlig som enkelte vil ha det til. Det drikkes ca 100 drinker for hver joint i Norge.

Det er nok mange som har prøvd et par ganger, eller som bare bruker det en viss periode av livet.

Edit: Ca 80% har aldri prøvd, og få bruker det jevnlig:

https://www.actis.no/kunnskap/cannabis-bruk-og-utbredelse

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...