Gå til innhold

Kor mykje sparking er for mykje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eg er førstegongsgravid og er i veke 23.

Eg kjente liv allereie i veke 16. Og frå 17 av kunne ein sjå utanpå magen at barnet sparka. Og det har eg aldri høyrt om før kan skje så tidleg.

No kjenner eg spark nærmast heile dagen,  og lurer på om ungen i det heile tatt søv. Eller, han/ho gjer jo det. Det kan vere rolig ein times tid , men for alt eg veit så betyr det berre at han sparker innover i magen slik at eg ikkje kjenner det.

Det eg lurer på er om det at han har hatt karftige spark så tidlig, og sparker såpass mykje kan bety at han feks har adhd? Eller vanskar med å finne roen? 

Folk seier jo at liv og røre alltid er eit godt teikn. Men det trur eg ikkje heilt på. For då eg låg sjuk med diaré,  uten matinntak var kvalm og svimmel i tre dagar,  så var han meir livlig enn nokon gong. Det tok heilt av i magen. Og då tviler eg egentlig at han hadde det greit.

Kan mykje sparking bety at det feiler barnet noko? Evt kan det seie noko om det kjem til å bli eit usedvanlig aktivt barn? Er det evt mitt kosthold som gjer han uroleg? Eg et vel egentlig sunt,  men har innslag av snop kvar dag.

-L-

Anonymkode: 9c428...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg skulle ha barn nr. to, var bevegelsene veldig annerledes enn de jeg kjente i første svangerskap.  Jeg nevnte det for legen jeg gikk til kontroll hos, og hun sa at hun en gang hadde spurt en spesialist om dette med fosterbevegelser, fordi det var mange gravide som opplevde dem som rare og lurte på om det kunne være symptom på f.eks. epilepsi.

Hun hadde fått til svar at fosterbevegelser aldri kunne være et dårlig tegn eller symptom på noe negativt.  Det er bare manglende liv i magen man skal være oppmerksom på.

Når det er sagt, kan du jo prøve om det blir roligere hvis du reduserer sukkerinntaket, sånn for din egen del.  Man oppfordrer jo gravide som er bekymret for lite liv, til å drikke noe kaldt og søtt og se om aktiviteten øker.  Men det er slett ikke sikkert det er noen sammenheng.

Noen opplever sammenheng mellom aktivitetsnivået på fosterstadiet og babyen, andre ikke.  Som du selv nevner, kan plasseringen ha mye å si. Når det gjaldt sønnen min, kjentes nok bevegelsene hans annerledes fordi han lå med lemmene innover.    

Lykke til med svangerskapet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke hørt at livlige bevegelser kan være annet enn et godt tegn, og det sier ikke noe om hvordan fosteret blir etter fødselen. Svake eller manglende bevegelser er mer bekymringsfullt.

Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...