Gå til innhold

Trist liv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
På 7.5.2017 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Har du et trist liv, eller er du en familieperson som danser og drikker med venner i helgen?

Anonymkode: d6bf8...7d5

Det er trist når jeg danser, for det kan jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor noen absolutt må slenge ut kommentarer om de som jobber eller har "fullverdige liv" og hvorfor noen blir så opprørt over disse kommentarene. Det er nok noen såre punkt på begge sider her..... 

Jeg vet ikke om "sårt" er riktig uttrykk for de som får spydigheter fordi de røper at de har jobb, familie og fritidsaktiviteter (eller "hobbies" som det heter her :D).  For min egen del blir jeg verken såret eller opprørt, men jeg irriterer meg over to ting:

Jeg misliker å få slengt etter meg at "alle" eller "folk flest" (jeg regner meg som en del av begge disse gruppene ) går rundt med misunnelse og glødende hat til trygdede, men at de bare ikke vil innrømme det.  Akkurat som jeg reagerer på påstander om at alle snyter på skatten så godt de kan eller tar ut alle de sykedagene de klarer å lure seg til.  Disse to siste forekommer ikke her så ofte, men man hører dem iblant i RL. 

Det er liksom naturlig og godtatt at (noen, ikke alle) trygdede, AAP-mottakere etc. kommer med stikk og slengbemerkninger til andre om deres såkalte fullverdige liv, men det er strengt forbudt å minne om at vi skattebetalere faktisk bidrar til at deres liv er såpass verdig som det er.  Jeg mener ikke at man skal gnåle om det konstant eller forsøke å påføre noen dårlig samvittighet, men det trengs faktisk noen ikke-trygdede for å opprettholde systemet som samfunnet vårt hviler på, så det burde ikke være uhørt å nevne også den siden av saken når det faller naturlig.

For ordens skyld: Jeg er positiv til den norske velferdsmodellen.  Jeg har betalt skatt siden 1970-tallet og håper det er noe igjen når jeg blir alderspensjonist på 2020-tallet.  Det irriterer meg mye mer (men ikke så mye at jeg blir hatefull) at det brukes skattepenger på politikeres "studieturer" til utlandet (mens andre offentlig ansatte nektes faglig påfyll fordi det må spares) og underlige prosjekter (innenfor f.eks. kultur, bygg eller "innovasjon") uten styring (mens helt nødvendige tjenester må ut på anbud som presser prisen så hardt at tjenesten blir ødelagt), enn at de går til livsopphold for de som har trukket dårligere lodd enn jeg selv i helselotteriet.  Men jeg vil gjerne slippe å få kjeft i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, laban skrev:

Jeg vet ikke om "sårt" er riktig uttrykk for de som får spydigheter fordi de røper at de har jobb, familie og fritidsaktiviteter (eller "hobbies" som det heter her :D).  For min egen del blir jeg verken såret eller opprørt, men jeg irriterer meg over to ting:

Jeg misliker å få slengt etter meg at "alle" eller "folk flest" (jeg regner meg som en del av begge disse gruppene ) går rundt med misunnelse og glødende hat til trygdede, men at de bare ikke vil innrømme det.  Akkurat som jeg reagerer på påstander om at alle snyter på skatten så godt de kan eller tar ut alle de sykedagene de klarer å lure seg til.  Disse to siste forekommer ikke her så ofte, men man hører dem iblant i RL. 

Det er liksom naturlig og godtatt at (noen, ikke alle) trygdede, AAP-mottakere etc. kommer med stikk og slengbemerkninger til andre om deres såkalte fullverdige liv, men det er strengt forbudt å minne om at vi skattebetalere faktisk bidrar til at deres liv er såpass verdig som det er.  Jeg mener ikke at man skal gnåle om det konstant eller forsøke å påføre noen dårlig samvittighet, men det trengs faktisk noen ikke-trygdede for å opprettholde systemet som samfunnet vårt hviler på, så det burde ikke være uhørt å nevne også den siden av saken når det faller naturlig.

For ordens skyld: Jeg er positiv til den norske velferdsmodellen.  Jeg har betalt skatt siden 1970-tallet og håper det er noe igjen når jeg blir alderspensjonist på 2020-tallet.  Det irriterer meg mye mer (men ikke så mye at jeg blir hatefull) at det brukes skattepenger på politikeres "studieturer" til utlandet (mens andre offentlig ansatte nektes faglig påfyll fordi det må spares) og underlige prosjekter (innenfor f.eks. kultur, bygg eller "innovasjon") uten styring (mens helt nødvendige tjenester må ut på anbud som presser prisen så hardt at tjenesten blir ødelagt), enn at de går til livsopphold for de som har trukket dårligere lodd enn jeg selv i helselotteriet.  Men jeg vil gjerne slippe å få kjeft i tillegg.

Jeg forstår jo absolutt hva du mener. Ser bare ikke ut som om metoden med " å svare me samme mynt" virker så godt ?.

jeg har selv vært i begge leirer. Har irritert meg over venner som var misunnelig på at jeg hadde jobb, utdannelse , mann og barn. De misunnte meg talentene mine og til og med utseende mitt. Nå er jeg verken vakker , talentfull eller yrkesaktiv lenger :D. Jeg er bare takknemmelig for at det finnes et system som stiller opp når man blir psyk. Jeg heier på de som jobber og beundrer de for at de står på . Vet med hver fiber i min kropp at det ikke er bare lett å ha jobb og familie å ta seg av. Det er noen ganger langt over det jeg tror vi er skapt for. Ta vare på deg selv ...

Anonymkode: 33fb2...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg av de anonyme som ikke er " troll". Jeg står litt på siden og betrakter disse diskusjonene og forstår på en måte begge sider. Det er jo ofte er grunn til at folk reagerer og er som de er... Hvorfor noen absolutt må slenge ut kommentarer om de som jobber eller har " fullverdige liv" og hvorfor noen blir så opprørt over disse kommentarene. 

Det er nok noen såre punkt på begge sider her..... 

Har også forundret meg litt over en litt umoden mentalitet ... Unger sier ofte I en konflikt : "jammen han begynnte ". Slik er det litt her også . Hvis noen kommer med en dumm kommentar så har andre liksom rett til å slenge like sure kommentarer tilbake... ??. 

 

Anonymkode: 33fb2...29b

Så det er ikke okey å være fornøyd med livet, selv på et slikt forum som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser bare ikke ut som om metoden med "å svare med samme mynt" virker så godt?

Jeg svarer stort sett ikke på slengbemerkninger om fullverdig liv.  Det eneste jeg pleier å gjøre, er å tilbakevise påstander om at alle som jobber, hater både jobben sin og de som "slipper".  Det akter jeg å fortsette med fra tid til annen.

Å svare med samme mynt ville være å skrive ting av typen "greit for deg som kan kose deg hjemme hele dagen".  Det ser jeg ingen som gjør her - men et par anonyme trygdede skriver sånt om seg selv til stadighet. 

Det er også stort sett denne gruppen som bruker uttrykkene "man må bare ta seg sammen" og "man må jobbe med seg selv" - som ironi til seg selv eller andre i samme situasjon.  Det er sjelden at noen friske kommer med så enkle løsninger på psykdom her.  Riktignok er det noen som blir anbefalt å øke aktivitetsnivået når de klager over et tomt liv alene i sofaen, men det kommer nesten alltid ut mer nyansert måte enn som "ta deg sammen".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, laban skrev:

Jeg svarer stort sett ikke på slengbemerkninger om fullverdig liv.  Det eneste jeg pleier å gjøre, er å tilbakevise påstander om at alle som jobber, hater både jobben sin og de som "slipper".  Det akter jeg å fortsette med fra tid til annen.

Å svare med samme mynt ville være å skrive ting av typen "greit for deg som kan kose deg hjemme hele dagen".  Det ser jeg ingen som gjør her - men et par anonyme trygdede skriver sånt om seg selv til stadighet. 

"Kose seg" i denne konteksten er nok ironisk ment. (noe sånt).

Anonymkode: 03e9a...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Kose seg" i denne konteksten er nok ironisk ment. (noe sånt).

Anonymkode: 03e9a...5de

Det er jeg fullstendig klar over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Andreaswell skrev:

Så det er ikke okey å være fornøyd med livet, selv på et slikt forum som dette?

Leste du EGENTLIG det jeg skrev ... 

SELVFØLGELIG er det okey å være fornøyd med livet og jeg er sååå taknemmelig for at du og andre fornøyde er innpå her . Kanskje det bare er noen få som liker å slenge " dritt". Kanskje man ikke skal la de få for mye plass med at tråen blir lenger og lengre pga responsen de får... Du må gjerne være uenig med meg og mene at det er beste å svare og sette de på plass :)

Jeg tror du er så pedagogisk at du forstår hva som er best  .... ?

Anonymkode: 33fb2...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, laban skrev:

Jeg svarer stort sett ikke på slengbemerkninger om fullverdig liv.  Det eneste jeg pleier å gjøre, er å tilbakevise påstander om at alle som jobber, hater både jobben sin og de som "slipper".  Det akter jeg å fortsette med fra tid til annen.

Å svare med samme mynt ville være å skrive ting av typen "greit for deg som kan kose deg hjemme hele dagen".  Det ser jeg ingen som gjør her - men et par anonyme trygdede skriver sånt om seg selv til stadighet. 

Det er også stort sett denne gruppen som bruker uttrykkene "man må bare ta seg sammen" og "man må jobbe med seg selv" - som ironi til seg selv eller andre i samme situasjon.  Det er sjelden at noen friske kommer med så enkle løsninger på psykdom her.  Riktignok er det noen som blir anbefalt å øke aktivitetsnivået når de klager over et tomt liv alene i sofaen, men det kommer nesten alltid ut mer nyansert måte enn som "ta deg sammen".

 

Helt greit laban... Jeg gir meg..., Du har rett og jeg har feil...

Anonymkode: 33fb2...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit laban... Jeg gir meg..., Du har rett og jeg har feil...

Anonymkode: 33fb2...29b

Tullball - det er da vel ikke noe absolutt svar på dette?  Jeg synes det er helt på sin plass å diskutere temaet og begrunner bare hvorfor jeg ikke alltid svarer med taushet.  Jeg oppfatter slett ikke at vi er så uenige, det er bare nyanseforskjeller mellom å bite alt i seg og velge ut enkelte ting som man synes fortjener et motsvar. 

Et annet poeng er at det er en god del trygdede her som har et balansert forhold til situasjonen sin og som har mye positivt å bidra med - fordi de har nettopp "fullverdige liv" selv om de ikke er i arbeid (lenger).  Noen ganger, men heldigvis ikke så ofte, blir de pepret med påstander om at de lever i en illusjon hvis de tror de ikke er hatet og derfor burde holde seg passive og ha svart samvittighet.  Det synes jeg er veldig stygt, dessuten er det med på å jage folk ut av forumet.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, laban skrev:

Tullball - det er da vel ikke noe absolutt svar på dette?  Jeg synes det er helt på sin plass å diskutere temaet og begrunner bare hvorfor jeg ikke alltid svarer med taushet.  Jeg oppfatter slett ikke at vi er så uenige, det er bare nyanseforskjeller mellom å bite alt i seg og velge ut enkelte ting som man synes fortjener et motsvar. 

Et annet poeng er at det er en god del trygdede her som har et balansert forhold til situasjonen sin og som har mye positivt å bidra med - fordi de har nettopp "fullverdige liv" selv om de ikke er i arbeid (lenger).  Noen ganger, men heldigvis ikke så ofte, blir de pepret med påstander om at de lever i en illusjon hvis de tror de ikke er hatet og derfor burde holde seg passive og ha svart samvittighet.  Det synes jeg er veldig stygt, dessuten er det med på å jage folk ut av forumet.    

Det er sunt å se andre sitt syn på saken. 
Det har kanskje litt med personlighet å gjøre. Jeg er en som dekker over, forstår meg i hel, mekler og godtar... Har vært sykepleier i nesten 30 år og jobbet med psykisk syke, kronisk syke, akutt syke, mennesker i krise og har barn med psykisk uh. 
Jeg har blitt VELDIG rund i kantene. Kanskje for rund. 😊.?? Derfor tror jeg at jeg også bør høre på deg og det du sier ....

Anonymkode: 33fb2...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn jeg ser det, er det et hat mot det folk tenker er trygdemisbrukere. Jeg opplever at de mener jeg er det. Men sant nok, jeg vet ikke noe om andre. Får håpe de er "godtatte" personer.

Anonymkode: d6bf8...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste du EGENTLIG det jeg skrev ... 

SELVFØLGELIG er det okey å være fornøyd med livet og jeg er sååå taknemmelig for at du og andre fornøyde er innpå her . Kanskje det bare er noen få som liker å slenge " dritt". Kanskje man ikke skal la de få for mye plass med at tråen blir lenger og lengre pga responsen de får... Du må gjerne være uenig med meg og mene at det er beste å svare og sette de på plass :)

Jeg tror du er så pedagogisk at du forstår hva som er best  .... ?

Anonymkode: 33fb2...29b

Jada, jeg gjorde det :) Reagerte på det du skrev om at noen slenger ut om deres "fullverdige liv". Jeg kan ikke huske å ha sett noen som slenger ut/skryter av å ha et fullverdig liv her. "Fullverdig liv" begrepet her inne har nettopp de som ikke jobber, altså de som mottar trygd (stigmatiserer dem absolutt ikke) kommet med. Hver gang noen skriver noe positivt så får man slengt "fullverdig liv" i trynet. Hver gang jeg nevner studier så får jeg slengt "du er ikke syk nok" i trynet. Hver gang jeg nevnet sosiale aktiviteter får jeg slengt "jeg har ikke venner" i trynet. Er DET rettferdig? Det er ikke slik at jeg er her inne, frisk som en fisk kun for å skryte over hvor bra livet mitt er! For jeg har aldri antydet at jeg har et "fullverdig liv" eller noe perfekt liv. Langt ifra. MEN, jeg er opptatt av å hjelpe og løfte andre mennesker opp til et nivå de ikke engang visste de selv kunne nå. For tro du meg, jeg har vært på bunnen! Og gjentagende her inne er en "gi opp holdning" som er utrolig trist å lese om, for jeg er 100% sikker på at i 90% av tilfellene kunne disse menneskene fått det langt bedre enn de har i dag. Det krever selvfølgelig mye av deg selv som menneske, og det krever mye hardt arbeid. Om en ikke klarer å komme seg ut i jobb, okey. Hva nå? MÅ man sitte hjemme uten venner? Nei så absolutt ikke. Men man må våge å ta steget. Det blir for "lett" å gi opp, og det blir for "lett" å gi all sin lit til å få hjelp til nesten alt av helsevesenet. For det ser man her inne stadig vekk, mange forventer litt for mye. Nesten som at psykologen skal finne en venn til en.

Jeg skriver ikke dette til deg, men jeg syntes det passet å skrive det nå. Også for guds skyld, man må slutte å bry/tenke om hva ANDRE mener om DEG. Den dagen jeg fikk til det ble jeg langt lykkeligere. Ofte kommer det med alderen, men særlig de med angst slitet jo nettopp med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, Andreaswell skrev:

Jada, jeg gjorde det :) Reagerte på det du skrev om at noen slenger ut om deres "fullverdige liv". Jeg kan ikke huske å ha sett noen som slenger ut/skryter av å ha et fullverdig liv her. "Fullverdig liv" begrepet her inne har nettopp de som ikke jobber, altså de som mottar trygd (stigmatiserer dem absolutt ikke) kommet med. Hver gang noen skriver noe positivt så får man slengt "fullverdig liv" i trynet. Hver gang jeg nevner studier så får jeg slengt "du er ikke syk nok" i trynet. Hver gang jeg nevnet sosiale aktiviteter får jeg slengt "jeg har ikke venner" i trynet. Er DET rettferdig? Det er ikke slik at jeg er her inne, frisk som en fisk kun for å skryte over hvor bra livet mitt er! For jeg har aldri antydet at jeg har et "fullverdig liv" eller noe perfekt liv. Langt ifra. MEN, jeg er opptatt av å hjelpe og løfte andre mennesker opp til et nivå de ikke engang visste de selv kunne nå. For tro du meg, jeg har vært på bunnen! Og gjentagende her inne er en "gi opp holdning" som er utrolig trist å lese om, for jeg er 100% sikker på at i 90% av tilfellene kunne disse menneskene fått det langt bedre enn de har i dag. Det krever selvfølgelig mye av deg selv som menneske, og det krever mye hardt arbeid. Om en ikke klarer å komme seg ut i jobb, okey. Hva nå? MÅ man sitte hjemme uten venner? Nei så absolutt ikke.

Jo, hvis man er sosialt retardert (til og med diagnoser på det) og aldri har hatt venner er det ikke bare å "ta seg sammen". Skjerp deg!

Anonymkode: 03e9a...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, hvis man er sosialt retardert (til og med diagnoser på det) og aldri har hatt venner er det ikke bare å "ta seg sammen". Skjerp deg!

Anonymkode: 03e9a...5de

Og dette går under de 10% jeg nevnte over. Les før du svarer så bastant, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Andreaswell skrev:

Og dette går under de 10% jeg nevnte over. Les før du svarer så bastant, takk.

Nettopp, da er løpet kjørt da? 

Anonymkode: 03e9a...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp, da er løpet kjørt da? 

Anonymkode: 03e9a...5de

Det er ikke opp til meg å avgjøre. Kan heller ikke svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, Andreaswell skrev:

Jada, jeg gjorde det :) Reagerte på det du skrev om at noen slenger ut om deres "fullverdige liv". Jeg kan ikke huske å ha sett noen som slenger ut/skryter av å ha et fullverdig liv her. "Fullverdig liv" begrepet her inne har nettopp de som ikke jobber, altså de som mottar trygd (stigmatiserer dem absolutt ikke) kommet med. Hver gang noen skriver noe positivt så får man slengt "fullverdig liv" i trynet. Hver gang jeg nevner studier så får jeg slengt "du er ikke syk nok" i trynet. Hver gang jeg nevnet sosiale aktiviteter får jeg slengt "jeg har ikke venner" i trynet. Er DET rettferdig? Det er ikke slik at jeg er her inne, frisk som en fisk kun for å skryte over hvor bra livet mitt er! For jeg har aldri antydet at jeg har et "fullverdig liv" eller noe perfekt liv. Langt ifra. MEN, jeg er opptatt av å hjelpe og løfte andre mennesker opp til et nivå de ikke engang visste de selv kunne nå. For tro du meg, jeg har vært på bunnen! Og gjentagende her inne er en "gi opp holdning" som er utrolig trist å lese om, for jeg er 100% sikker på at i 90% av tilfellene kunne disse menneskene fått det langt bedre enn de har i dag. Det krever selvfølgelig mye av deg selv som menneske, og det krever mye hardt arbeid. Om en ikke klarer å komme seg ut i jobb, okey. Hva nå? MÅ man sitte hjemme uten venner? Nei så absolutt ikke. Men man må våge å ta steget. Det blir for "lett" å gi opp, og det blir for "lett" å gi all sin lit til å få hjelp til nesten alt av helsevesenet. For det ser man her inne stadig vekk, mange forventer litt for mye. Nesten som at psykologen skal finne en venn til en.

Jeg skriver ikke dette til deg, men jeg syntes det passet å skrive det nå. Også for guds skyld, man må slutte å bry/tenke om hva ANDRE mener om DEG. Den dagen jeg fikk til det ble jeg langt lykkeligere. Ofte kommer det med alderen, men særlig de med angst slitet jo nettopp med dette. 

Jaja som jeg tenkte . Du har ikke lest hva jeg skrev... Jeg skrev at noen slenger ut dumme kommentarer OM de som jobber og har fullverdige liv....... !!!!!! 

I et forsøk på å være på lag med deg klarer du til og med å tro at  jeg er " etter deg" ..? 

Anonymkode: 33fb2...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaja som jeg tenkte . Du har ikke lest hva jeg skrev... Jeg skrev at noen slenger ut dumme kommentarer OM de som jobber og har fullverdige liv....... !!!!!! 

I et forsøk på å være på lag med deg klarer du til og med å tro at  jeg er " etter deg" ..? 

Anonymkode: 33fb2...29b

Jeg tror så absolutt ikke at du er "etter meg" og jeg leste hva du skrev, men jeg misforsto deg tydeligvis. Ikke værre enn det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...