Gå til innhold

Etter endt Esmya kur.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg startet på Esmya grunnet større muskelknuter. Planen var etterpå å starte opp på cerazette. (Hatt lungeemboli). Trykket i magen forsvant etterhvert, jeg kunne igjen ligge på magen, etc. Nå er det ganske nøyaktig 1mnd siden kuren var ferdig og jeg gikk rett over på cerazette. 

Hadde en blødning, like stor som vanlig, ca midt i brettet. 

Nå kjenner jeg igjen de samme symptomene som muskelknutene ga meg. Trykkfølelse i magen/blæren, vondere å ligge på magen eller feks ha hunden på fanget som lener seg inntil magen. Kan muskelknutene komme tilbake så fort? Det er enda ikke like vondt som det var før kuren. Hva kan evnt da gjøres? 

Mvh dame 35 år

Anonymkode: 644de...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan legge til at jeg sliter med nattesvette. Det hadde jeg før og, i dagene før mensen men ingenting under Esmya kuren. Nå er ikke mensen der men likevel svettet jeg voldsomt i natt. (Jeg er egentlig en skikkelig frysepinn og bestandig kald). 

Anonymkode: 644de...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, jeg skal begynne med denne Esmya kuren nå. Gruer meg litt i forhold til bivirkninger. Hvordan blødninger hadde du, langvarige eller mest kraftige blødninger? Jeg har nå blødd i 4 uker, dette er første gangen jeg har blødd så lenge. Jeg har ingen trykk føleleser som du beskriver, men har langvarig blødninger :-(

Anonymkode: d5d49...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjente ingen bivirkninger og synes de var en fryd å gå på. Jeg hadde store blødninger før, som stoppet og hadde ingen blødninger under kuren. Utrolig deilig. Jeg hadde mest kraftige blødninger. Men cyklocapron (?) (Husker ikke navnet helt nå) har hjulpet meg og dempet de. 

Anonymkode: 644de...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke hørt at Cerazette er behandling for muskelknuter. Effekten av Esmya er dessverre ikke evigvarende, de kommer tilbake og behandlingen med Esmya brukes derfor stort sett bare i påvente av operasjon med fjerning av livmoren.

Du kan evt ta en ny kur med Esmya etter et par måneder, men å fortsette med Esmya frem til overgangsalderen, det kan man ikke.

Andre muligheter:

  • Embolisering ved å stoppe blodforsyningen til muskelknutene gjennom et kateter i lysken

  • Fjerne muskelknuten (-knutene) ved operasjon, hvis der er fremtidig barneønske

  • Fjerne hele livmoren, evt uten livmorhals, men la eggstokkene bli tilbake for hormonproduksjon.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. 

Hun ga meg cerazette for å minske blødningene tror jeg, i beste fall stoppe menstruasjonen. Jeg har og fått cyklosporon (?) som har hjulpet med de store blødningene. 

Jeg er 35 år og har fortsatt barneønske. Ved hvilken grense på størrelse fjernes slike muskelknuter? Da jeg fikk konstatert muskelknuter var jeg hos to forskjellige gynekologer. Ene sa de største var på 9cm og 8 cm. Den andre gynekologen sa 6cm og 5 cm. Hvilken operasjon ville du anbefalt? Embolisering eller fjerne muskelknutene? Hadde regelmessig mens frem til oppstart av Esmya. 

Et ekstra spørsmål: Nattesvetten som jeg var plaget med før, som kom i dagene før mensen, forsvant ved Esmya kur. Nå er den tilbake ved bruk av cerazette. Jeg håper likevel at det var bare denne ene gangen mensen kom midt i brettet. Nett startet på brett nr 2. Men nattesvetten er der hver natt nå. Enkelte dager så mye at jeg må skifte singlet både en og to ganger for natten. Grunner? 

Anonymkode: 644de...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Cerazette er ikke spesielt egnet til å redusere/stoppe blødninger. Cyklokapron er velegnet til å redusere blødninger i dose på ca 3 x 3 tabl daglig.

Gynekologene må vurdere beliggenhet av muskelknutene for å gi deg råd, det kan jeg dessverre ikke.

Nattesvette kan være relatert til det lave østrogennivå som finnes omkring start av menstruasjon. Jeg har ikke erfart at Cerazette medfører nattesvette.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...