Gå til innhold

For deprimert for høyskole tror jeg


kovakova

Anbefalte innlegg

3 timer siden, kovakova skrev:

Jeg søkte, og kom inn, på dagtid fra januar , oppmøte 9-14.30 man -fre. Men mailet med tanta mi og hun anbefalte å studere kveldstid to dager i uka. Så sendte inn en ny søknad på det...

Klokt. Håper dette blir en god opplevelse for deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andreaswell
4 timer siden, Kanonføde skrev:

Høgskole- og universitetsnivå krever (på de fleste studier) bedre konsentrasjon enn det som kreves på VGS-nivå. Mange med psykiatrisk sykdom har nedsatt konsentrasjonsevne. Depresjon, som TS nevner, medfører også nedsatt konsentrasjon.

Og jeg er en av dem, og jeg har klart det. Og jeg har lesevansker til tusen (lav leseforståelse). Har jeg klart det klarer søren meg mange andre det også :) Det er jo bare å prøve. Høgskole koster ingenting, eller... En lav semesteravgift på 1100 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kovakova skrev:

Hyyl de svarer ikke

 

4 timer siden, kovakova skrev:

De svaaaaaarer ikkeeeeeeee

Hvem er det som ikke svarer? Opptakskontoret? De svarer vel ikke før i juni/juli?

--

Ellers er jeg enig med XbellaX i at du bør vurdere om sekretærstudiet er riktig for deg. Sekretæryrket er ikke et enkelt yrke, men krever et ryddig hode, stabilitet og stor oversikt over oppdraggivers behov og ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kayia skrev:

 

Hvem er det som ikke svarer? Opptakskontoret? De svarer vel ikke før i juni/juli?

--

Ellers er jeg enig med XbellaX i at du bør vurdere om sekretærstudiet er riktig for deg. Sekretæryrket er ikke et enkelt yrke, men krever et ryddig hode, stabilitet og stor oversikt over oppdraggivers behov og ønsker. 

Privat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
11 minutter siden, kovakova skrev:

Privat

Får du dekket fagskole fra NAV? Hvis ikke, vært å prøve :) Har ei venninne som fikk dekket en bachelor på BI. De dekker ofte fagskoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Får du dekket fagskole fra NAV? Hvis ikke, vært å prøve :) Har ei venninne som fikk dekket en bachelor på BI. De dekker ofte fagskoler.

Har uføretrygd så tror ikke de dekker noe, men de har en finansieringsgreie der du betaler ned på 2 år, jeg kan nok betale ned på ett med leieboer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Andreaswell skrev:

Får du dekket fagskole fra NAV? Hvis ikke, vært å prøve :) Har ei venninne som fikk dekket en bachelor på BI. De dekker ofte fagskoler.

Er det ikke urettferdig at noen får dekket dette mens andre må sylte seg ned i studiegjeld?

Anonymkode: 27579...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke urettferdig at noen får dekket dette mens andre må sylte seg ned i studiegjeld?

Anonymkode: 27579...114

Kanskje man har studielån fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, kovakova skrev:

Privat

Ble det informert om når opptaket var klart da du søkte? Når gikk søknadsfristen ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kayia skrev:

Ble det informert om når opptaket var klart da du søkte? Når gikk søknadsfristen ut?

Jeg var bare litt utålmodig:)

fikk svar at jeg kom inn på heltid idag, men søkte deltid istedenfor og venter ang det. Kommer kanskje i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, kovakova skrev:

Så jeg har søkt et sekretærstudie istedenfor

virker mer overkommelig

 

må ha noe å gjøre....

Hvor mye koster skolen? Og hvor lenge varer den?

Jeg tror du har rett i at du ikke bør begynne på høgskolestudier nå (og du har vel heller ikke søkt, så du kommer ikke inn til høsten uansett). Slik jeg kjenner deg her fra dol, så har det siste året vært preget av mye psykdom og mye impulsivitet. Jeg skulle for din del ønske at du kom inn i et strukturert opplegg med tanke på å komme i jobb på litt lenger sikt, synes du kanskje skal vurdere å søke tiltak tilsvarende Vilje viser vei. Jeg tror du trenger ganske mye hjelp til struktur og livsstil, men hvis du får det, så tror jeg du etter hvert kan få en mer meningsfylt hverdag:-)

Har du bestemt deg for hvor du skal bo det kommende året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Hvor mye koster skolen? Og hvor lenge varer den?

Jeg tror du har rett i at du ikke bør begynne på høgskolestudier nå (og du har vel heller ikke søkt, så du kommer ikke inn til høsten uansett). Slik jeg kjenner deg her fra dol, så har det siste året vært preget av mye psykdom og mye impulsivitet. Jeg skulle for din del ønske at du kom inn i et strukturert opplegg med tanke på å komme i jobb på litt lenger sikt, synes du kanskje skal vurdere å søke tiltak tilsvarende Vilje viser vei. Jeg tror du trenger ganske mye hjelp til struktur og livsstil, men hvis du får det, så tror jeg du etter hvert kan få en mer meningsfylt hverdag:-)

Har du bestemt deg for hvor du skal bo det kommende året?

Halvt år heltid, ett år deltid...

nesten 60.000kr....:/

 

oslo skal jeg bo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, kovakova skrev:

Halvt år heltid, ett år deltid...

nesten 60.000kr....:/

 

oslo skal jeg bo:)

Dette synes jeg er en dårlig plan. Du må for øvrig snakke med vergen din før "kjøper" noe som er så kostbart.

Det finnes ting du kan gjøre i Oslo som ikke koster masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, frosken skrev:

Dette synes jeg er en dårlig plan. Du må for øvrig snakke med vergen din før "kjøper" noe som er så kostbart.

Det finnes ting du kan gjøre i Oslo som ikke koster masse penger.

Hva F.eks kan jeg gjøre? Praksis i butikk? Hotell? Da jeg hadde praksis på Fretexbutikk sa de jeg passet til den type jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kovakova skrev:

Hva F.eks kan jeg gjøre? Praksis i butikk? Hotell? Da jeg hadde praksis på Fretexbutikk sa de jeg passet til den type jobb. 

Egentlig har jeg hørt jeg passer til alle jobbene/praksis jeg har hatt

 

problemet har vært oppmøtet

men håper det er et tilbakelagt kapittel

er jo opp til meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, kovakova skrev:

Hva F.eks kan jeg gjøre? Praksis i butikk? Hotell? Da jeg hadde praksis på Fretexbutikk sa de jeg passet til den type jobb. 

Det finnes flere alternativer, blant annet:

- Du kan starte med Fontenehuset og si at du etter hvert gjerne vil at de hjelper å finne en praksisplass utenfor huset.

- Du kan snakke med NAV om Vilje viser vei eller andre tiltak.

- Det finnes også en del såkalte Aktivitetshus, se https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/psykisk-helse/aktivitetshus/

- Frivillighetssentralene har også aktuelle tilbud, og der trenger de også hjelp fra frivillige.

- Hvis du liker å lære nye teknikker innen veving, keramikk, maskinstrikk etc., så kan MAS være et godt alternativ. Der går du en dag i uken på kurs. Se http://www.mas-s.no/

- Og du kan evt. prøve å få deg en liten jobb, det er ingenting i veien for ordinær jobb selv om du har uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke urettferdig at noen får dekket dette mens andre må sylte seg ned i studiegjeld?

Anonymkode: 27579...114

Og dette spørsmålet stiller du meg? Bli politisk engasjert og ta det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Andreaswell said:

Og jeg er en av dem, og jeg har klart det. Og jeg har lesevansker til tusen (lav leseforståelse). Har jeg klart det klarer søren meg mange andre det også :)

Er du stolt? Klarte det, tross...

Anonymkode: c3fad...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er du stolt? Klarte det, tross...

Anonymkode: c3fad...7af

Selvfølgelig er jeg stolt av meg selv. Janteloven kan du lett ta med deg en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...