Gå til innhold

Slanger blir tillatt som kjæledyr i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://www.dagbladet.no/nyheter/snart-kan-du-ha-pytonslanger-og-ogler-hjemme-i-stua/67564637

Snart kan du ha pytonslanger og øgler hjemme i stua

I den nye forskriften finnes ei liste på 19 dyrearter som nå er unntatt fra det generelle forbudet mot å holde eksotiske dyr.

Blant dyrene som nå tillates, finner vi ni slanger, blant annet flere arter av pyton og boa-slanger.

Sju øgle-arter tillates også, i tillegg til tre arter av skilpadde.

TILLATT: Fra 15. august blir det tillatt med reptiler som kjæledyr i Norge. Illustrasjonsfoto

Anonymkode: 97e0e...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andreaswell
7 minutter siden, AspieMonster skrev:

Er ikke det dyreplaging da?

Men hadde vært litt artig med en skilpadde da :ph34r:

Jeg har en skilpadde, finnes ikke artig :P Bare mye jobb. Tar også stor plass med terrariet. Umulig å finne noen som ønsker å ta over også. 

Har alltid ønsket meg en øgle, så spørs nok ikke om det blir det nå :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutes ago, AspieMonster said:

Er ikke det dyreplaging da?

Men hadde vært litt artig med en skilpadde da :ph34r:

Var min tanke også, at de må mistrives på så begrenset plass, i stuene til folk, fjernt fra naturen. Imot fugler i bur og akvariefisk også jeg da. 

Anonymkode: 5b729...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutes ago, stjernestøv said:

Dette syns jeg ikke noe om -_-

Ikke jeg heller. 

Anonymkode: 5b729...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Dette syns jeg ikke noe om -_-

Blir morsomt med alle slangene som rømmer. :ph34r:

Bilderesultat for slange i do

Anonymkode: c4996...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var min tanke også, at de må mistrives på så begrenset plass, i stuene til folk, fjernt fra naturen. Imot fugler i bur og akvariefisk også jeg da. 

Anonymkode: 5b729...b8c

Absolutt ikke, om en har peiling. Skilpadda vår er 29 år, elsker å komme ut av terrariet, løper etter hundene og koser seg gløgg under peisen. Elsker å få snacks som druer og salat. Meget tam, følger etter oss og er selskapssyk. Kan ikke kjøpe noe sånt kun for å plassere de bort.

Har også en nymfeparakitt som normalt blir 15-20 år ved trivsel. Vår er 27 år gammel(!) Hadde den ikke trivdes ville den død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir morsomt med alle slangene som rømmer. :ph34r:

Bilderesultat for slange i do

Anonymkode: c4996...326

Usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Usj!

Relax, skjer omtrent ikke her i Norge :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Andreaswell skrev:

Relax, skjer omtrent ikke her i Norge :) 

Rekordmange tilfeller av slanger i toalettet forrige uke. Slik unngår du slanger på do!

Slange-sentralen melder om hundrevis av slanger i do i Norge

Drifts og kommunikasjonsansvarlig Otto R. Mathisen i Norges orm og slangeinstitutt er sjokkert over omfanget og forteller om de siste ukers arbeidsdager; «Vi får daglig inn flere henvendelser av skrikende husmødre som har fått et ubehagelig møte med det slimete og lydløse krypdyret» forteller han og fortsetter; «De fleste er jo relativt uvitende om hvordan slange de har i toalettet, men i visse tilfeller dreier det seg om hoggormer eller andre eksotiske giftslanger og da er det virkelig alvor» forklarer han. Han viser bilder av typiske giftslanger han har besøkt bare de siste 4 dagene.

http://eavisa.com/2015/10/06/rekordmange-tilfeller-av-slanger-i-toalettet-forrige-uke-slik-unngar-du-slanger-pa-do/

Anonymkode: 97e0e...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
11 minutter siden, Andreaswell skrev:

Relax, skjer omtrent ikke her i Norge :) 

Det er bra :) Ble litt redd for å bruke do nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går slanger godt overens med mus? Har frittgående mus, men vurderer å investere i en slange til "husbruk."

Anonymkode: 5b729...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Andreaswell said:

Absolutt ikke, om en har peiling. Skilpadda vår er 29 år, elsker å komme ut av terrariet, løper etter hundene og koser seg gløgg under peisen. Elsker å få snacks som druer og salat. Meget tam, følger etter oss og er selskapssyk. Kan ikke kjøpe noe sånt kun for å plassere de bort.

Har også en nymfeparakitt som normalt blir 15-20 år ved trivsel. Vår er 27 år gammel(!) Hadde den ikke trivdes ville den død.

Et familiemedlem av meg trivdes ganske så dårlig, og ble over hundre. Husker han stort sett alltid som sur, og aldri var noe bra, og alltid var det noe å klage over.  29 år er jo ingen alder på en skilpadde. Nymfeparakitten kan være så heldig å være født med gener som gjør at den ikke eldes fort. 

Men ville nå tro at skilpadda har det bedre enn en fugl i bur. Den kan jo tross alt vralte litt rundt, og toppfarten er vel så lav at noen få meter for den kan virke som flerfoldige mil. Kan vel sikkert gå fritt uti hagen også. Om den skulle forsøke å stikke av, blir vel søkeradiusen relativt få meter pr. time.

Anonymkode: 5b729...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rekordmange tilfeller av slanger i toalettet forrige uke. Slik unngår du slanger på do!

Slange-sentralen melder om hundrevis av slanger i do i Norge

Drifts og kommunikasjonsansvarlig Otto R. Mathisen i Norges orm og slangeinstitutt er sjokkert over omfanget og forteller om de siste ukers arbeidsdager; «Vi får daglig inn flere henvendelser av skrikende husmødre som har fått et ubehagelig møte med det slimete og lydløse krypdyret» forteller han og fortsetter; «De fleste er jo relativt uvitende om hvordan slange de har i toalettet, men i visse tilfeller dreier det seg om hoggormer eller andre eksotiske giftslanger og da er det virkelig alvor» forklarer han. Han viser bilder av typiske giftslanger han har besøkt bare de siste 4 dagene.

http://eavisa.com/2015/10/06/rekordmange-tilfeller-av-slanger-i-toalettet-forrige-uke-slik-unngar-du-slanger-pa-do/

Anonymkode: 97e0e...67a

Haha, og du stolet på kilden din? Ikke første som har gått på den:lol: Et hint- Slange Sentralen :lol: Hint to- Være kritisk til kilder er aldri dumt ;) 

 

http://www.dagbladet.no/kultur/lot-du-deg-lure-av-dagens-meste-delte-nettsak/60544186

Endret av Andreaswell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et familiemedlem av meg trivdes ganske så dårlig, og ble over hundre. Husker han stort sett alltid som sur, og aldri var noe bra, og alltid var det noe å klage over.  29 år er jo ingen alder på en skilpadde. Nymfeparakitten kan være så heldig å være født med gener som gjør at den ikke eldes fort. 

Men ville nå tro at skilpadda har det bedre enn en fugl i bur. Den kan jo tross alt vralte litt rundt, og toppfarten er vel så lav at noen få meter for den kan virke som flerfoldige mil. Kan vel sikkert gå fritt uti hagen også. Om den skulle forsøke å stikke av, blir vel søkeradiusen relativt få meter pr. time.

Anonymkode: 5b729...b8c

Nymfeparakitten har aldri vært innelåst i bur og får fly rundt i huset. Aldri stukket av på sommeren heller. Gener? Pfft, den trives. Mange husdyr dør om de ikke trives eller får riktig stell. Og skilpadda kan gå rundt hele dagen den altså. Går relativt fort også. Koser seg gløgg ute i hagen på sommeren ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Andreaswell skrev:

Absolutt ikke, om en har peiling. Skilpadda vår er 29 år, elsker å komme ut av terrariet, løper etter hundene og koser seg gløgg under peisen. Elsker å få snacks som druer og salat. Meget tam, følger etter oss og er selskapssyk. Kan ikke kjøpe noe sånt kun for å plassere de bort.

Har også en nymfeparakitt som normalt blir 15-20 år ved trivsel. Vår er 27 år gammel(!) Hadde den ikke trivdes ville den død.

Hmmm... er det ikke noe naturlig avgang med disse dyrene dine? Jeg mener man må beholde dyr man skaffer seg til de dør en naturlig død, så jeg kan ikke ha skilpadde, innser jeg;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...