Gå til innhold

Vonde muskelknuter så fort igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Det er meg som har gått på Esmya med god effekt. Nå, etter litt over 5 uker etter stopp av kuren, så har de samme symptomene kommet tilbake. Veldig press i magen. Press på urinblære. "Nedpress" følelse. Kan de virkelig komme tilbake så fort? 

Jeg spør og virker så "desperat" fordi jeg dessverre har en bakgrunn med overgrep som liten og straks noe føles vondt der nede, (selv i nederste del i magen) så trigger det minnebilder og jeg blir dårligere psykisk. Synes bare det er så rart at de kan komme tilbake etter så kort tid? Jeg sjekket aldri at Esmya-kuren hadde effekt på knutene, men det virket sånn, fordi jeg følte meg bedre og presset forsvant. 

Det jeg kanskje lurer på er om det fysisk er mulig at de er tilbake så fort eller om det er "psykisk". Tenker at det er uungåelig å ta kontakt med gynekologen igjen, men hvis det fysisk er umulig at de allerede nå skaper plager igjen, er det kanskje ikke vits. 

Jeg er snart 35 år og har ikke barn. Har flere års prøving bak oss, i tillegg til prøverørsforsøk uten hell. Dette la vi helt vekk på is, for 4 år siden, da det føltes for mye å gjennomgå noe mer. Vet at tiden renner ut. Men jeg må først komme meg litt ovenpå. De fant ikke noe galt på noen av oss på den tiden. Egget festet seg bare ikke. 

Anonymkode: 0044d...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg skjønner ikke helt vitsen med en 3 måneders kur og ingen kontroll av størrelsen av muskelknutene. Symptomene kan fort komme tilbake, men vi har jo ikke så stor erfaring med Esmya som er relativt nytt. Du burde kanskje få en vurdering av infertilitetseksperter med vurdering om kirurgisk fjerning av muskelknuter som et siste forsøk?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. 

Nei, det var kanskje litt rart det der... i tillegg så har hun satt meg på cerazette som jeg har forstått ikke er så gunstig i min situasjon. Hun mente det kunne hjelpe på blødningene, i beste fall at de stoppet helt. Men de minsker jo ikke muskelknuter? Kan de stoppe veksten av de? Kan det være det hun har tenkt? 

Akkurat nå så tenker min mann og jeg at vi skal vente et års tid før vi går igang med et nytt og muligens siste forsøk. Rett og slett pga formen min. 

Anonymkode: 0044d...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vet faktisk ikke hva din lege har tenkt. Du er 35 år så det begynner å haste. Jeg ville ha diskutert et opplegg med en infertilitetsekspert, f.eks. vurdering av å fjerne muskelknutene.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...