Gå til innhold

Klump på livmor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg lurer på om jeg må manne meg opp til en tur til legen/gynekologen, men det sitter laaaangt inne. Jeg er 30, utsatt for incest fra jeg var liten, så det å skulle gå til lege er ett kjempe problem. Men nå lurer jeg på om jeg burde? 

For ei stund siden oppdaget jeg en klump på størrelse med en ert på livmor. Kjennes godt. Jeg har veldig mye mage smerter/kamper. Magen er veldig øm. Så om hunden, ungen eller hva det skulle være sitter på fang eller får dyttet borti er det smerte fullt. Nederst i magen ca 5-10cm nedenfor navlen kan jeg tegne en trekant, fra hofteben til hofteben å ned. Der er jeg konstant øm å masse kramper. Store smerter ved avføring og urin samt ellers. Ved mensen er smertene uutholdelige. For ca 1/2 år siden ble det tatt celleprøve å den var fin. Prøvde si noe om erten da, men det ble ikke lagt merke til. Legen var mer opptatt av å hjelpe meg til å gjennomføre undersøkelsen enn å høre på hva jeg sa. Smertene var ikke så mye til stede da. Nå er de så å si konstante. 

Kan smertene å erten min ha noen sammenheng? Burde jeg få det sjekket fordi om celleprøven var fin? Er jo ikke noe som er alvorlig liksom siden det ikke er celleforandring. 

Jeg er ikke seksuelt aktiv å er sjekket for klamydia å slike tester å de er fine...

Jeg har i oerioder selvskadet endel. Å det har blitt kutting inni skjeden. Kan jeg ha kuttet på livmor så erten min er arrvev? 

Håper på svar...

Anonymkode: 74123...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

 

Her må jeg be om ekstra opplysninger. Din alder og om du har født barn. Det du beskriver med trekant, er det på høyre eller venstre side?

Normalt kan man ikke kjenne sin livmor, den ligger for langt nede, og en ertstor klump vil du ikke kunne kjenne, med mindre det er ved innvendig undersøkelse og den sitter på livmorhalsen, da kan det være en ufarlig slimkjertel.

Celleprøven sier bare noe om forstadier til kreft på livmorhalsen, ikke på livmoren for øvrig. Det kan være godartede muskelknuter på livmoren, men de skal være mye større enn en ert før de kan kjennes ved utvendig undersøkelse.

Til de konkrete spørsmålene: Smertene har neppe noe med ‘erten’ å gjøre, ingen vits med ny celleprøve, og du kan ikke ha skadet deg selv på livmoren.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen! Jeg er 33 år å har ett barn på 3 år. 

Er nok livmorhalse  jeg mener... kjenner den når jeg har fingrene inni, og da også klumpen som er på størrelse med en ert kjennes det ut som. 

Litt vansjelig å forklare trekanten min. Men om en tegner en linje over magen nesten fra hofte ben til hofteben og ned i lysken på begge sider. Er bok mest smerter på høyre side  men nesten like mye på venstre. Smertene er veldig lik smerter ved mensen eller fødsel. Er liksom mens smerter bare de går ann å fungere med, utenom krampene. 

De 3 siste mnd har jeg også hatt mensen ca hver 14. Dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du både har smerter og uregelmessige blødninger, så synes jeg du skal få en sjekk hos din fastlege. Jeg går utfra at du ikke bruker prevensjon som kan påvirke menstruasjonene?

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...