Gå til innhold

Fjerning av hormonspiral


Momio

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt hormonspiral i noen år nå, men har de siste 5 mnd slitt med mye smerter. Har tatt BP og hatt en undersøkelse på gyn i sammenheng med at jeg ble akutt dårlig med sterke smerter. Det ble påvist en klamydiainfeksjon, og jeg fikk ab kur for å behandle dette. På gyn fikk jeg beskjed om at klamydia og spiral ikke alltid var forenlig med hverandre, og at spiralen evt måtte fjernes.
Nå har det gått over 2 mnd, og selv om infeksjonen er behandlet og borte sliter jeg fortsatt med mellomblødninger og smerter i sammenheng med samleie og aktivitet. Bestemte meg derfor for å fjerne spiralen hos fastlege, men trådene har forsvunnet, og nok en gang må jeg på gyn. I sammenheng med dette har jeg to ganske enkle spørsmål, for det første; hvordan fjernes spiralen på gyn når de ikke får tak i trådene, og er dette smertefullt? Jeg husker att når jeg satt inn spiralen slet jeg med mye smerter... Et annet spørsmål er om jeg kan spørre etter om de kan ta celleprøve, om dette i det hele tatt er hensiktsmessig? Jeg er 24 år og vet at screening som regel ikke foretas før man er 25. Allikevel hadde jeg følt det som betryggende når jeg har slitt med blødninger og smerter i så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Fjerning av spiral hvor tråden har ‘gjemt seg’ er ofte ganske enkelt. Legen kan bruke en liten børste, av samme type som brukes ved taking av celleprøve, og ‘feie’ tråden frem. Andre ganger må den ‘fiskes frem’ med et spesialinstrument. Hvis det –en sjelden gang- ikke lykkes med nevnte metoder, kan det bli nødvendig med en liten utskraping i narkose.

Celleprøve er en screeningsprøve, dvs. prøve fra en pasient helt uten symptomer, men hvor man er på jakt etter forstadier som ikke gir symptomer. Ved symptomer som blødning, kan livmorhalsen undersøkes med andre metoder som kolposkopi (forstørrelsesundersøkelse av livmorhalsen) og evt vevsundersøkelse. Ved livmorhalskreft som gir blødning, vil legen med stor sannsynlighet se forandringer. Livmorhalskreft gir ikke smerter, iallfall ikke i tidlige stadier. Din fastlege har tilsynelatende ikke sett noe skummelt på livmorhalsen.

Grunnen til at man ikke tar celleprøve før 25 år er at mange i ung alder får infeksjon med HPV (papillomvirus) som gjør cellebildet vanskelig å tolke. Ca 80% får en slik infeksjon, men den forsvinner hos de fleste.

Mitt forslag: Du får nå vurdering hos gynekolog som sannsynligvis fjerner spiralen. Se det så an. Hvis smertene fortsetter, kan det bli aktuelt med kikkhullsundersøkelse (laparoskopi) for å finne mulig årsak til dine smerter, f.eks, den godartede tilstand endometriose (les i Helseleksikonet)

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...