Gå til innhold

Hei, trenger noen råd.


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Har nå i lengre tid vært plaget med tanker som er direkte flaut å snakke om. Har ikke fortalt noen om det. Verken fastlegen eller DPS (har ikke tilbud der lenger). Jeg tenker og til tider mistenker at jeg blir overvåket/avlyttet (leiligheten, mobilen og bilen) for så igjen avfeie det med at fantasien min løper løpsk. Begynte for snart 2 år siden og har gradvis eskalert. Det begynte kun med tanker, men nå er det både tanker og mistanke. Prøver å ignorere det, men synes det blir mer og mer vanskelig. Plagsomt er det også. Er det noe poeng å fortelle dette til fastlegen? Og hva er egentlig dette? 

Ps: angsten jeg slet med i lengre tid fikk jeg behandling for og er så og si borte. Bruker kun lamictal og minste dose Seroquel og Sarotex (søvn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andreaswell

Dette er noe du absolutt bør ta opp med fastlegen, som sikkert vil henvise deg igjen til DPS. Må være utrolig slitsomt å ha det slik! Og nei, du trenger ikke å være flau ovet det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Ja. Få en henvisning til DPS gjennom fastlegen. Regner med at det bør gå greit siden du har vært der før. Her hvor jeg bor er terskelen veldig høy for å bli henvist til DPS. Fastlegen min prøvde ikke å søke for meg, en gang, siden jeg er såpass arbeidsfør som jeg er. Så jeg tok utrdning privat. Sønnen min fikk også avslag fra DPS, til tross for store angstproblemer. Det er ganske frustrerende at det skal være sånn, for mange gir seg jo etter et sånt avslagt. Men søk hjelp. Det høres jo ut som tvangstanker og paranoia, uten at jeg skal påstå at jeg har greie på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Andreaswell skrev:

Dette er noe du absolutt bør ta opp med fastlegen, som sikkert vil henvise deg igjen til DPS. Må være utrolig slitsomt å ha det slik! Og nei, du trenger ikke å være flau ovet det :) 

Takk for at du tok deg tid til å svare. Vurderer å ta det opp med fastlegen, men er ganske vanskelig å snakke om. Kanskje  jeg skal skrive et brev som h*n kan lese. Men tror nok jeg trenger et lite spark i ræva her :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Takk for at du tok deg tid til å svare. Vurderer å ta det opp med fastlegen, men er ganske vanskelig å snakke om. Kanskje  jeg skal skrive et brev som h*n kan lese. Men tror nok jeg trenger et lite spark i ræva her :P 

Om du sliter med å fortelle det, skriv et brev og ta det med. Er ingenting galt med det :) Viktigste er at du får hjelp *sparket i ræva* Sånn, da bestiller du time :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Ja. Få en henvisning til DPS gjennom fastlegen. Regner med at det bør gå greit siden du har vært der før. Her hvor jeg bor er terskelen veldig høy for å bli henvist til DPS. Fastlegen min prøvde ikke å søke for meg, en gang, siden jeg er såpass arbeidsfør som jeg er. Så jeg tok utrdning privat. Sønnen min fikk også avslag fra DPS, til tross for store angstproblemer. Det er ganske frustrerende at det skal være sånn, for mange gir seg jo etter et sånt avslagt. Men søk hjelp. Det høres jo ut som tvangstanker og paranoia, uten at jeg skal påstå at jeg har greie på sånt.

Har selv tenkt at det kan være tvangstanker eller paranoia eller begge deler. Slitsomt er det uansett. Problemet er at fastlegen min ofte tar lett på ting slik som depresjon og mener det går over. Resultatet har blitt tilbakevendende depresjoner. Er redd det kan bli det samme med dette. Men får vel prøve om jeg ikke presterer å utsette igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
6 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Ja. Få en henvisning til DPS gjennom fastlegen. Regner med at det bør gå greit siden du har vært der før. Her hvor jeg bor er terskelen veldig høy for å bli henvist til DPS. Fastlegen min prøvde ikke å søke for meg, en gang, siden jeg er såpass arbeidsfør som jeg er. Så jeg tok utrdning privat. Sønnen min fikk også avslag fra DPS, til tross for store angstproblemer. Det er ganske frustrerende at det skal være sånn, for mange gir seg jo etter et sånt avslagt. Men søk hjelp. Det høres jo ut som tvangstanker og paranoia, uten at jeg skal påstå at jeg har greie på sånt.

Akkurat slik er det her også. Blitt avvist 4 ganger på nærmeste DPS, og 2 ganger i en annen by. Dette var selv før jeg ble arbeidsufør. Har gått til både privat psykiater og psykolog. Koster, men hadde ikke hatt det såpass bra om jeg ikke fikk hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
Akkurat nå, aa-k-j skrev:

Har selv tenkt at det kan være tvangstanker eller paranoia eller begge deler. Slitsomt er det uansett. Problemet er at fastlegen min ofte tar lett på ting slik som depresjon og mener det går over. Resultatet har blitt tilbakevendende depresjoner. Er redd det kan bli det samme med dette. Men får vel prøve om jeg ikke presterer å utsette igjen. 

Høres ut som du kan trenge en ny fastlege. Men prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns absolutt du skal be om hjelp. Spesielt siden det har vart en stund og det ikke blir bedre. 

Jeg kan ikke gi noen diagnose ... Men hvis du innerts inne vet at det du mistenker/ tenker er tull kan det minne om tvangstanker. Jeg har forstått det slik at hvis man er psykotisk eller paranoid så tror man helt og fullt at man blir feks avlyttet. Man stiller liksom ikke spørsmål ved det. Som sagt så vet jeg ikke om dette stemmer. 

Jeg har hatt angst hele livet. Angsten finner stadig nye veier og kan få utslag i tvang ... 

Jeg gikk selv til behandling ved et OCD team. Dette med tvang er ofte så mye mer enn akkurat de typiske tilfellene man gjerne har hørt om. 

Men nå vet jeg jo ikke om du har andre diagnoser som kan være årsak til dette.... Flaut er det ikke .... 

Anonymkode: 52bd7...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Akkurat slik er det her også. Blitt avvist 4 ganger på nærmeste DPS, og 2 ganger i en annen by. Dette var selv før jeg ble arbeidsufør. Har gått til både privat psykiater og psykolog. Koster, men hadde ikke hatt det såpass bra om jeg ikke fikk hjelpen.

Nettopp. Det er håpløst at terskelen for å få hjelp skal være så høy. Sønnen min ble utredet etter mistanke om ADD for flere år siden. Det var ikke her, riktig nok, men i det fylket han bodde før. De konkluderte med at det absolutt ikke var ADD, men at han hadde angst. Og det var det, liksom. Det med angsten visste han jo om fra før, men det er jo et poeng å finne ut hvorfor ting er vanskelig, ikke bare fastslå at det er sånn. Og her ville ikke DPS ha ham, som sagt, men nå går han til privat utredning. Han har ikke økonomi til det, men jeg har bestemt meg for å sponse ham. Alle har ikke økonomisk rom for å bli utredet privat, og da kommer de jo ingen vei når DPS ikke vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sies at under utredningen som kom det fram paranoide trekk i diagnosen, men uten at det ble en egen diagnose. Ble fjernet senere uten at jeg vet hvorfor. Har nå bestilt time. Måtte uansett pga jeg må øke lamictalen. Har stått på 100 mg ei god stund med serumspeil på 8. Legen ville øke, men jeg ville ikke akkurat da. Så får se hva jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, yellow ledbetter skrev:

Nettopp. Det er håpløst at terskelen for å få hjelp skal være så høy. Sønnen min ble utredet etter mistanke om ADD for flere år siden. Det var ikke her, riktig nok, men i det fylket han bodde før. De konkluderte med at det absolutt ikke var ADD, men at han hadde angst. Og det var det, liksom. Det med angsten visste han jo om fra før, men det er jo et poeng å finne ut hvorfor ting er vanskelig, ikke bare fastslå at det er sånn. Og her ville ikke DPS ha ham, som sagt, men nå går han til privat utredning. Han har ikke økonomi til det, men jeg har bestemt meg for å sponse ham. Alle har ikke økonomisk rom for å bli utredet privat, og da kommer de jo ingen vei når DPS ikke vil hjelpe.

alle som kjenner min datter mener hun trenger hjelp og har et problem . Lærere , helsesøstre osv. Fastlegen forlangte til og med innleggelse ...uten å få gjennomslag. . Da hun kom i en politisak forlangte politiet utredning ved DPSen. Da fikk hun time .... Ble bare noe oppfølgingssamtaler der hun til slutt fikk beskjed om at hun ikke hørte til der. Hun hadde utfordringer og psykiske plager men ingen alvorlig diagnose så hun opptok bare plass for de syke.... 

Anonymkode: 52bd7...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
2 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Nettopp. Det er håpløst at terskelen for å få hjelp skal være så høy. Sønnen min ble utredet etter mistanke om ADD for flere år siden. Det var ikke her, riktig nok, men i det fylket han bodde før. De konkluderte med at det absolutt ikke var ADD, men at han hadde angst. Og det var det, liksom. Det med angsten visste han jo om fra før, men det er jo et poeng å finne ut hvorfor ting er vanskelig, ikke bare fastslå at det er sånn. Og her ville ikke DPS ha ham, som sagt, men nå går han til privat utredning. Han har ikke økonomi til det, men jeg har bestemt meg for å sponse ham. Alle har ikke økonomisk rom for å bli utredet privat, og da kommer de jo ingen vei når DPS ikke vil hjelpe.

Nei, absolutt ikke alle som har råd til det. Bor en time fra Oslo, og fant tilfelfigvis en psykiater her i byen som tok under 1000kr for en time. I Oslo var prisene ofte 2-3000kr timen. 

Sant det du sier om angst. Hjelper ingenting å få diagnosen uten videre hjelp. Og angst har alltid en grunn, og finne den grunnen trenger de fleste hjelp med. For ikke å snakke om krigen mot angsten videre. Ikke alle blir friske, men de fleste kan bli bedre. Psykiatrien i Norge har så liten kapasitet at det er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
1 minutt siden, aa-k-j skrev:

Må sies at under utredningen som kom det fram paranoide trekk i diagnosen, men uten at det ble en egen diagnose. Ble fjernet senere uten at jeg vet hvorfor. Har nå bestilt time. Måtte uansett pga jeg må øke lamictalen. Har stått på 100 mg ei god stund med serumspeil på 8. Legen ville øke, men jeg ville ikke akkurat da. Så får se hva jeg gjør. 

Hvorfor bruker du Lamictal? Om jeg kan spørre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Høres ut som du kan trenge en ny fastlege. Men prøv.

Har vurdert å bytte fastlege ja. Har uansett bestilt time nå. Måtte uansett da jeg må øke lamictalen. Serummålingen viste bare 8. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

alle som kjenner min datter mener hun trenger hjelp og har et problem . Lærere , helsesøstre osv. Fastlegen forlangte til og med innleggelse ...uten å få gjennomslag. . Da hun kom i en politisak forlangte politiet utredning ved DPSen. Da fikk hun time .... Ble bare noe oppfølgingssamtaler der hun til slutt fikk beskjed om at hun ikke hørte til der. Hun hadde utfordringer og psykiske plager men ingen alvorlig diagnose så hun opptok bare plass for de syke.... 

Anonymkode: 52bd7...095

Trist, jeg blir oppriktig lei meg av å lese slikt. Derfor min psykiater driver privat på kveldstid, jobber på DPS dagtid. Han syns det er grusomt å kun velge de sykeste, mens resten blir "makulert". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andreaswell skrev:

Hvorfor bruker du Lamictal? Om jeg kan spørre da.

Er ganske ustabil i perioder. Hatt flere innleggelser pga det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, aa-k-j skrev:

Er ganske ustabil i perioder. Hatt flere innleggelser pga det. 

Bipolar? 

Jeg fikk Lamictal for noen år siden, ble nesten gal av det så den passet ikke meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Bipolar? 

Jeg fikk Lamictal for noen år siden, ble nesten gal av det så den passet ikke meg. 

Nei ikke bipolar, men får både topper, nedturer og blir plagsomt pratsom. Derfor lamictal som jeg selv ba om etter behandlingsopphold på DPS for noen måneder siden. Men har ikke turd øke pga jeg ofte får mye bivirkninger av medisiner. Men tåler lamictalen så fastlegen vil øke den.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, aa-k-j skrev:

Nei ikke bipolar, men får både topper, nedturer og blir plagsomt pratsom. Derfor lamictal som jeg selv ba om etter behandlingsopphold på DPS for noen måneder siden. Men har ikke turd øke pga jeg ofte får mye bivirkninger av medisiner. Men tåler lamictalen så fastlegen vil øke den.  

Aah okey. Jeg er også en som får bivirkninger av nesten alt jeg tar. Slitsomt.

Lykke til med økning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...