Gå til innhold

Blødninger igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 48 år og har tidligere hatt blødninger opptil 14 dager. Denne gangen har jeg hatt blødninger i 4 uker, pause 2-3 dager og på'n igjen. Har aldri hatt blødninger så lenge. Ringte gynekologen (vikar) fikk resept på Esmya 5 mg. Synes det er rart jeg ikke blir undersøkt videre, men skulle prøve disse i 3 mnd, hjelper ikke disse blir jeg henvist videre. Skal begynne med disse første menstruasjons dag, men når er første? Har lyst å ta kontakt med fastlegen. Hvilke evn blodprøver bør jeg ta? Har lyst å fjerne hormonspiralen, men håper da ikke blødningene blir enda værre. Har også lyst å bestille time hos privat gynekolog og måle disse myomene før jeg begynner på Esmya... Føler meg helt oppgitt nå :(

Anonymkode: 2adc9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vet du at du har muskelknuter? Esmya brukes i tre måneder, evt ny omgang etter en kort pause, men brukes i påvente av operasjon. I din alder kan det være andre årsaker til blødningsuregelmessighet, f.eks. manglende eggløsning. Kontinuerlige blødninger er ikke typisk ved myom (muskelknute). Blødningene kan også skyldes hormonspiralen. Jeg synes du bør ha en skikkelig undersøkelse og at det legges en plan ut fra funn (ultralyd, evt prøve av livmorslimhinnen og evt.hormonanalyse).

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt forskjellige leger hele tiden, hun ene gynekolog som satt inn spiralen for ca 1 1/2 år siden sa jeg hadde noen små muskelknuter som hun mente ikke hadde betydning for blødningene. Fikk også satt en p-sprøyte Depo-Provera som hun mente kunne bedre blødningene, denne ble satt i mars. Har siden påske blødd bare enda mer :( Skjønte ikke helt hvorfor jeg skulle ta denne i tillegg til hormonspiralen. Vet ikke om jeg skal begynne på Esmya kuren når jeg blør hele tiden nå. Kan være opphold 1-3 dager, så plutselig kan det komme helt uforbredt. Ikke morsomt når jeg er på jobb!! Tenker nå enten fjerne spiralen hos fastlegen eller bestille time hos en privat gynekolog.

Anonymkode: 2adc9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Har jeg forstått deg rett, så har behandlingen vært:

 

Januar 2016: 47 år med blødningsproblemer, blødning opp til 14 dager. Gynekolog påviste små muskelknuter, men mente at de var uten betydning. Fikk innsatt Mirena.

 

Mars 2017: Ikke full tilfredsstillende effekt av Mirena (?) og får derfor injeksjon med Depo-Provera.

 

April-mai2017: Blødning omtrent kontinuerlig i en måned, til dels sterke blødninger. Ringer gynekologen og får resept på Esmya og beskjed om å starte ved første menstruasjon.

 

Er det korrekt oppfattet?

 

Min vurdering.

Dette er en sammensurium av behandlinger /behandlingsforslag som til dels motvirker hverandre.

  • Mirena er en hormonspiral med hormonet levonorgestrel (et gestagen som likner på det naturlig progesteron), det hemmer oppbygging av slimhinnen i livmoren. Det blir derfor mindre blødning, men ofte uregelmessig blødning. Det kommer gjennomsnittlig 80% reduksjon av blødningen og etter 1 år er 16% blødningsfri, etter 3/ 5 år er 25% uten blødning. Det er altså  20% som ikke har effekt. Kanskje dine muskelknuter gjør at du ikke har ønsket effekt? Mirena har lokal effekt i livmoren, når den fjernes er effekten ute etter få dager.

  • Depot-Provera består av gestagenet medroxy-progesteron-acetat (som også er et progesteron-lignende hormon), det settes som en sprøyte i muskulatur. Effekten er hos de fleste ca 3 måneder, men hos noen kan effekten holde seg opp til ett år. Virkning av denne hormonbehandling er å stoppe eggløsning, og østrogenproduksjonen reduseres noe. Etter 1 år mister ca 70% menstruasjonene, men før dne tid kan det være ekstra mye og uregelmessig blødning. Man har vært tilbakeholdende med å gi det til de helt unge og de som nærmer seg overgangsalderen fordi det kanskje kan ha uheldig innvirkning på skjelettet.

  • Esmya er et legemiddel som reduserer følsomheten for progesteron (og sannsynligvis også for gestagen), og det får derfor muskelknutene til å skrumpe. Det vil ofte medføre at blødningene stopper.

     

    Du har altså fått behandling med to ulike gestagener (et som påvirker livmorslimhinnen og et som stopper eggløsning) og fått resept på et 3. legemiddel som motvirker dem. Det må det bli rot av.

     

    Mitt forslag: Ikke start med Esmya. Få en erfaren gynekolog til å vurdere størrelsen av muskelknutene og om Mirena bør fjernes. Dessverre kan man ikke stoppe effekten av Depot-Provera, det kan ta måneder før det er ute av kroppen. En mulighet er å sette deg på p-pille, f.eks. Qlaira, men det må gynekologen vurdere.

     

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg hadde ikke blødningene før jeg fikk satt inn mirena, blødningene begynte september 2016. Hadde inntil da småblødninger, ingen langvarige. Har fra september til april hatt blødninger på 14 dager, pause 1-2 uker og ny runde. Aldri smerter eller trykk i magen, men veldig uforbredt! Depo-Provera skulle jeg ta som en engangs dose. Jeg bestiller nå time hos privat gynekolog. Orker ikke dette mer :-(

Anonymkode: 2adc9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er ikke så lett å få oversikt. Jeg brukte en del tid på å prøve å få oversikt, men klarte det altså ikke. Det er lurt å få en gjennomgang. Jeg vil foreslå at du lager en liste med så eksakte tidspunkter som mulig for symptomer og behandling og tar oversikten med til gynekologen.

Vennlig hilsen Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar Mette, jeg bor på ett lite sted så det er ikke så mange gynekologer å velge mellom. Ikke rart det blir mye forandringer i kroppen når disse medikamentene motvirker hverandre.

Anonymkode: 2adc9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PS du har jo ikke startet med Esmya som er det som evt ville motvirke effekten av de andre! Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...