Gå til innhold

Magesmerter og cervix forskudt mot venstre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er 33 år, har i 20 år hatt periodevise magesmerter hvor man ikke har funnet noe, men alltid regelmessig mens bortsett fra det siste halve året hvor det har gått 5-6 uker mellom hver gang (etter at jeg tok angrepille i fjor sommer?). Ekstreme menssmerter som ung, nå bedre. FSH, LH osv er normale. Kirurgisk abort i 2012. Bruker ingen prevensjon.

Ellers: Kronisk hoste, nedsatt FVC og rtg thorax tatt i 2013 og 2015 viser avrundet sinus på begge sider. Slank men omfangsrik rundt magen, også i lange perioder med velfungerende fordøyelse. Ingen økt hårvekst, men noe utslett på bryst i perioder som ikke ligner "typisk" acne. Har kanskje fått litt høyere hårfeste på sidene, ihvertfall mistet mye hår (halvparten). 

Har blitt gjort oppmerksom på at min cervix ligger et godt stykke mot venstre, og jeg har flere ganger merket etter selv og funnet at den også "alltid" er hard. Fikk tatt en ultralyd abdomen i forbindelse med magesmertene, og hun kunne ikke riktig se noe nede til venstre (eggstokk osv). 

Hva tenker du? Jeg tenker selv jeg kan ha endometriose, og at jeg bør begynne på p-piller fordi det viktigste er å forhindre denne fra å spre seg og evt gjøre meg infertil, og at jeg da heller bare må finne meg i at det kan ta litt lenger tid å bli gravid når jeg slutter på p-pillene. (Å bli gravid akkurat nå er ikke mulig pga livssituasjon). 

Gode råd mottas med stor takk!

Anonymkode: c11e5...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har du hatt mulighet for å bli gravid? Altså hatt samleie uten prevensjon og uten å bli gravid? Da har du i prinsipp et ‘infertilitetsproblem’. Livmorhalsen er hard, den kan ligge mot den eller andre siden fordi det er et utviklingsavvik, en muskelknute eller kanskje på grunn av endometriose. Det kan sannsynligvis avklares med ultralyd gjennom skjeden hos en gynekolog. P-pille er bra behandling for evt. endometriose, spesielt hvis de tas uten pause så det ikke kommer menstruasjonsblødning. Med hensyn til fruktbarhet, så er den månedlige sjanse for graviditet 17% ved 30 år, 12% ved 35 år og 5% ved 40 år. Tenk på det!

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Har du hatt mulighet for å bli gravid? Altså hatt samleie uten prevensjon og uten å bli gravid? Da har du i prinsipp et ‘infertilitetsproblem’. Livmorhalsen er hard, den kan ligge mot den eller andre siden fordi det er et utviklingsavvik, en muskelknute eller kanskje på grunn av endometriose. Det kan sannsynligvis avklares med ultralyd gjennom skjeden hos en gynekolog. P-pille er bra behandling for evt. endometriose, spesielt hvis de tas uten pause så det ikke kommer menstruasjonsblødning. Med hensyn til fruktbarhet, så er den månedlige sjanse for graviditet 17% ved 30 år, 12% ved 35 år og 5% ved 40 år. Tenk på det!

Vennlig hilsen Mette

Jeg ble gravid i 2012 og tok abort, så da var jeg ihvertfall ikke infertil.

Ja, jeg tenker mye på at fruktbarheten er på vei nedover, og det bekymrer meg veldig. Men jeg har ingen kjæreste :(

Hva ville du ha gjort hvis du var meg?

Anonymkode: c11e5...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil det utgjøre noen forskjell på svaret? :)

Ville du, med din kunnskap om fertilitet, ha ventet noen år på at det forhåpentligvis dukker opp en kjæreste, eller tatt saken i egne hender? Evt forberedt deg pp et barnløst liv?

Anonymkode: c11e5...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hva jeg  evt ville velge, kan ikke ha noen som helst betydning for ditt valg.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...