Gå til innhold

Uregelmessig menstruasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har siste 3 mnd hatt uregelmessig menstruasjon. 1. gang var 12 dager for tidlig, noe lettere enn vanlig. 2. gang 4 dager for sent, normal mengde. Idag, 10 dager før forventet mens begynte jeg å blø igjen. Har vanligvis alltid hatt regelmessig syklus på 28-30 dager. Er 30 år og bruker ikke prevensjon. Ingen sykdommer. Hva tror du dette kan skyldes? Skal begynne å prøve å få barn snart, og er bekymret for veldig tidlig overgangsalder eller noe annet som skal gjøre det vanskelig å bli gravid.  

Anonymkode: df75b...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Kan jeg be deg om å gi dato for blødningene, start/avslutning og mengde (svak, middel, mye)

Det vil lette oversikten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette blir sånn omtrentlig, men 14.-18.mars, middels. 01.-4.april svak. 5.-10. mai, middel. 25.mai- (pågår), foreløpig svak. 

Anonymkode: df75b...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk. Jeg ser ikke noe mønster i dine blødninger, f.eks at det kunne være eggløsningsblødninger som kommer mellom vanlige menstruasjoner. Uregelmessige sykluser betyr uregelmessig eller bortfall av eggløsning. Det kan være flere årsaker til uregelmessighet. PCOS (polycystisk overaiesyndrom), stoffskifteforandringer og begynnende svikt i eggstokkene (som kan forekomme 10 år før overgangsalderen). Man kan måle et hormon AMH som sier noe om 'eggreserven', og det er også andre undersøkelser som kan foretas som ultralyd av eggstokkene og andre hormonprøver. Men man begynner vanligvis ikke med slike undersøkelser før det er vist at du har et infertilitetsproblem, dvs etter ca ett års forsøk. Det er private klinikker som tilbyr 'fertilitetsvurdering', men her må du betale en høyere pris fordi det ikke gis tilskudd fra det offentlige.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar. Ønsker ikke å vente med å finne ut av dette. Kan fastlegen ta hormonprøver? Eller bør jeg bestille time hos privat gynekolog? Har tatt ultralyd for noen måneder siden, og det skal ha sett normalt ut. Kan det være tilfeldige årsaker til uregelmessighetene, eller er det grunn til bekymring? 

Anonymkode: df75b...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ultralyd sier ingenting. Hormonprøver kan svinge veldig, bare AMH er stabil, men den måles man vanligvis kun i forb. med infertilitet. Jeg vil foreslå at du ser det an.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...