Gå til innhold

Uføreopprøret - hva bør minstretrygd ligge på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En typisk utbetaling for en enslig ufør fra minsteytelse til ung ufør eller med opptjening i et lavtlønnsyrke ligger på 14- 16500 netto utbetalt pr mnd. Bemerk at her nevner jeg kun enslige uføre. 


Dette er den månedlige sum de skal leve for måned etter måned, år etter år. De mest uheldige har den summen gjennom hele sitt voksenliv og frem til pensjonsalder hvor summen blir enda litt lavere. 


For denne sum skal de bo,(bostøtten er borte for enslige uføre), leve, ta vare på helse- ofte med ekstraordinære medisinske utgifter, ha en hobby, ha mulighet til alminnelig deltagelse i samfunnet og alminnlige sosiale aktiviteter. 


Tendenser de siste år er at trygden underkompenseres i forhold til prisnivået så kjøpekraften tapes gradvis år for år. 


Hva tenker du om å leve av denne summen hele livet ? 


Hva synes du er en anstendig netto minstesum å leve av i Norge i dag hvor gjennomsnitts brutto mnd lønn nærmer seg 45 000 kroner. Det er mer en dobbelt av hva en enslig på minstesats ufør har. Både lønnsmottageren og trygdemottageren skattes likt- inntektsbeskattes. 
 

Anonymkode: 8fc76...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer mye an på bosituasjon. Hvis man bor på sentrale steder, som det er dyrt å bo, så må man opp i en 20 000,- for att det skal gå rundt. Iallefall hvis man må leie bolig, evnt kjøpe. Derfor er det med bortfall av bostøtte det værste som har skjedd de uføre. Bor du i grisgrendte strøk, og trives med det, så funker det med 16000,- Derfor er det vanskelig å si en sum for hele landet.

 

Selv bor jeg billig, og ville ikke fått bostøtte uansett lengre, da jeg har nedbetalt egen leilighet. Så da klarer jeg meg ganske ok, på de 17300 jeg får. Men hadde ikke min mor gitt meg mye penger, så hadde det blitt trangt når det dukker opp ekstra-utgifter til oppussing og feks elektriker og slike ting.

Anonymkode: 0d970...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer mye an på bosituasjon. Hvis man bor på sentrale steder, som det er dyrt å bo, så må man opp i en 20 000,- for att det skal gå rundt. Iallefall hvis man må leie bolig, evnt kjøpe. Derfor er det med bortfall av bostøtte det værste som har skjedd de uføre. Bor du i grisgrendte strøk, og trives med det, så funker det med 16000,- Derfor er det vanskelig å si en sum for hele landet.

 

Selv bor jeg billig, og ville ikke fått bostøtte uansett lengre, da jeg har nedbetalt egen leilighet. Så da klarer jeg meg ganske ok, på de 17300 jeg får. Men hadde ikke min mor gitt meg mye penger, så hadde det blitt trangt når det dukker opp ekstra-utgifter til oppussing og feks elektriker og slike ting.

Anonymkode: 0d970...928

Fjerning av bostøtten er en skam. Håper folk stemmer riktig til høsten. Skam dere Erna og Siw!

Anonymkode: 8fc76...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En typisk utbetaling for en enslig ufør fra minsteytelse til ung ufør eller med opptjening i et lavtlønnsyrke ligger på 14- 16500 netto utbetalt pr mnd. Bemerk at her nevner jeg kun enslige uføre. 


Hva tenker du om å leve av denne summen hele livet ? 
 

Anonymkode: 8fc76...4e1

unge uføre får vel rundt 17.5k utbetalt i måneden etter skatt i normalmåneder (litt mer når det ikke er fullt skattetrekk)

Hva tenker du om det? Hva er det du ønsker å gjøre som du ikke får råd til idag ?

 

Jeg tenker at det bør gå greit dersom en ikke har alt for store ekstrautgifter mtp helsen (det varierer sikkert en del innen gruppen), og dersom en har barn kan det sikkert bli litt for trangt. Er vel sikkert derfor mange uføre må på sosialen å tigge (regner med at de har barn eller ekstra utgifter i forhold til helsen) og derfor får godkjent sosialstønad somt illegg til trygden

Anonymkode: 6c39f...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fjerning av bostøtten er en skam. 

Anonymkode: 8fc76...4e1

Joa, men vil foretrekke at de fjerner bostøtten helt og heller reduserer skattetrekket for de laveste inntektene istedenfor tilsvarende det bostøtten var, bostøtten blir veldig upresis og er et dårlig verktøy for sosial utjevning

Anonymkode: 6c39f...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joa, men vil foretrekke at de fjerner bostøtten helt og heller reduserer skattetrekket for de laveste inntektene istedenfor tilsvarende det bostøtten var, bostøtten blir veldig upresis og er et dårlig verktøy for sosial utjevning

Anonymkode: 6c39f...f99

Jeg vil tro bostøtten fungerer bedre for utjevning da boutgifter varierer veldig. Men man kan sikkert argumentere for at alle uføre bør bosette seg i griskgrendte strøk hvor boliger er billoige.

Anonymkode: 8fc76...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro bostøtten fungerer bedre for utjevning da boutgifter varierer veldig. Men man kan sikkert argumentere for at alle uføre bør bosette seg i griskgrendte strøk hvor boliger er billoige.

Anonymkode: 8fc76...4e1

Spørs jo hva en legger i utjevning det

Synes det får være grenser for hva staten skal blande seg inn i,  gi fattige folk 20k å leve for i måneden så får de bruke det på hva de vil, om det som er viktig for den fattige er stort boareal så gjerne for meg, sentral lokasjon, flott for meg, dyr bil, gjerne for meg, tesla, ja redd kloden, dyre hobbies kjør på, spiller ingen rolle for meg hva fattige prioriterer med midlene de har tilgjengelig, og ser ikke hvorfor det skal være statens oppgave å administrere noe slikt system hvor folk som bruker pengene sine på en måte skal få fordeler over andre fattige som prioriterer anderledes

Eneste "fordel" med å prioritere fattige med dyre boutgifter over andre fattige er at det lettere lar seg gjøre å oppdra mange barn (i fattigdom) og vi får flere fattige barn og den utjevningen feilet og barna går det dårlig med...

Anonymkode: 6c39f...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

unge uføre får vel rundt 17.5k utbetalt i måneden etter skatt i normalmåneder (litt mer når det ikke er fullt skattetrekk)

Hva tenker du om det? Hva er det du ønsker å gjøre som du ikke får råd til idag ?

 

Jeg tenker at det bør gå greit dersom en ikke har alt for store ekstrautgifter mtp helsen (det varierer sikkert en del innen gruppen), og dersom en har barn kan det sikkert bli litt for trangt. Er vel sikkert derfor mange uføre må på sosialen å tigge (regner med at de har barn eller ekstra utgifter i forhold til helsen) og derfor får godkjent sosialstønad somt illegg til trygden

Anonymkode: 6c39f...f99

de som har barn får barnetillegg. Ganske mye også. En venn av meg får 6000 ekstra i måneden, uten å ha fast omsorg for de 2 barna. 

Anonymkode: 0d970...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes visse grupper i samfunnet, f.eks minstepensjonister, har det langt verre. 

Jeg mener at man som trygdet om nødvendig må gjøre prioriteringer, f.eks bo et rimeligere sted i landet. Eventuelt at flere i ung alder burde planlegge for negative eventualiteter. Jeg har en forsikring jeg har hatt i ti år nå. Den gir meg tre millioner hvis jeg skulle bli ufør på et tidspunkt i livet, og koster nå en drøy tusenlapp i året. De fleste har råd til det. 

Merk at jeg snakker ren økonomi her. At noen uføre har det vondt pga sykdom, er en annen diskusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Synes visse grupper i samfunnet, f.eks minstepensjonister, har det langt verre. 

Jeg mener at man som trygdet om nødvendig må gjøre prioriteringer, f.eks bo et rimeligere sted i landet. Eventuelt at flere i ung alder burde planlegge for negative eventualiteter. Jeg har en forsikring jeg har hatt i ti år nå. Den gir meg tre millioner hvis jeg skulle bli ufør på et tidspunkt i livet, og koster nå en drøy tusenlapp i året. De fleste har råd til det. 

Merk at jeg snakker ren økonomi her. At noen uføre har det vondt pga sykdom, er en annen diskusjon. 

Mange med dårlig helse får ikke tegnet uføreforsikring, eller får svært dårlige vilkår.

De med laveste minsteutbetaling som uføre har mindre utbetalt enn minstepensjonister.

Hva med en liten realitetssjekk, hr ISW? Ikke alle er så priviligerte som deg.

Anonymkode: eaf56...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange med dårlig helse får ikke tegnet uføreforsikring, eller får svært dårlige vilkår.

De med laveste minsteutbetaling som uføre har mindre utbetalt enn minstepensjonister.

Hva med en liten realitetssjekk, hr ISW? Ikke alle er så priviligerte som deg.

Anonymkode: eaf56...582

Jeg kjøpte denne for mange år siden - de fleste burde gjøre det i ung voksen alder. 

Det er beklagelig at man ikke kan stole på at staten ivaretar deg, men det er dessverre fact of life i de aller fleste land.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Synes visse grupper i samfunnet, f.eks minstepensjonister, har det langt verre. 

Jeg mener at man som trygdet om nødvendig må gjøre prioriteringer, f.eks bo et rimeligere sted i landet. Eventuelt at flere i ung alder burde planlegge for negative eventualiteter. Jeg har en forsikring jeg har hatt i ti år nå. Den gir meg tre millioner hvis jeg skulle bli ufør på et tidspunkt i livet, og koster nå en drøy tusenlapp i året. De fleste har råd til det. 

Merk at jeg snakker ren økonomi her. At noen uføre har det vondt pga sykdom, er en annen diskusjon. 

Veldig lurt det du sier der. Jeg var ikke så lur. Hadde studielån og mange utgifter. Jobbet og forsørget fire barn. Kjøpte større hus og måtte bygge på pga større familie....osv. Så måtte jeg gå ned i stilling pga store utfordringer med et av barna . Så begynnte jeg å slite psykisk og tenkte at hvis jeg en periode tar ulønnet perm så kanskje jeg blir bedre ...... ( hadde jobbet i 20 år da). Så levde vi sparsommelig på min mann sin lønn og håpet at ting skulle bedre seg . Men jeg ble ikke bedre og endte opp som ufør. Pga av lite jobbing de siste tre  årene fikk jeg minste sats.... 

Min tanke var først at jeg ikke skulle bry NAV og systemet da jeg ble syk. Noe så idiotisk .... Sånn gikk det. Lurt  tenke litt frem ja. Har heldigvis en trofast mann .... 

 

 

Anonymkode: 9ac3b...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg kjøpte denne for mange år siden - de fleste burde gjøre det i ung voksen alder. 

Det er beklagelig at man ikke kan stole på at staten ivaretar deg, men det er dessverre fact of life i de aller fleste land.

Veldig mange av de som havnet på minstetrygd har hatt tildels store helseproblemer hele livet, og får ikke uføreforsikring i det hele tatt, eller får svært dårlige vilkår.

Anonymkode: eaf56...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en liten realitetssjekk, hr ISW? Ikke alle er så priviligerte som deg.

Anonymkode: eaf56...582

Nei, jeg må si at jeg lever et ganske glamorøst liv.

Med en far med paranoid psykose som nekter en hver form for hjelp fra "andre enn meg.." med 10 mil reisevei til en jobb som er beinhard og krever vannvittig mye, med et utall problemstillinger på hjemmebane, med egne problemer rundt vekt og helse. 

Så nei, hvis du tror livet mitt er å drikke champagne, tror du feil. Skriver ikke dette for å klage, men for å illustrere at vi alle kjemper våre kamper. Og ikke alle snakker om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, jeg må si at jeg lever et ganske glamorøst liv.

Med en far med paranoid psykose som nekter en hver form for hjelp fra "andre enn meg.." med 10 mil reisevei til en jobb som er beinhard og krever vannvittig mye, med et utall problemstillinger på hjemmebane, med egne problemer rundt vekt og helse. 

Så nei, hvis du tror livet mitt er å drikke champagne, tror du feil. Skriver ikke dette for å klage, men for å illustrere at vi alle kjemper våre kamper. Og ikke alle snakker om det. 

Ja det er sant, alle kjemper en kamp. Klem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig mange uføre har bare delvis uføretrygd. Dvs. at det er ment de skal jobbe noe ved siden av selv om dette ikke lar seg gjøre i praksis. Dette reduserer utbetalingene betraktelig.

Videre har mange ofte store sykdomsutgifter man ikke lenger får fradrag for. Det kan være til bandasjer, behandlinger, transport i forbindelse med lege/behandler osv. Det kan være mat og tabletter med mer som ikke dekkes av blå resept-ordingen osv. Lista er lang over tilleggkostnader man kan ha.

Det er ingen menneskerett og bo i Norges dyreste by/boligstrøk. Hvordan situasjonen utarter seg for den enkelte er om vedkommende har samboer og kan redusere bokostnader på denne måten samt å surfe på samboerens inntekt om man lever som en konge. Videre vil jo nedbetalt bolig være med på å lette utgiftsposten.

Bostøtten henger ikke på greip sett i forhold til kostnadene i de forskjellige distriktene i Norge. Den er også svært lav og tipper hele ordningen fjernes på sikt og at sosialsatsene som vanlig, ikke vil ta høyde for dette og ellers økte utgifter som kommer. Det være seg høye boligpriser, bompenger og transport osv.

De dårlige stilte vil få det verre. AP, med sin politikk, vil gi fattige mer - greia er den at selv fattige vil rammes siden grensene for å bidra på linje med velstående er latterlig lav. Har man bittelitt penger i banken vil AP skattelegge dem. Eier man noe vil AP beskatte deg. Dette er jo greit for de med penger, for de har jo uansett penger til å betale...

Anonymkode: a2239...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, jeg må si at jeg lever et ganske glamorøst liv.

Med en far med paranoid psykose som nekter en hver form for hjelp fra "andre enn meg.." med 10 mil reisevei til en jobb som er beinhard og krever vannvittig mye, med et utall problemstillinger på hjemmebane, med egne problemer rundt vekt og helse. 

Så nei, hvis du tror livet mitt er å drikke champagne, tror du feil. Skriver ikke dette for å klage, men for å illustrere at vi alle kjemper våre kamper. Og ikke alle snakker om det. 

Vi har alle vårt. :(

Anonymkode: eaf56...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De dårlige stilte vil få det verre. AP, med sin politikk, vil gi fattige mer - greia er den at selv fattige vil rammes siden grensene for å bidra på linje med velstående er latterlig lav. Har man bittelitt penger i banken vil AP skattelegge dem. 

Dette er tull. Fribeløpet for formueskatt er 1.480.000. Meg bekjent vil ikke AP senke denne.

Anonymkode: eaf56...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det skinner igjennom en ta-deg-sammen holdning fra enkelte i denne tråden. Å ha en psykisk lidelse som man kan jobbe med, betyr ikke att man har hatt (og overvunnet) sykdom som gjør andre ufør. Det er ikke veldig vanlig å feks arbeide hvis man har asperger eller schizofreni... mener å ha lest att bare 15 % av de som har schizofreni har arbeid... 

 

Minner meg litt om amerikanske republikaner holdninger...

 

Selv klager jeg ikke over størrelsen, men synes det er leit for andre som aldri fikk nytt godt av bostøtte.

 

 

Anonymkode: 0d970...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, issomethingwrong skrev:

Nei, jeg må si at jeg lever et ganske glamorøst liv.

Med en far med paranoid psykose som nekter en hver form for hjelp fra "andre enn meg.." med 10 mil reisevei til en jobb som er beinhard og krever vannvittig mye, med et utall problemstillinger på hjemmebane, med egne problemer rundt vekt og helse. 

Så nei, hvis du tror livet mitt er å drikke champagne, tror du feil. Skriver ikke dette for å klage, men for å illustrere at vi alle kjemper våre kamper. Og ikke alle snakker om det. 

Får bare mer respekt for deg ... Ja vi kjemper alle våre kamper.. Jeg har tidd i still hele livet men nå snakker jeg kanskje litt for mye ?. 

Egentlig er jeg enda så ny som ufør at jeg bare er ufattelig takknemmelig for at jeg bor i et land der man ikke havner på gata ....

 

Anonymkode: 9ac3b...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...