Gå til innhold

"Sliten" i skuldrene ved lengre turer.


umakenverdt

Anbefalte innlegg

umakenverdt

Nå har jeg i det siste forsøkt å holde meg litt aktiv ved å gå turer minst et par ganger i uken. Jeg merker at jeg i det siste begynner å kjenne meg skikkelig sliten og får ganske vondt i skuldrene på slutten av turene. Jeg bærer ikke noen ryggsekk, men har en beholder rundt livet til drikkeflaske, mobil osv. Kan dette ha noe med hvordan jeg går å gjøre? Det forsvinner ganske raskt etter jeg kommer hjem, så det er ikke noe veldig stort problem, men hvis det er noe jeg kan gjøre noe med vil jeg jo gjøre det ;) Noen som har råd eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andreaswell

Er nok måten du går på ja. Jeg belaster skuldre e/nakke når jeg går, og i følge fysioterapauten min er det fordi jeg går "feil". Mye kan hjelpe med gode sko og være bevisst på hvordan man går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
1 minutt siden, Andreaswell skrev:

Er nok måten du går på ja. Jeg belaster skuldre e/nakke når jeg går, og i følge fysioterapauten min er det fordi jeg går "feil". Mye kan hjelpe med gode sko og være bevisst på hvordan man går.

Vet du hva det er med måten man går på som belaster skuldre/nakke (eller er det individuelt)? Jeg vet ikke hva jeg skal se etter i måten jeg går på, hva jeg skal være bevisst. Men det er jo interessant at det kan være måten jeg går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
4 minutter siden, umakenverdt skrev:

Vet du hva det er med måten man går på som belaster skuldre/nakke (eller er det individuelt)? Jeg vet ikke hva jeg skal se etter i måten jeg går på, hva jeg skal være bevisst. Men det er jo interessant at det kan være måten jeg går på.

Hos meg belastet jeg yttersidene av føttene mer enn at jeg gikk "flatt" i hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Hos meg belastet jeg yttersidene av føttene mer enn at jeg gikk "flatt" i hvertfall. 

Å, og dette kan påvirke skuldre/nakke? Jeg må legge mer merke til hvordan jeg går, kan godt være jeg går mer på yttersidene av føttene og går mest på tærne. Interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
20 minutter siden, umakenverdt skrev:

Å, og dette kan påvirke skuldre/nakke? Jeg må legge mer merke til hvordan jeg går, kan godt være jeg går mer på yttersidene av føttene og går mest på tærne. Interessant :)

Ja, i hvertfall det fysion sa til meg :) Etter at jeg ble mer bevisst så sliter jeg ikke lenger med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, umakenverdt skrev:

Å, og dette kan påvirke skuldre/nakke? Jeg må legge mer merke til hvordan jeg går, kan godt være jeg går mer på yttersidene av føttene og går mest på tærne. Interessant :)

Har du gode tursko og/eller turstøvler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
4 minutter siden, frosken skrev:

Har du gode tursko og/eller turstøvler?

Jeg har flere par med joggesko, som er behagelige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, umakenverdt skrev:

Jeg har flere par med joggesko, som er behagelige :) 

For meg er det slik, at jeg må ha sko med god støtte ("overproneringssko" eller -såler) for ikke å få problemer med rygg og lignende når jeg går mye. Det trenger jo ikke gjelde for deg, men neste gang du skal kjøpe joggesko så kan du kanskje gå et sted for de ser på hvordan du går på tredemølle før de anbefaler sko (hvis du ikke allerede har gjort det da).

For øvrig å kan det være at du trenger å gjøre litt styrketrening for øvre del av ryggen for å unngå problemet, men siden det går over igjen fort, så gjør det neppe noen skade at du går mye:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
15 minutter siden, frosken skrev:

For meg er det slik, at jeg må ha sko med god støtte ("overproneringssko" eller -såler) for ikke å få problemer med rygg og lignende når jeg går mye. Det trenger jo ikke gjelde for deg, men neste gang du skal kjøpe joggesko så kan du kanskje gå et sted for de ser på hvordan du går på tredemølle før de anbefaler sko (hvis du ikke allerede har gjort det da).

For øvrig å kan det være at du trenger å gjøre litt styrketrening for øvre del av ryggen for å unngå problemet, men siden det går over igjen fort, så gjør det neppe noen skade at du går mye:-)

Det visste jeg ikke fantes engang, høres litt skummelt ut å gå på tredemølle for at de skal se hvordan jeg går, men hvis de da kan anbefale gode sko så er det kanskje hensiktsmessig. Jeg kjøper bare joggesko som ser ok ut og som passer, men burde vel kanskje vurdere noe mer enn det. 

Det kan jo godt hende jeg må gjøre, jeg er jo i veldig dårlig form og det kan jo kanskje også påvirke. Har bare ikke tenkt på at skuldrene påvirkes av det å gå tur. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, umakenverdt skrev:

Det visste jeg ikke fantes engang, høres litt skummelt ut å gå på tredemølle for at de skal se hvordan jeg går, men hvis de da kan anbefale gode sko så er det kanskje hensiktsmessig. Jeg kjøper bare joggesko som ser ok ut og som passer, men burde vel kanskje vurdere noe mer enn det. 

Det kan jo godt hende jeg må gjøre, jeg er jo i veldig dårlig form og det kan jo kanskje også påvirke. Har bare ikke tenkt på at skuldrene påvirkes av det å gå tur. 

 

Jo, øvre del av ryggen, inklusive skuldrene, aktiveres under turgåing. Det er jo nettopp det som er noe av det geniale ved turgåing som aktivitet, du får brukt mesteparten av kroppen, spesielt når du går i den type terreng du er ute og vandrer i.

Håper du får deg en fin søndagstur:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

umakenverdt
3 timer siden, frosken skrev:

Jo, øvre del av ryggen, inklusive skuldrene, aktiveres under turgåing. Det er jo nettopp det som er noe av det geniale ved turgåing som aktivitet, du får brukt mesteparten av kroppen, spesielt når du går i den type terreng du er ute og vandrer i.

Håper du får deg en fin søndagstur:-)

:) Spennende! Jeg går jo i litt varierende terreng, må gå på asfalt for å komme opp i marka og går også endel på grusveier. 

Tusen takk :) Får komme meg ut før regnet skal komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...