Gå til innhold

Hvem kan være referanse?


kovakova

Anbefalte innlegg

Skolen begynner ikke før nærmere september så god tid på å være stabil 

kanskje wellbutrin begynner å kicke inn siden jeg planlegger jobb eller praksis? 

Vært deprimert siste tiden ...

men skole to kvelder i uka skal jeg klare uansett. 

Men Kanskje lurt med praksis på dagtid. Får vente å se hvordan første semester går kanskje

Endret av kovakova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, Gargamel skrev:

Du kan bruke kolleger. Det må ikke være sjefen. Jeg har til og med vært referanse for folk som ikke jobber i samme firma.

Enkelte som søker jobb vil ikke engang at sjefen skal vite om det.

Kan ja, men det blir ikke tatt like seriøst. Hvordan kan du være referanse for noen som ikke jobber i eget firma? Leverandører? 

Anonymkode: 4b1bc...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En gyllen regel er at nærmeste leder skal være referanse. Nærme kollegaer anses ofte som venner, inhabile.

Anonymkode: 4b1bc...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kovakova skrev:

Tanta Mi synes jeg skal konse om kun skolen

Det virker som om tanten din er klok. Èn ting om gangen, klarer du deg gjennom 1 semester kan du heller øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kovakova skrev:

Skolen begynner ikke før nærmere september så god tid på å være stabil 

kanskje wellbutrin begynner å kicke inn siden jeg planlegger jobb eller praksis? 

Vært deprimert siste tiden ...

men skole to kvelder i uka skal jeg klare uansett. 

Men Kanskje lurt med praksis på dagtid. Får vente å se hvordan første semester går kanskje

Hva om du begynner å lese på pensum når du har overskudd og føler deg stabil? Sjansen for at du får jobb senere er mye større om du greier å ta noen kurs, og i tillegg er det godt for drg å fokusere på noe annet om du føler deg tung innimellom. 

Ad referanser, det er helt greit å føre opp andre enn sjefen som referanse. Jeg har i likhet med Gargamel vært referanse for flere jeg ikke har vært leder for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kovakova skrev:

Må det være en sjef/leder eller kan det være en medarbeider også?

Jeg har også vært referanse for en jeg ikke var leder for, men kollega. Men som de andre synes jeg du skal roe ned og konsentrere deg om skolen nå og ikke begynne å surre med jobber og mange ting på en gang - da smeller du bare i veggen igjen om kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ja, men det blir ikke tatt like seriøst. Hvordan kan du være referanse for noen som ikke jobber i eget firma? Leverandører? 

Anonymkode: 4b1bc...041

Mer som samarbeidspartner. 

Poenget kan være at den nye arbeidsgiveren kjenner referansepersonen, og har tillit av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 timer siden, Kanonføde skrev:

Sånn er det når man er ettertraktet. Da må man holde kortene tett til brystet. For det er mange råtne trinn og feller på den store stigen opp. Men navigerer man riktig kan drømmen oppfylles: man kan sitte der med sigar og fortelle alle andre hva de skal gjøre.

Detofte mest behagelig at sjefen ikke vet man søker på jobber hvis man ikke er sikker på om man vil bytte jobb.

Det tror jeg gjelder både på Wall Street og i margarinfabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kanonføde skrev:

Sånn er det når man er ettertraktet. Da må man holde kortene tett til brystet. For det er mange råtne trinn og feller på den store stigen opp. Men navigerer man riktig kan drømmen oppfylles: man kan sitte der med sigar og fortelle alle andre hva de skal gjøre.

En anser seg ikke nødvendigvis attraktiv fordi man ikke ønsker å oppgi sjefen som referanse. Å søke jobb er for de fleste en risikosport, sjansen er stor for at du ikke får jobben, og at du blir der du er. Da er det greit at arbeidsgiver/leder ikke vet et at du søker andre stillinger.  De fleste arbeidsgivere satser ikke spesielt på arbeistakere man vet søker seg bort fra bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Da jeg skulle bytte jobb for syv år siden, ønsket jeg ikke at min daværende sjef skulle vite at jeg var på vei bort. Vi hadde ikke noe godt arbeidsmiljø, og det var tungt nok psykisk å komme seg gjennom jobbdagene og samtidig ha overskudd til å søke jobber. Jeg valgte å ha to referanser - en av mine kollegaer (jeg var avdelingsleder for henne) - og en som ikke jobbet i mitt firma, men som jeg hadde samarbeidet med i løpet av mange år i ulike jobbprosjekter. Hun første kjente meg som person og som leder, og visste hvordan jeg funket i hverdagen, han andre kjente meg i mer utadrettet virksomhet ut mot andre aktører.

Det funket det! Min daværende sjef fikk ikke vite noenting før jeg leverte oppsigelsen.

Jeg har også vært på andre siden av bordet ved ansettelser. De fleste har jo leder/sjef som referanse, men jeg har også vært borti noen som gjorde som jeg gjorde, å unnlate sjefen som referanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 timer siden, Xtra skrev:

En anser seg ikke nødvendigvis attraktiv fordi man ikke ønsker å oppgi sjefen som referanse. Å søke jobb er for de fleste en risikosport, sjansen er stor for at du ikke får jobben, og at du blir der du er. Da er det greit at arbeidsgiver/leder ikke vet et at du søker andre stillinger.  De fleste arbeidsgivere satser ikke spesielt på arbeistakere man vet søker seg bort fra bedriften.

Jeg er mer for en åpen dialog med arbeidsgiver/leder jeg da. Men klart, ikke alle man kan være det med. Har selv alltid vært åpen om å søke på ny jobb med daværende leder, og om de da ønsker å beholde deg kan man brått forhandle litt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Gargamel said:

Detofte mest behagelig at sjefen ikke vet man søker på jobber hvis man ikke er sikker på om man vil bytte jobb.

Det tror jeg gjelder både på Wall Street og i margarinfabrikken.

 

3 hours ago, Xtra said:

En anser seg ikke nødvendigvis attraktiv fordi man ikke ønsker å oppgi sjefen som referanse. Å søke jobb er for de fleste en risikosport, sjansen er stor for at du ikke får jobben, og at du blir der du er. Da er det greit at arbeidsgiver/leder ikke vet et at du søker andre stillinger.  De fleste arbeidsgivere satser ikke spesielt på arbeistakere man vet søker seg bort fra bedriften.

 

Ja, ja. Da vet jeg det. Fant ut her om dagen om det var 37,5 eller 40 timer per uke, og svaret var visst at det varierte litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I det sivile liv tror jeg hvem som helst kan være referanse 

tror det fremdeles er sånn..

Anonymkode: c05d2...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...