Gå til innhold

Vektøkning av antidepressiva .


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som går på antidepressiva . Hvorfor legger dere på dere ?. Er dere betydelig mer sulten ?... Spiser dere veldig mye?. Er dere mer inaktiv ?

Etter å ha øket til 20 mg brintellix er jeg så sulten at jeg er kvalm ??. Nesten som når man er gravid. Psykiater sier jo at vektøkning ikke er en bivirkning av brintellix . At det bare er å spise mindre og trene... Det blir en daglig kamp der jeg mislykkes... Uke for uke vokser jeg ut av klær .... Det må jo ha noe med medisinen å gjøre ... 

Setter pris på saklige svar .... 

Anonymkode: 1a937...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det leger refererer til et vitenskapelige undersøkelser. Disse sier noe om "på gruppenivå". Da er det riktig at en ikke har sett vektøkning på Brintellix. Men vi mennesker er ulike. På individnivå kan akkurat du få økt matlyst av Brintellix. Du er fasiten for deg. Det er ikke vitenskapelige studier om de er aldri så gode.

Anonymkode: 68524...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Det står vektøkning på nesten alle medisiner, og jeg ser jo at mange som sliter med nervene er overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn det føles for meg

er at det kommer av depresjonen og frustrasjonen og det kommer av at hodet greier ikke å drive kroppen videre og det kommer av at kroppen ikke orker stort mer

bare å gå på vekta og se seg i speilet er et uendelig ork 

bare en uoverkommelig øvelse

men stort sett håper jeg at det skal gå bedre med andre uansett hva det feiler dem😊

Anonymkode: df571...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

jeg gikk ned 10 kg når jeg startet på fluoxetin fordi fluoxetin oppstartbivirkningen min var svært lite matlyst, men etter å ha gått på den i to måneder, spiste jeg meg feit igjen for da gikk den bivirkningen vekk. godt jeg skal slutte å gå til psykologitimer, for de vil ha meg til å gå på abilify igjen, som gjorde meg 2 ganger mer mat snop chips sjokolade-vrak enn det jeg er nå. så nå veier jeg sikkert 130 kg siden jeg blir andpusten bare jeg går opp en liten bakke. (kastet min gamle ødelagte vekt når jeg flyttet i april, så jeg bare tipper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt vektøkning i begynnelsen fordi da er jeg så depresiv at jeg ikke klarer noe, men når jeg kommer meg så er jeg mye på tur, trener, og spiser sunt så da går jeg ned igjen og klarer å holde det nede..  Jeg tror jeg kun en gang har opplevd ulvehunger og det var med tovlon.. sluttet fort med de og fikk noe annet. I en av mine dårlige persioder så gikk jeg opp 18 kilo, men greide i løpet av et år å gå ned alt fordi når medisin virker for meg så blir jeg en helt annen person. Altså jeg er jo meg, men jeg blir mer levende, og greier å glede meg over livet, og er veldig viljesterke på at ting skal jeg klare.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, kovakova skrev:

Fikk ulvehunger av zyprexa og litium og gikk opp 40 kg til nå

Det er noe herk av de medisinene man får ulvehunger av..  Nå går jeg på seroxat og spiser vanlig, men trøster meg med snop, og da går man litt opp, men vet jeg klarer å ta av meg når medisin funker som den skal.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2017 den 4.07, AnonymBruker skrev:

Dere som går på antidepressiva . Hvorfor legger dere på dere ?. Er dere betydelig mer sulten ?... Spiser dere veldig mye?. Er dere mer inaktiv ?

Etter å ha øket til 20 mg brintellix er jeg så sulten at jeg er kvalm ??. Nesten som når man er gravid. Psykiater sier jo at vektøkning ikke er en bivirkning av brintellix . At det bare er å spise mindre og trene... Det blir en daglig kamp der jeg mislykkes... Uke for uke vokser jeg ut av klær .... Det må jo ha noe med medisinen å gjøre ... 

Setter pris på saklige svar .... 

Anonymkode: 1a937...95e

Selv blir jeg både mer sulten og fysen av medisiner. Samt at jeg nok blir tyngre i kroppen så at jeg derfor har vansker med å komme meg igang. 

De periodene jeg har gått uten medisiner så har jeg gått ned, men da jeg blir syk uten medisiner så er ikke det et alternativ.

Det er ikke umulig å gå ned, men tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode svar. Får starte i morgen da . Spise sunnt når sulten gnager ;). Hjelper vel ikke at jeg har hatt mange år med spiseforstyrrelser... 

psykologen min har sagt at vi kan ta noen timer med kognitiv terapi ang dette ... Vi får se .. 

Anonymkode: 1a937...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode svar. Får starte i morgen da . Spise sunnt når sulten gnager ;). Hjelper vel ikke at jeg har hatt mange år med spiseforstyrrelser... 

psykologen min har sagt at vi kan ta noen timer med kognitiv terapi ang dette ... Vi får se .. 

Anonymkode: 1a937...95e

Noen ganger oppnår man bedre apetittregulering gjennom økt fysisk aktivitet. Selv om det kan være tungt å orke å være fysisk aktiv, så kan du kanskje få kontroll over vekt og appetitt gjennom regelmessig trening/aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men når jeg minsker medisin eller i en periode var helt uten gikk ikke jeg ned ett gramm??

Nå er jeg oppe i over 113 kg

Bare så håpløst at orker ikke snakke Iallefall ikke mye pent om noe spesielt ikke leger og psykiatere

Men på den annen side Det er dessverre så forferdelig mange mennesker som er "Stakkars" i våre dager

Håper tida jobber for oss om ikke anna😊

Anonymkode: df571...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, frosken skrev:

Noen ganger oppnår man bedre apetittregulering gjennom økt fysisk aktivitet. Selv om det kan være tungt å orke å være fysisk aktiv, så kan du kanskje få kontroll over vekt og appetitt gjennom regelmessig trening/aktivitet.

Det er faktisk sannt. Jeg spiser merkelig nok mindre når jeg er i aktivitet ..Jeg har en skritt-teller og har som mål å gå 10 000 steg daglig . Blir gjerne 5000- 8000 steg nå ... Min mann dro meg med på en liten fjelltur i helgen . Vi bor rett ved siden av en tursti som jeg har gått mange ganger før . Jeg fikk problemer med å puste , beina " visnet" vekk og det var rett og slett vondt. Men å sitte på toppen svett og varm og se utover landskapet gjorde veldig godt etterpå... Og jeg følte meg mykere i kroppen og bedre resten av dagen ..

 

Medisnene gjør med slapp og tiltaksløs så det koster meg mye....det at jeg er uføretrygdet gjør jo ikke saken bedre. Dessuten er ikke man så fornuftig alltid når man egentlig ikke ser vitsen med å leve ..... 

Anonymkode: 1a937...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...