Gå til innhold

NHD og andre. Psykisk syk etter medsiner, hvordan bli frisk?


Helpme999

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 timer siden, Helpme999 skrev:

Vært hos lege i dag og fått resept på ciplarex.

er livredd piller nå, så redd det ikke vil virke.

fikk 10 mg, gikk tidligere på 20, men han mente det var nok. Jeg tenker at kroppen er vant til en viss mengde!

 

men det som nok har forutsaket dette helvete er den lyricaen. Lest mye om den.

skulle så gjerne ønske at jeg kunne bli den jeg var.....

Det er fornuftig å begynne på 10 mg. Så får dere se om noen uker om du trenger en økning.

Det er ikke uten grunn at enkelte psykiatriske avdelinger har 0 - null, bruk av Lyrica.

Anonymkode: a8885...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, Helpme999 skrev:

Hei

Håper NHD har tid å svare på dette innlegget.

Setter pris på alle andre som kan ha opplevd det samme og hvordan bli frisk.

Min historie:

Frisk hele mitt liv, god utdannelse, jobb, venner, alt på stell. Litt sosial angst, men ikke mer enn normalt (tale i store forsamlinger som jeg anser som vanlig) klarte meg utmerket i livet og ikke noe jeg følte behov for å få hjelp mot. Hadde et tungt samlivsbrudd for ti år siden, gikk til legen for å få sykemelding et par dager, fikk ciplarex, hun sa jeg var deprimert (noe jeg klart var, men av knust hjerte) tok i mot mot min bedre viten. Etter et år ville jeg slutte på denne pillen, da begynte mareritt, var full i angst, panikkanfall og gren av ingenting, gikk tilbake til legen og ble satt på medisinen igjen, med økt dose til 20 mg. Legen sluttet og jeg gikk på denne i åtte år, frykten for det som skjedde når jeg sluttet hadde skremt vannet av meg. Fikk ny lege og i 2014 fikk jeg en psykiater som skulle hjelpe meg med denne antidepressivaen. Under nedtrappingen fikk jeg lyrica mot seponeringsproblemer, brukte lyrica i åtte mnd, hev den i do i 2015, da begynte mitt helvete på jord! Jeg var ikke meg selv, full i angst, masse rare tanker, etter et halvt år la jeg meg inn på dps, fikk lyrica igjen og fluaxnol og ble litt meg selv igjen, ble bråseponert på alt og ble alvolig syk, men kastet ut pga kø! Havnet på polinkilikken og har levd i et mareritt i to og et halvt år nå. Lyrica ble gitt igjen (av og på av forskjellige behandlere) og har ca fått ca femten forskjellige antidepressiva, samt quetiapine, fluaxnol og truxal og nye behandlere hele tiden. Ble bråseponert på lyrica høy dose ( 300 mg til 450 mg) og antidepressiva januar dette året av en psykiater som da også sluttet. Er alvorlig syk, har hatt en behandler som er under utdanning, ingen kunnskap om medisin siden januar. 

Har lest lom lyrica og hvor syk man kan bli, spesielt ved bråkutt, folk kan være syk i et til to år. Mest informasjon på engelsk forum og artikler. 

Får ingen hjelp av dps, skal liksom bare leve sånn. 

Har siden januar vært alvolig syk, full i angst, konstant i kropp, dyp depresjon, føler meg fanget i en annen hjerne, har ufrivillig muskeltrekkninger i tunge, lepper, fingre, går helt av seg selv. Smerte i hele kroppen, alvolig diaré, oppkast til tider, feber og feberfølelse og mister følelser i arm og fingre, skyhøyt blodtrykk. 

Jeg sitter nå og er psykisk alvorlig syk Pga medsiner, tror hovedsynderen er lyrica. Og jeg aner ikke mine arme råd. Behandler på dps, tror ikke på at man kan bli syk etter medisinslutt! 

Noen andre som har opplevd dette? 

Kan man bli frisk?

Trenger jeg å starte på antidepressiva igjen eller noen medsiner?

Finnes det en motkur?

Jeg makter ikke dette marerittet lengre

Har du sett denne dokumentaren?

http://www.aftenposten.no/viten/Lykkepillen-Arene-i-psykiatrien-var-som-tortur-for-Silje-Marie-Et-mote-med-en-sykepleier-endret-alt-616879b.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fornuftig å begynne på 10 mg. Så får dere se om noen uker om du trenger en økning.

Det er mer fornuftig å slutte med kjemisk dritt.

Anonymkode: cb45e...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått på Lyrica som angstdempende medisin, sluttet med den for flere år siden men merker ingen psykisk skade etter å ha brukt den. Det som er viktig angående slik medisin er å seponere saaaaaaakte, ingen bråstopp. Samme med antidepressiva, ekstremt ubehagelig hvis man bråseponerer, jeg fant ut at hvis jeg tok en halv eller kvart tablett når jeg fikk disse " støtene", alle som har prøvd å bråslutte med antidepressiva vet hva jeg mener, så gikk bivirkningene av for rask seponering, over. Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg søkt opp en psykiater som har vært lenge i gamet, de kan mest. Hvis du bare trenger noen timer for å få hjelp og forståelse for dette med Lyrica og antidepressiva, så kan du velge en privatpraktiserende. Hvor i landet bor du? Hvis du bor i Bergen kan jeg anbefale deg en psykiater med avtale, du betaler altså ikke mer enn frikortgrensen.

Anonymkode: 35281...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Andreaswell skrev:

Først og fremst ville jeg klaget inn saken til norsk pasientskadeerstatning www.npe.no. Videre ville jeg forlangt hjelp, evt be om en second opinion fra en annen lege. Worst case så bytter du lege. Du bør fortsette på Lyrica til du får annen hjelp i hvertfall. Kjenner til flere som har fått skikkelig backfire når det gjelder angst og lyrica.

Ja har tatt en tlf til de, problemet er jo å bli trodd! Når legene benekter! 

Føler man stiller svakt mot det psykiske helsevesenet. 

Lurer på å skrive det inn noen lunde slik som ovenfor. Kan jeg skrive i den saken og be om hjelp og? 

Kan ikke ta lyrica, ble bråkuttet på de! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://relis.no/Bivirkninger/Nytt_om_bivirkninger/2014/Misbruk_avhengighet_og_seponeringsreaksjoner_ved_bruk_av_Lyrica_norske_bivirkningsmeldinger/

 

Behnadlere som avfeier deg kan jo lese linken over. Seponeringstrøbbelet du opplever er beskrevet i denne linken også ved terapeutisk dosering. 

Anonymkode: ca522...bd5

Jada henvist her og der, men de nekter på at det kan sitte i etter noen mnd! 

Jeg vet etter å ha lest, medlem av gruppe at man kan være syk i opptil halvt annet år!! Men dette nekter de å tro på! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Helpme999 skrev:

Jada henvist her og der, men de nekter på at det kan sitte i etter noen mnd! 

Jeg vet etter å ha lest, medlem av gruppe at man kan være syk i opptil halvt annet år!! Men dette nekter de å tro på! 

 

Vel da er det bare å legge frem linken da som tydelig viser at å gå av denne medisinen for enkelte er svært vanskelig og en langvarig prosess.

Anonymkode: ca522...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
16 minutter siden, Helpme999 skrev:

Ja har tatt en tlf til de, problemet er jo å bli trodd! Når legene benekter! 

Føler man stiller svakt mot det psykiske helsevesenet. 

Lurer på å skrive det inn noen lunde slik som ovenfor. Kan jeg skrive i den saken og be om hjelp og? 

Kan ikke ta lyrica, ble bråkuttet på de! 

Hjelper ikke med telefon. Du må sende inn en klage, får du vedtak har du krav på å få dekket advokat. Da finner du en som er ekspert på det området. Hele prosessen tar lang tid, og NPE er upartiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Jeg har forstått NHD som at han anser Lyrica som vel så avhengighetsdannende som benzo. Også hørt historier om folk som har slitt med nedtrapping. Du har virkelig vært uheldig og kommet inn i en møkkaspiral fra start av. Jeg synes det er betenkelig at fastlegen din i det hele tatt var så rask med å gi det antidepressiva in the firs place. Det er ikke riktig løsning for alle som har en depressiv reaksjon på en vond livshendelse. Da har jeg mer tro på samtaleterapi.

Enig i at dette bør påklages. Sånn skal du ikke ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Andreaswell skrev:

Hjelper ikke med telefon. Du må sende inn en klage, får du vedtak har du krav på å få dekket advokat. Da finner du en som er ekspert på det området. Hele prosessen tar lang tid, og NPE er upartiske.

Takk for tips:)

skal skrive inn klage.

er bare redd for at det blir ord mot ord, siden de ikke tror at denne medisinen lyrica skal skape så mye problemer!

hørt at det tar lang tid, og at det er vanskelig å få medhold der.

kan det hjelpe og i tillegg ringe til pasientombudet og ligge fram saken slik at jeg kan snarlig få noe korekt behandling?

kan de påvirke slik? At jeg kan komme til noen som faktisk kan noe om denne medisinen og kan hjelpe meg bli frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, Helpme999 skrev:

Takk for tips:)

skal skrive inn klage.

er bare redd for at det blir ord mot ord, siden de ikke tror at denne medisinen lyrica skal skape så mye problemer!

hørt at det tar lang tid, og at det er vanskelig å få medhold der.

kan det hjelpe og i tillegg ringe til pasientombudet og ligge fram saken slik at jeg kan snarlig få noe korekt behandling?

kan de påvirke slik? At jeg kan komme til noen som faktisk kan noe om denne medisinen og kan hjelpe meg bli frisk?

Det er et eget skjema du skal sende inn som gjelder bivirkninger. Vanskelig, tja kommer helt ann på saken. Du har ingenting å tape på det i hvertfall. Om du får et vedtak så skaffer du advokat på flekken som fikser resten for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes også det er veldig trist at man må kjempe slik i dette systemet. Jeg forstår at ikke alle er like, og folk reagerer forskjellig på medisiner, men det kan da ikke være så vanskelig å få korrekt hjelp? Skal man krangle seg til rett hjelp i tillegg til hva man sliter med? Jeg kan bare si, at man er langt sterkere enn man tror!! For måte på hva man skal måtte kjempe. Det skulle vært lettere, det skulle det virkelig. Jeg har også eksempler på leger som har bare avfeid, selv en alvorlig psykisk syk person. Selv føler jeg heller ikke at jeg alltid har fått den hjelpen jeg har hatt behov for. Så, jeg gikk en periode til privat psykolog. Jeg skulle så gjerne forsatt der hvis jeg hadde hatt råd. Men det har jeg ikke. For der møtte jeg en helt annen type behandling enn hos det kommunale. 

Jeg skjønner du er frustrert TS, men nå har du begynt på cipralexen igjen. Gi dette litt tid, og se om ikke ting vil bli litt lettere. Så kan litt bedre rustet kanskje få den hjelpen du trenger, få byttet lege osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har forstått NHD som at han anser Lyrica som vel så avhengighetsdannende som benzo. Også hørt historier om folk som har slitt med nedtrapping. Du har virkelig vært uheldig og kommet inn i en møkkaspiral fra start av. Jeg synes det er betenkelig at fastlegen din i det hele tatt var så rask med å gi det antidepressiva in the firs place. Det er ikke riktig løsning for alle som har en depressiv reaksjon på en vond livshendelse. Da har jeg mer tro på samtaleterapi.

Enig i at dette bør påklages. Sånn skal du ikke ha det!

Lyrica er hundrede ganger verre enn benzo, benzo kan man bli rask frisk av.

lyrica er verre enn heorin, og tuller opp hele hjerne og kropp. Masse artikkeler om dette på amerikanske sider da de når har fått mange søksmål mot seg. Ekstremt mange har tatt selvmord og mange er permanent skadet. Når jeg tar dette opp med nærværende nye behandler at jeg er syk Pga denne medisin får jeg bare slengt i meg at det kan umulig være det, er nå bare meg!

ja jeg har vært så uheldig som det går an å bli, og ingen tar ansvar!!!!

de vil tydligvis at jeg skal lide til den dag eg gjør en ende på det hele!

ja du har helt rett, den gangen skulle jeg aldri fått antidepressiva! Kunne ønske jeg kunne spolt tilbake i tid og aldri tatt i mot! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andreaswell skrev:

Det er et eget skjema du skal sende inn som gjelder bivirkninger. Vanskelig, tja kommer helt ann på saken. Du har ingenting å tape på det i hvertfall. Om du får et vedtak så skaffer du advokat på flekken som fikser resten for deg.

Ja jeg har funnet skjema på nettet. Bare vanskelig å få skrive det slik at det blir forstått.

Vet du hvor lang behandlingstid det er på noe slik? 

Hadde jeg hatt mye penger hadde jeg leid advokat i dag! 

Og dratt hvor enn i verden det er noen som kan hjelpe å bli frisk igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
2 minutter siden, Helpme999 skrev:

Ja jeg har funnet skjema på nettet. Bare vanskelig å få skrive det slik at det blir forstått.

Vet du hvor lang behandlingstid det er på noe slik? 

Hadde jeg hatt mye penger hadde jeg leid advokat i dag! 

Og dratt hvor enn i verden det er noen som kan hjelpe å bli frisk igjen. 

Hmm tok noen måneder før jeg fikk medhold når det gjaldt forsinket diagnotisering og smertelindring. Nå er det 1,5 år siden jeg fikk medhold og erstatningen holder de på med i disse dager. Skal få endelig svar før sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lillie83 skrev:

Syntes også det er veldig trist at man må kjempe slik i dette systemet. Jeg forstår at ikke alle er like, og folk reagerer forskjellig på medisiner, men det kan da ikke være så vanskelig å få korrekt hjelp? Skal man krangle seg til rett hjelp i tillegg til hva man sliter med? Jeg kan bare si, at man er langt sterkere enn man tror!! For måte på hva man skal måtte kjempe. Det skulle vært lettere, det skulle det virkelig. Jeg har også eksempler på leger som har bare avfeid, selv en alvorlig psykisk syk person. Selv føler jeg heller ikke at jeg alltid har fått den hjelpen jeg har hatt behov for. Så, jeg gikk en periode til privat psykolog. Jeg skulle så gjerne forsatt der hvis jeg hadde hatt råd. Men det har jeg ikke. For der møtte jeg en helt annen type behandling enn hos det kommunale. 

Jeg skjønner du er frustrert TS, men nå har du begynt på cipralexen igjen. Gi dette litt tid, og se om ikke ting vil bli litt lettere. Så kan litt bedre rustet kanskje få den hjelpen du trenger, få byttet lege osv. 

Systemet er virkelig tragisk, så mange som ikke skulle jobbet der!!!

Jeg ville gjerne gått til en privat psyiakter som faktisk hadde medisin kunnskap, men finnes ikke her jeg bor.

Tok en ciplrex i går og har hatt panikkanfall siden! Det har jeg ikke hatt på lenge.

Er redd for å fortsette. Vil bare bli meg friske selv før medisin. 

Redd at ciplarexen ikke vil hjelpe, når det som faktisk er grunnen er kraftige seponeringsproblemer fra djevel medisin lyrica. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Hmm tok noen måneder før jeg fikk medhold når det gjaldt forsinket diagnotisering og smertelindring. Nå er det 1,5 år siden jeg fikk medhold og erstatningen holder de på med i disse dager. Skal få endelig svar før sommeren.

Oi! Men noen måneder før medhold, når du fikk medhold, fikk du rett hjelp da til smertelindring og diagnosering, selv om du venter på erstatningskravet? 

Nå vil jeg bare ha hjelp!

Men på sikt ja definitivt erstatning for tapt liv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, Helpme999 skrev:

Oi! Men noen måneder før medhold, når du fikk medhold, fikk du rett hjelp da til smertelindring og diagnosering, selv om du venter på erstatningskravet? 

Nå vil jeg bare ha hjelp!

Men på sikt ja definitivt erstatning for tapt liv! 

Så fort NPE er koblet inn med medhold så har jeg merket at sykehuset har skjerpet seg ja. Har ennå ikke fått hjelpen jeg trenger, men får timer og innleggelser i hytt og pine (nevrologisk) Men i prinsippet blir svaret nei, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...