Gå til innhold

Progesteronstøtte - hvor lenge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg har blitt gravid ved hjelp av prøverør (ferskforsøk). Etter uthenting av egg har jeg tatt progesteronstøtte (Lutinus). Klinikken mente det holdt å ta denne til dagen jeg testet positivt (ca 14 dager etter tilbakeføring av embryo), men på pakningsvedlegget står det at man skal fortsette 30 dager hvis påvist graviditet. Ved søk på nettet finner jeg alle mulige svar, noen skal slutte etter positiv test, andre fortsette helt til uke 12, kanskje enda lengre. Jeg spurte klinikken igjen, men fikk fortsatt beskjed om at jeg kunne slutte, men jeg kunne fortsette hvis jeg ville på en liten dose (1/3 av det jeg tok først) noen uker til. Jeg har spontanabortert en gang før (naturlig gravid) og er selvsagt redd for alt som kan gå galt. Jeg har i tillegg diagnosen PCOS.

Jeg lurer på Hvorfor er det ikke enighet om dette? Produserer kroppen nok progesteron uansett nå, slik at det nærmest bare blir overtro å gå lengre på Lutinus? Kan min PCOS-diagnose ha noe å si? Kan det at jeg har hatt en spontanabort ha noe å si?

Anonymkode: e7875...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den gangen jeg var gjennom IVF tok jeg progesteron til jeg testet positivt. Dette er mange år siden, og den gang måtte medisinen settes med sprøyte i låret. Glad jeg slapp unna etter to uker. Gikk fint. Fikk tvillinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog
  • Når det gis så forskjellige svar på et medisinsk spørsmål, så er det med stor sannsynlighet fordi man ikke har klar beskjed. Noen ganger kan det være umulig å gi et vitenskapelig begrunnet svar fordi det vil kreve en undersøkelse som ikke kan gjennomføres (her: En 'blindstudie' hvor hverken legen eller den gravide vet hva som gis, og tusener av gravide som får progesteronstøtte til positiv test eller tusener av gravide som får progesteronstøtte til uke 12). Det var svar på ditt første spørsmål.

  • Om det er overtro å gå lenger på Lutinus? Det kan man ikke svare på, se ovenfor

  • PCOS spiller ingen rolle i den forbindelse.

  • En spontanabort spiller heller ingen rolle.

Mitt råd til deg er å gjøre det som du føler for. Det kan ikke skade å bruke progesteron. Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...