Gå til innhold

Avslag etter avslag på DPS


Andreaswell

Anbefalte innlegg

Andreaswell

Har i flere år nå forsøkt å komme inn til behandling på DPS, men de avslår hver eneste henvisning. Har ikke flere timer hos privat psykolog igjen på forsikringen, og den private psykiateren min driver ikke med behandling som jeg har behov for (blant annet kognitiv terapi). Det hadde uansett blitt dyrt i lengden å gå til han hver uke. Bare det siste året har fastlegen og psykolog sendt 5 henvisninger, lokalt og i nabobyene. 

Jeg ble bedre av å gå til psykolog, men har ikke fler timer igjen der dessverre. Angsten blir værre, hovedsaklig agorafobi for ikke å snakke om flashbacks og diverse PTSD symptomer. Har i lang tid hatt en gradvis bedring, men merker at jeg har behov for mer hjelp raskt. Angsten er en ting, men svettingen som kommer av den har eskalert noe helt sinnsykt den siste måneden. Tar botox under armene mot svetting (gjort i et år eller to nå) men etter å ha gått gjennom byen er jeg svett fra topp til tå. Finnes det noen medikamenter mot dette? Svetter generelt mye under trening også, men det har nok ikke noe med angsten å gjøre.

Hva gjør man når man ikke får hjelp? Har klaget inn til NPE, men det tar jo sin tid det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Andreaswell skrev:

Har i flere år nå forsøkt å komme inn til behandling på DPS, men de avslår hver eneste henvisning. Har ikke flere timer hos privat psykolog igjen på forsikringen, og den private psykiateren min driver ikke med behandling som jeg har behov for (blant annet kognitiv terapi). Det hadde uansett blitt dyrt i lengden å gå til han hver uke. Bare det siste året har fastlegen og psykolog sendt 5 henvisninger, lokalt og i nabobyene. 

Jeg ble bedre av å gå til psykolog, men har ikke fler timer igjen der dessverre. Angsten blir værre, hovedsaklig agorafobi for ikke å snakke om flashbacks og diverse PTSD symptomer. Har i lang tid hatt en gradvis bedring, men merker at jeg har behov for mer hjelp raskt. Angsten er en ting, men svettingen som kommer av den har eskalert noe helt sinnsykt den siste måneden. Tar botox under armene mot svetting (gjort i et år eller to nå) men etter å ha gått gjennom byen er jeg svett fra topp til tå. Finnes det noen medikamenter mot dette? Svetter generelt mye under trening også, men det har nok ikke noe med angsten å gjøre.

Hva gjør man når man ikke får hjelp? Har klaget inn til NPE, men det tar jo sin tid det også. 

Har du søkt privatpraktiserende avtalespesialister? Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men i Oslo er systemet bygd opp slik at svært mange henvises enten til bydelsnivå eller avtalespesialistene.

En annen løsning er at du selv skriver et brev til DPS hvor du ber om fornyet vurdering av søknaden og hvor du fremmer dine egne synspunkter på hvorfor behandling er nødvendig og hensiktsmessig. Har du lest henvisningene fastlegen skriver forresten? Er du sikker på at de er godt utformet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, frosken skrev:

Har du søkt privatpraktiserende avtalespesialister? Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men i Oslo er systemet bygd opp slik at svært mange henvises enten til bydelsnivå eller avtalespesialistene.

En annen løsning er at du selv skriver et brev til DPS hvor du ber om fornyet vurdering av søknaden og hvor du fremmer dine egne synspunkter på hvorfor behandling er nødvendig og hensiktsmessig. Har du lest henvisningene fastlegen skriver forresten? Er du sikker på at de er godt utformet?

Ja, de har vært mer enn gode nok. Har også lest den fra psykologen, så ikke noe i veien med de. 

Er svært lange ventetider her med de som har avtale. Om det ikke er fare for liv snakker vi år.

Har ny time hos legen til torsdag, får be om en ny henvisning hvor jeg gjør som du skriver, legger ved et brev. Er helt håpløst å være i kategorien "for frisk for hjelp, for syk til å fungere optimalt" 

Valium hjelper meg før jeg skal ut med folk, men det er begrenset hvor lenge jeg kan gå på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
9 minutter siden, Andreaswell skrev:

Ja, de har vært mer enn gode nok. Har også lest den fra psykologen, så ikke noe i veien med de. 

Er svært lange ventetider her med de som har avtale. Om det ikke er fare for liv snakker vi år.

Har ny time hos legen til torsdag, får be om en ny henvisning hvor jeg gjør som du skriver, legger ved et brev. Er helt håpløst å være i kategorien "for frisk for hjelp, for syk til å fungere optimalt" 

Valium hjelper meg før jeg skal ut med folk, men det er begrenset hvor lenge jeg kan gå på det.

Jeg blir så frustrert av å lese sånt at folk får avslag, det burde være en selvfølge at alle som trenger det får hjelp! Men gjør som frosken skriver, legg ved et brev som du selv har skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klage på dette skal ikke til NPE, men til Helsetilsynet v/Fylkeslegen.

Anonymkode: fd0e5...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg blir så frustrert av å lese sånt at folk får avslag, det burde være en selvfølge at alle som trenger det får hjelp!

Siden det ikke er ubegrenset med ressurser er det dessverre sånn. 

Anonymkode: f7563...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klage på dette skal ikke til NPE, men til Helsetilsynet v/Fylkeslegen.

Anonymkode: fd0e5...6ac

Klar over det, og de har bedt meg klage videre til NPE pga manglende behandling/oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siden det ikke er ubegrenset med ressurser er det dessverre sånn. 

Anonymkode: f7563...2cd

Da må vel noen i kommunen kunne hjelpe? 

Og de må vel kunne ha kommunikasjon med psykiater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, Andreaswell skrev:

Har i flere år nå forsøkt å komme inn til behandling på DPS, men de avslår hver eneste henvisning. Har ikke flere timer hos privat psykolog igjen på forsikringen, og den private psykiateren min driver ikke med behandling som jeg har behov for (blant annet kognitiv terapi). Det hadde uansett blitt dyrt i lengden å gå til han hver uke. Bare det siste året har fastlegen og psykolog sendt 5 henvisninger, lokalt og i nabobyene. 

Jeg ble bedre av å gå til psykolog, men har ikke fler timer igjen der dessverre. Angsten blir værre, hovedsaklig agorafobi for ikke å snakke om flashbacks og diverse PTSD symptomer. Har i lang tid hatt en gradvis bedring, men merker at jeg har behov for mer hjelp raskt. Angsten er en ting, men svettingen som kommer av den har eskalert noe helt sinnsykt den siste måneden. Tar botox under armene mot svetting (gjort i et år eller to nå) men etter å ha gått gjennom byen er jeg svett fra topp til tå. Finnes det noen medikamenter mot dette? Svetter generelt mye under trening også, men det har nok ikke noe med angsten å gjøre.

Hva gjør man når man ikke får hjelp? Har klaget inn til NPE, men det tar jo sin tid det også. 

Mot agorafobi fungerer vel en solid dose ssri. Ellers tror jeg det er mest gruppeterapi på DPS.

Anonymkode: f7563...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Da må vel noen i kommunen kunne hjelpe? 

Og de må vel kunne ha kommunikasjon med psykiater?

Nei, det er bare de dårligte som får hjelp.

Anonymkode: f7563...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Andreaswell skrev:

Ja, de har vært mer enn gode nok. Har også lest den fra psykologen, så ikke noe i veien med de. 

Er svært lange ventetider her med de som har avtale. Om det ikke er fare for liv snakker vi år.

Har ny time hos legen til torsdag, får be om en ny henvisning hvor jeg gjør som du skriver, legger ved et brev. Er helt håpløst å være i kategorien "for frisk for hjelp, for syk til å fungere optimalt" 

Valium hjelper meg før jeg skal ut med folk, men det er begrenset hvor lenge jeg kan gå på det.

Hvis du nylig har fått avslag, så tror jeg det er bedre å be om fornyet vurdering enn å få ny henvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, frosken skrev:

Hvis du nylig har fått avslag, så tror jeg det er bedre å be om fornyet vurdering enn å få ny henvisning.

Er mer enn 4 uker siden, så da får jeg ikke klaget på den :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er bare de dårligte som får hjelp.

Anonymkode: f7563...2cd

Har inntrykk av at her jeg bor får alle hjelp, det burde jo være likt over hele landet. Det er flere i min familie som går til dps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Andreaswell skrev:

Ja, de har vært mer enn gode nok. Har også lest den fra psykologen, så ikke noe i veien med de. 

Er svært lange ventetider her med de som har avtale. Om det ikke er fare for liv snakker vi år.

Har ny time hos legen til torsdag, får be om en ny henvisning hvor jeg gjør som du skriver, legger ved et brev. Er helt håpløst å være i kategorien "for frisk for hjelp, for syk til å fungere optimalt" 

Valium hjelper meg før jeg skal ut med folk, men det er begrenset hvor lenge jeg kan gå på det.

Når det gjelder avtalespesialistene, så er det fortsatt en del av dem som ikke fører venteliste fordi de mener at ressursene utnyttes bedre uten. Det betyr at du kan oppnå mye ved å henvende deg direkte med visse mellomrom til noen du ønsker time hos, hvis de er blant de uten ventelister. Senest i forrige uke vet jeg om to personer i Oslo-området som umiddelbart fikk time på denne måten. Ikke fordi det var en akutt-situasjon, men fordi de hadde flaks mht tidspunktet de henvendte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mot agorafobi fungerer vel en solid dose ssri. Ellers tror jeg det er mest gruppeterapi på DPS.

Anonymkode: f7563...2cd

Jeg går på cipralex. Og tar Vival ved behov. Gruppeterapi hadde jeg ikke sagt nei til. Men jeg trenger også hjelp med PTSD symptomene som heller ikke blir bedre med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
1 minutt siden, frosken skrev:

Når det gjelder avtalespesialistene, så er det fortsatt en del av dem som ikke fører venteliste fordi de mener at ressursene utnyttes bedre uten. Det betyr at du kan oppnå mye ved å henvende deg direkte med visse mellomrom til noen du ønsker time hos, hvis de er blant de uten ventelister. Senest i forrige uke vet jeg om to personer i Oslo-området som umiddelbart fikk time på denne måten. Ikke fordi det var en akutt-situasjon, men fordi de hadde flaks mht tidspunktet de henvendte seg.

Jeg ringte rundt i vinter, alle jeg kontaktet førte ventelister. Men kan jo prøve igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Andreaswell skrev:

Jeg ringte rundt i vinter, alle jeg kontaktet førte ventelister. Men kan jo prøve igjen. 

Det er kanskje ulik praksis ulike steder i landet, men i Oslo-området kan det være mye å hente på å henvende seg direkte. Dette er selvfølgelig ganske slitsomt å holde på med, for du vil som regel få mange avslag før du evt. er heldig og finner en med ledig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
Akkurat nå, frosken skrev:

Det er kanskje ulik praksis ulike steder i landet, men i Oslo-området kan det være mye å hente på å henvende seg direkte. Dette er selvfølgelig ganske slitsomt å holde på med, for du vil som regel få mange avslag før du evt. er heldig og finner en med ledig tid.

Jeg bor bare en time unna Oslo, men merker at jeg ikke er veldig keen på å reise inn dit ukentlig. Har ikke noe problem med å ta en ringerunde, så kan jo prøve.

Skal på smerteklinikken i morgen på sykehuset, mulig jeg er heldig å kommer i kontakt med en psykolog eller noe der og kan "snike" meg inn den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Andreaswell skrev:

Jeg bor bare en time unna Oslo, men merker at jeg ikke er veldig keen på å reise inn dit ukentlig. Har ikke noe problem med å ta en ringerunde, så kan jo prøve.

Skal på smerteklinikken i morgen på sykehuset, mulig jeg er heldig å kommer i kontakt med en psykolog eller noe der og kan "snike" meg inn den veien.

Hva er avslagene du har fått begrunnet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
32 minutter siden, frosken skrev:

Hva er avslagene du har fått begrunnet med?

Kapasitet og at jeg ikke er syk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...