Gå til innhold

Avslag etter avslag på DPS


Andreaswell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mot agorafobi fungerer vel en solid dose ssri. Ellers tror jeg det er mest gruppeterapi på DPS.

Anonymkode: f7563...2cd

Ingen medisiner har god effekt på agorafobi. Kognitiv terapi og eksponering er det som skal til.

Anonymkode: fd0e5...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen medisiner har god effekt på agorafobi.

Hadde god effekt for meg.

Anonymkode: f7563...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg regner med at du har sjekket med kommunen? Vet ikke hva de har å tilby verken her eller der, men sønnen min ble bedt om å ta kontakt der da han ble avvist av DPS. Fastlegen vår var ikke overrasket. Han sa at DPS her knapt tar imot andre enn folk som er til fare for seg selv eller andre. Tragisk at det skal være sånn. Men siden sønnen min helst vil utredes og finne årsaken til angsten, så går han til privat psykiater så lenge (som jeg og stefaren hans betaler, ellers hadde han aldri hatt mulighet til det.) Så langt har han hatt bare én time, men han blir i hvert fall testet opp mot Asperger, så får vi se hvordan det går etter hvert. Ingen bombe om det er det som er grunnen, siden broren hans har barneautisme og jeg har en uoffisiell aspergerdiagnose.

Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til, men du kan jo prøve å kontakte kommunen hvis du ikke har gjort det. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Bergen har man noe som heter " senter for krisepsykologi". Der de bla er eksperter på PTSD. Er det noe lignende i Oslo?. 

Det er ikke nok å få time hos en terapaut ... Det er også viktig å komme til noen som er dyktig på området ...  

Jeg fikk feks fantastisk hjelp av et OCD team. Det var veldig stor forskjell på hvordan de som eksperter på et område møtte meg enn hvordan psykologen jeg hadde på DPSen behandlet meg. 

Det rare er at da jeg var veldig psyk og det blei mye og tett oppfølging var jeg ikke mottagelig for kognitiv terapi eller noe. Men da jeg ble bedre og moden for denne terapien og henvist tilbake til DPSen ble behandlingen avsluttet..... 

Anonymkode: a2ba1...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Andreaswell skrev:

Jeg ringte rundt i vinter, alle jeg kontaktet førte ventelister. Men kan jo prøve igjen. 

Trist situasjon. Det jeg har sett endel har god erfaring med er å skrive et personlig brev (evt epost for de som har firma hvor denne ligger på nett) til disse avtalespesialistene frosken nevner. Altså - vent med henvisning fra lege - kontakt dem personlig via brev/epost. Bruk 1 A4 side, skriv på pc, fortell hvorfor du trenger hjelp og få for all med at du ramler gjennom alle stoler i den situasjonen du er i nå. Deretter gir du dette 2 uker og så ringer du dem opp for å høre hvordan situasjonen er. Dersom du skulle få plass kan du heller få din lege til å sende henvisning til vedkommende i etterkant. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, XbellaX skrev:

Trist situasjon. Det jeg har sett endel har god erfaring med er å skrive et personlig brev (evt epost for de som har firma hvor denne ligger på nett) til disse avtalespesialistene frosken nevner. Altså - vent med henvisning fra lege - kontakt dem personlig via brev/epost. Bruk 1 A4 side, skriv på pc, fortell hvorfor du trenger hjelp og få for all med at du ramler gjennom alle stoler i den situasjonen du er i nå. Deretter gir du dette 2 uker og så ringer du dem opp for å høre hvordan situasjonen er. Dersom du skulle få plass kan du heller få din lege til å sende henvisning til vedkommende i etterkant. 

 

Dette har jeg også sett har fungert. Jeg har imidlertid en liten utdypning av det med å skrive ca 1 A4. Din egen søknad bør ikke være for lang og heller ikke "dramatisere" tilstanden. En del av avtalespesialistene er helt klare på at de ikke vil ha ansvar for mennesker med store og komplekse vansker,  - så til og med søknadsskrivingen kan ha et element av balansekunst i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Føler nesten det er sånn at man enten må ha hyppige selvmordstanker, eller psykotiske symptomer for å få hjelp

Anonymkode: 974a1...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler nesten det er sånn at man enten må ha hyppige selvmordstanker, eller psykotiske symptomer for å få hjelp

Anonymkode: 974a1...96c

Ja, det er det min private psykiater sier også.

Endret av Andreaswell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler nesten det er sånn at man enten må ha hyppige selvmordstanker, eller psykotiske symptomer for å få hjelp

Anonymkode: 974a1...96c

Det kan gjelde ved enkelte dps, men virker motsatt når det gjelder å få time hos privatpraktiserende avtalespesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, frosken skrev:

Det kan gjelde ved enkelte dps, men virker motsatt når det gjelder å få time hos privatpraktiserende avtalespesialist.

Motsatt? Hva mener du? Altså man får ikke time hos privatpraktisrende med avtale hvis man har slike problemer?

Anonymkode: 974a1...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Motsatt? Hva mener du? Altså man får ikke time hos privatpraktisrende med avtale hvis man har slike problemer?

Anonymkode: 974a1...96c

Ja, mange av de privatpraktiserende avtalespesialistene vil ikke ha pasienter som ikke er stabile eller som kan komme til å trenge hjelp utenfor de avtalte terapitimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Andreaswell skrev:

Jeg bor bare en time unna Oslo, men merker at jeg ikke er veldig keen på å reise inn dit ukentlig. Har ikke noe problem med å ta en ringerunde, så kan jo prøve.

Jeg har lyst til å utfordre deg på det med å reise et stykke for å få behandling. Jeg bor også ca en time unna Oslo og bruker inntil tre timer på å komme meg til og fra jobb - det er litt slitsomt, men så avgjort overkommelig. Det må da være mye bedre å bruke energi på den reisen enn å gå glipp av virksom behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fortvilet at server slik

ville bare si at i en helt annen type sak klaget jeg til fylkeslegen

brevet var bare sendt videre til fylkesmannen og der skisserte man en tung prosedyre som iallefall jeg hadde måttet hatt hjelp av en advokat for å skrive nødvendige brev for man må kjenne hvilke paragrafer som er brutt tror jeg og det er sterke formkrav Det tas få hensyn til at alle er ikke like oppe på både teknologisk hjemmekontor med utskrifter og oppdatert jus

henvente oss til NPE og fylte ut skjema Eget skjema for private behandlere 

vi håper på svar

det er aldri lett og klage men jeg har inntrykk at svært mange gjør et forsøk så det er lange køer( det er jo behandlerne som representanter for systemet man klager på virker som mange tar alt helt personlig) virket som ordningen var veldig ny

Det virker som all risiko ved behandling ligger på pasienten 

så pasienten må gjennomskue alle eventyrfortellingene selv til personer på sykehus

de har sørget for at alt blir påstand mot påstand dersom man overlever da

 

Anonymkode: c17fe...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andreaswell
1 time siden, frosken skrev:

Jeg har lyst til å utfordre deg på det med å reise et stykke for å få behandling. Jeg bor også ca en time unna Oslo og bruker inntil tre timer på å komme meg til og fra jobb - det er litt slitsomt, men så avgjort overkommelig. Det må da være mye bedre å bruke energi på den reisen enn å gå glipp av virksom behandling.

Har ikke noe problem med å reise, har jobbet i Oslo tidligere og skal muligens studere der til høsten. Problemet er at det vil bli svært kostbart. Men om jeg ikke får til noe her så er det absolutt et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortvilet at server slik

ville bare si at i en helt annen type sak klaget jeg til fylkeslegen

brevet var bare sendt videre til fylkesmannen og der skisserte man en tung prosedyre som iallefall jeg hadde måttet hatt hjelp av en advokat for å skrive nødvendige brev for man må kjenne hvilke paragrafer som er brutt tror jeg og det er sterke formkrav Det tas få hensyn til at alle er ikke like oppe på både teknologisk hjemmekontor med utskrifter og oppdatert jus

henvente oss til NPE og fylte ut skjema Eget skjema for private behandlere 

vi håper på svar

det er aldri lett og klage men jeg har inntrykk at svært mange gjør et forsøk så det er lange køer( det er jo behandlerne som representanter for systemet man klager på virker som mange tar alt helt personlig) virket som ordningen var veldig ny

Det virker som all risiko ved behandling ligger på pasienten 

så pasienten må gjennomskue alle eventyrfortellingene selv til personer på sykehus

de har sørget for at alt blir påstand mot påstand dersom man overlever da

 

Anonymkode: c17fe...d6e

Jeg har en meget god advokat i en annen sak mot mitt nærmeste sykehus. Hvis jeg får et ja på denne klagen også så tar hun gjerne på seg et oppdrag til for meg. Hun får tross alt prosenter av erstatningen. Bruker hun også mot forsikringsselskapet. 

Men ja, hadde aldri tatt meg råd til 3000kr timen for advokaten om ikke dette ble dekket gjennom NPE. Og det er alt for mye til å klare det alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Andreaswell skrev:

Ja, de har vært mer enn gode nok. Har også lest den fra psykologen, så ikke noe i veien med de. 

Er svært lange ventetider her med de som har avtale. Om det ikke er fare for liv snakker vi år.

Har ny time hos legen til torsdag, får be om en ny henvisning hvor jeg gjør som du skriver, legger ved et brev. Er helt håpløst å være i kategorien "for frisk for hjelp, for syk til å fungere optimalt

Valium hjelper meg før jeg skal ut med folk, men det er begrenset hvor lenge jeg kan gå på det.

Det helt håpløst ja! Hvor går grensen også, det lurer jeg på! Det skulle virkelig ikke vært så vanskelig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Andreaswell skrev:

Ja, de har vært mer enn gode nok. Har også lest den fra psykologen, så ikke noe i veien med de. 

Er svært lange ventetider her med de som har avtale. Om det ikke er fare for liv snakker vi år.

Har ny time hos legen til torsdag, får be om en ny henvisning hvor jeg gjør som du skriver, legger ved et brev. Er helt håpløst å være i kategorien "for frisk for hjelp, for syk til å fungere optimalt" 

Tor ikke man kan forvente å få hjelp til å fungere optimalt. Fungerer man 80% bør man være rimelig godt fornøyd.

Anonymkode: c2bc0...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2017 den 20.50, Andreaswell skrev:

Har i flere år nå forsøkt å komme inn til behandling på DPS, men de avslår hver eneste henvisning. Har ikke flere timer hos privat psykolog igjen på forsikringen, og den private psykiateren min driver ikke med behandling som jeg har behov for (blant annet kognitiv terapi). Det hadde uansett blitt dyrt i lengden å gå til han hver uke. Bare det siste året har fastlegen og psykolog sendt 5 henvisninger, lokalt og i nabobyene. 

Jeg ble bedre av å gå til psykolog, men har ikke fler timer igjen der dessverre. Angsten blir værre, hovedsaklig agorafobi for ikke å snakke om flashbacks og diverse PTSD symptomer. Har i lang tid hatt en gradvis bedring, men merker at jeg har behov for mer hjelp raskt. Angsten er en ting, men svettingen som kommer av den har eskalert noe helt sinnsykt den siste måneden. Tar botox under armene mot svetting (gjort i et år eller to nå) men etter å ha gått gjennom byen er jeg svett fra topp til tå. Finnes det noen medikamenter mot dette? Svetter generelt mye under trening også, men det har nok ikke noe med angsten å gjøre.

Hva gjør man når man ikke får hjelp? Har klaget inn til NPE, men det tar jo sin tid det også. 

Helt inntil nå nylig så våknet jeg nesten hver natt, dyvåt av svette. Har slitt med laken skrekk i mange år. Har bla slitt med PTSD i mange år. Begynte i vinter med Efexor 150 mg i tillegg til andre medisiner og har etter det ikke svettet en natt og sover roligere når jeg sover. Angsten på dagtid er også betydelig bedre. 

Da jeg begynte med Efexor så fikk jeg beskjed om at den ikke hjalp alle, men for noen så var det en god medisin. En må bare prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Andreaswell skrev:

Jeg har en meget god advokat i en annen sak mot mitt nærmeste sykehus. Hvis jeg får et ja på denne klagen også så tar hun gjerne på seg et oppdrag til for meg. Hun får tross alt prosenter av erstatningen. Bruker hun også mot forsikringsselskapet. 

Men ja, hadde aldri tatt meg råd til 3000kr timen for advokaten om ikke dette ble dekket gjennom NPE. Og det er alt for mye til å klare det alene.

På siden av trådens tema, men jeg ble nysgjerrig på det du sier om at advokaten skal ha prosenter av erstatningen. Jeg trodde dette ikke var i samsvar med etiske retningslinjer for advokater i Norge, men dette er kanskje endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreaswell
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tor ikke man kan forvente å få hjelp til å fungere optimalt. Fungerer man 80% bør man være rimelig godt fornøyd.

Anonymkode: c2bc0...db8

Jeg kan fungere optimalt så lenge jeg får riktig behandling. Det har jeg erfart tidligere når jeg fikk behandling hos psykolog gjennom helseforsikringen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...