Gå til innhold

Avslag etter avslag på DPS


Andreaswell

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, gråstein skrev:

Mange som ikke får hjelp,  de mest mest ressurser  grafser til seg mest.

Hmm... Tror ikke dette har med ressurser hos de psyke å gjøre men ressurser i systemet..

De som enda har mulighet til å få relativt rask bedring og mulighet til å komme tilbake i jobb er vel en gruppe som ikke må vente for lenge heller ?. Ofte blir de sykere og blir værende i systemet pga venting. 

jeg blir oppriktig lei meg av måten du utrykker deg på ... 

Det finnes mange med lettere psykiske lidelser som ikke får hjelp fordi DPSen har fullt opp med tyngre psykiatriske pasienter. Lette psykiske lidelser kan ha like stort lidelsestrykk som ved andre psykiske lidelser. 

Hvis noen er fysisk syk så bli de ikke hjemme og har det vondt og tenker:" uff jeg vil ikke bry legen og oppta plass for andre som er sykere"?

Anonymkode: a2ba1...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
52 minutter siden, gråstein skrev:

Mange som ikke får hjelp,  de mest mest ressurser  grafser til seg mest.

Hva mener du her? At jeg grafser til meg?

Anonymkode: f2ffd...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... Tror ikke dette har med ressurser hos de psyke å gjøre men ressurser i systemet..

De som enda har mulighet til å få relativt rask bedring og mulighet til å komme tilbake i jobb er vel en gruppe som ikke må vente for lenge heller ?. Ofte blir de sykere og blir værende i systemet pga venting. 

jeg blir oppriktig lei meg av måten du utrykker deg på ... 

Det finnes mange med lettere psykiske lidelser som ikke får hjelp fordi DPSen har fullt opp med tyngre psykiatriske pasienter. Lette psykiske lidelser kan ha like stort lidelsestrykk som ved andre psykiske lidelser. 

Hvis noen er fysisk syk så bli de ikke hjemme og har det vondt og tenker:" uff jeg vil ikke bry legen og oppta plass for andre som er sykere"?

Anonymkode: a2ba1...c1f

Her er du inne på noe svært vesentlig! 

Anonymkode: f2ffd...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hva med de som er frem og tilbake i psykiatrien i titalls år? Burde ikke de gi plassen til andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... Tror ikke dette har med ressurser hos de psyke å gjøre

Det er nok det over hele linja, som ellers i samfunnet.

"De pasientene som ikke gir seg, de får"

http://www.aftenposten.no/norge/De-pasientene-som-ikke-gir-seg_-de-far-218750b.html

Hver dag foretar legene på Norges største kreftklinikk tøffe prioriteringer. Ofte er de alene om valgene. Mangel på tydeligere retningslinjer gjør at de mest ressurssterke vinner frem, forteller de.

"NÅR ULIKHET BETYR LIV OG DØD"

https://tankesmienagenda.no/innlegg/nar-ulikhet-betyr-liv-og-dod/

Jeg skrev nylig en kronikk i Dagsavisen om ny forskning som viser at lungekreftpasienter med høy utdanning og inntekt har mye større sjanse for å bli operert enn pasienter som er dårligere stilt. Dette kan være fordi de oppsøker lege tidligere, at de er flinkere til å «stå på krava» eller at de blir møtt på en annen måte av helsevesenet enn mindre ressurssterke pasienter.

– Ressurssterke får bedre helsetilbud

https://www.nsf.no/vis-nyhet/656691/--Ressurssterke-faar-bedre-helsetilbud

En fersk undersøkelse utført for Norsk Sykepleierforbund viser at seks av ti spurte tror at ressurssterke i Norge får et bedre helsetilbud enn ressurssvake. 

Et helsevesen for den ressurssterke?

https://www.op.no/leserbrev/et-helsevesen-for-den-ressurssterke/o/1-85-2908114

For å nå fram i det norske helsevesen skal en være både frisk og ressurssterk

https://www.kreftregisteret.no/Generelt/Nyheter/sosiale-forskjeller-for-lungekreftoperasjon/

RESSURSSTERKE LUNGEKREFTPASIENTER OPERERES OFTERE

Lungekreftpasienter som er høyt utdannet og har god inntekt har større sjanse for å bli operert enn de som har lavere inntekt og utdanning, viser en fersk studie fra Kreftregisteret.

"- Naivt å hevde at pasienter blir behandlet likt"

http://adressa.alda.no/bestillpluss?1&artRefId=11456798&aviskode=ADR&targetUrl=http%3A%2F%2Fwww.adressa.no%2F%3Fservice%3DpaywallRedirect%26articleUrl%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.adressa.no%2Fpluss%2Fnyheter%2Farticle11456798.ece

 

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du her? At jeg grafser til meg?

Anonymkode: f2ffd...593

Jeg snakker ikke om noen spesielt, kun generelt om hvordan systemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 minutter siden, gråstein skrev:

Jeg snakker ikke om noen spesielt, kun generelt om hvordan systemet er.

Fremdeles tenker jeg at dette er systemet sin feil. Å si at syke mennesker " grafser" til seg er en litt dum måte å si det på. Ofte er det livredde mennesker som ser døden i " vitøyet" og pårørende som vil kjempe for sine. Da må systemet ha gode og rettferdige rutiner ... 

Tror også at det er viktig å ha en fastlege som står litt på for pasientene sine.. Min far fikk oppdaget kreft tidlig fordi fastlegen var så nøye og tok alle på alvor. Min fastlege kjempet for at jeg skulle på psykiater . Ringte rundt og stod på.. Personlig hadde jeg ingeting å bidra med... 

Tror nok de med penger kan få raskere hjelp via det private og det er jeg skeptisk til..Dette å kunne kjøpe seg til tjenester  er en ny trend.. Viktig å være oppmerksom på. 

 

Anonymkode: a2ba1...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/3/2017 at 2:07 PM, AnonymBruker said:

Det finnes mange med lettere psykiske lidelser som ikke får hjelp fordi DPSen har fullt opp med tyngre psykiatriske pasienter. Lette psykiske lidelser kan ha like stort lidelsestrykk som ved andre psykiske lidelser.

Det er nok slik at de med tunge lidelser får mest hjelp. Det er fordi at man ønsker å gi best mulig hjelp til de som er psykotiske og har minimal fungering, eller står i fare for å begå selvmord. Å si at lidelsestrykket her ikke er noe større enn ved lette lidelser, blir bare tull. Merk at dette ikke handler om meg (spesielt siden jeg visstnok havner i kategorien "medium" ifølge DPS ( :lol: )), det er bare at jeg har sett endel av hva noen av de pasientene som får mye hjelp sliter med. Det kan være en som ikke vil drikke noe som tilbys av frykt for at det er forgiftet - tror du lidelsestrykket er som ved lettere fobier her? Mener du at vedkommende skal prioriteres lavere fordi sjansene for jobb er lavere? Skal vedkommende bare surre rundt, ruse seg og forfalle til han må på pleiehjem? For det er det som skjer, hvis ikke vedkommende begår selvmord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sa at KAN ha LIKE stort lidelsestrykk. Og selvfølgelig mener jeg ikke at den gruppen du nå viser til ikke har et stort lidelsestrykk ... Og jeg mener absolutt ikke at de med tyngre psykiske lidelser ikke skal få hjelp ... Så da er det avklart ? 

Anonymkode: a2ba1...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg sa at KAN ha LIKE stort lidelsestrykk. Og selvfølgelig mener jeg ikke at den gruppen du nå viser til ikke har et stort lidelsestrykk ... Og jeg mener absolutt ikke at de med tyngre psykiske lidelser ikke skal få hjelp ... Så da er det avklart ? 

Anonymkode: a2ba1...c1f

Da skjønner jeg ikke hva du mener. Eller du mener kanskje at det må bli flere DPS, flere psykologer, flere psykiatere, og brukes mer penger på helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...