Gå til innhold

Hvor gammel var du da du mistet mensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor gammel var du da du mistet mensen for godt? Noen som vil dele erfaringer? Vet gjennomsnittet er 51 år. Men nå hører jeg om flere og flere som har mistet den når dem er 48 år. Jeg er 44 år å mister nesten motet over å måtte vente så mange år på å bli kvitt mensen. Er man skikkelig uheldig så har du mensen til du er 59 år. Den dagen mensen er borte for godt. er det jeg begynner å leve det virkelige livet. Er så lei av mens kramper, mensenblod, spotting, irriterende humør. Går på p-piller uten pause, men det kommer både spotting, kramper, blod fordi. Blir så stresset og mentalt sliten på jobb av å gå med krampesmerter. Ikke ha noe valg å ta pause når man ønsker det selv. Er man hjemme så kan man legge seg ned når det er på det verst. Vært til gynekolog. Ingenting galt å finne. Eneste feilen er at jeg er i 40 årene. Den verste tiden for en kvinne og mensen.

Kom på jobb i går, der var det kake for ei som fylte 50 år. Kjente jeg ble sjalu for at hun var blitt 50 år å slapp mensen. Hun mistet den som 48 åring. Måtte takke nei til et kakestykke, da jeg var kvalm av krampesmerter. Gikk på do og forventet meg den blod dammen. Men nei så vidt på en tampong. Så mye smerter og lite blod.. Ikke utredet for endometriose, men har alle symtomer på det. Spesielt om jeg ikke går på prevensjon. Da kjenner jeg enorme smerter i underlivet både i eggløsningen, før og i mensen. Uten prevensjon har jeg mensen opp til 10 dager med enorme blødninger. Det var så store mengder at når jeg kjente det kom rennende, så var jeg bekymret om det holdt med bindet jeg brukte. Spesielt om natta var det ille. Håper jeg er like heldig og mister mensen om 4 år som de andre på jobben.

Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: f7fa5...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56. Men avstanden mellom de tre siste gangene var så lang at jeg begynte å håpe på at det var slutt. 

Forskerne har funnet ut at de som starter tidlig, slutter sent. Det er veldig urettferdig, men stemte bra for meg :wacko: Men det finnes selvfølgelig unntak på individnivå. Og mht plager før / under mens (og svangerskap), har jeg har sluppet veldig billig.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 52 år og har litt mensblødninger noen ganger i året... Så den sluttet nok snart....

Du må da ikke misunne oss " gamle". Jeg hadde også mye plager med menstruasjon og PMS. Men det å nærme seg 50 og oppleve overgangsalderen var MYE verre.... ( dette er jo individuelt)

Jeg tror du heller skal ta dette opp med en gynekolog nå og få hjelp med dine plager..... 

 

Anonymkode: 7a09d...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, laban skrev:

Forskerne har funnet ut at de som starter tidlig, slutter sent. Det er veldig urettferdig, men stemte bra for meg :wacko: 

Jeg trodde det var enighet blant fagfolk om at det ikke eksisterer noen påviselig sammenheng i tidspunkt for første og siste menstruasjon? Det har riktignok hersket mange myter i den sammenheng, men jeg har aldri hørt om at noen av dem har blitt ansett som en etablert sannhet i fagkretser. Nyere forskning hevder for øvrig at det finnes en sammenheng i motsatt retning(https://academic.oup.com/humrep/article-abstract/32/3/679/2937790/Early-menarche-nulliparity-and-the-risk-for?redirectedFrom=fulltext), uten at jeg personlig er overbevist. Det eneste som helt klart er en god indikasjon på din egen alder for menopause, er hvor gammel din mor var da ved siste mens(det betyr selvsagt ikke at dette stemmer i alle tilfeller).

Til spørsmålet: Jeg var 37, og fikk første menstruasjon forholdsvis tidlig. Min mor(og flere øvrige kvinnelige slektninger)kom også tidlig i overgangsalderen, så sammenhengen mellom mor og datters alder for menopause stemte i mitt tilfelle. Om du undrer deg over når du vil oppleve din siste menstruasjon, kan det være en idè å spørre din mor om hvor gammel hun var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Stjernesol skrev:

Jeg trodde det var enighet blant fagfolk om at det ikke eksisterer noen påviselig sammenheng i tidspunkt for første og siste menstruasjon? Det har riktignok hersket mange myter i den sammenheng, men jeg har aldri hørt om at noen av dem har blitt ansett som en etablert sannhet i fagkretser. 

Det kan godt hende de ikke er enige, jeg har sikkert festet meg ved en studie som viste den sammenhengen jeg selv har erfart. Uansett er både tidspunkt for start og stopp litt arvelig, det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er også 44 år og opplever at jeg må gå på prevensjon for å holde store blødninger under kontroll. Har ikke barn, fikk mensen første gang da jeg nærmet meg 14 år. Har lurt på mange ganger om det er stor forskjell på oss som ikke har barn, å dem som har vært igjennom svangerskap. Kommer overgangsalderen før til de som har barn? Jeg har lagt en plan med å regne ned til 50 år. Å lurer meg selv til å tro at om 6 år er jeg en fri kvinne uten mensen!! Tror jeg noe annet så blir jeg "gal".

Anonymkode: ae7e7...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fylte 40 så fikk jeg høre skrekk historier om kvinner som har mensen i 40 årene. Blir det verre å verre for hvert år som går mot overgangsalderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, sweetheart skrev:

Blir det verre og verre for hvert år som går mot overgangsalderen?

For meg forandret det seg ikke i 40-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, sweetheart skrev:

Da jeg fylte 40 så fikk jeg høre skrekk historier om kvinner som har mensen i 40 årene. Blir det verre å verre for hvert år som går mot overgangsalderen?

Jeg synes ikke det, men de siste årene før jeg sluttet å menstruere opplevde jeg som veldig kaotiske. Korte, hyppige blødninger, mellomblødninger, mens som ikke kom og allikevel kjentes det ut som om de skulle komme i mange dager og noen runder med voldsomme og lange blødninger. Alt syntes å være helt ute av kontroll 😀

Anonymkode: 24822...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 48, og har fortsatt menstruasjon.  

Pga. migrene fikk jeg satt inn hormonspiral i fjor. Det har fjernet smertene og minsket blødningsmengden en god del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel var du da du mistet mensen for godt? Noen som vil dele erfaringer? Vet gjennomsnittet er 51 år. Men nå hører jeg om flere og flere som har mistet den når dem er 48 år. Jeg er 44 år å mister nesten motet over å måtte vente så mange år på å bli kvitt mensen. Er man skikkelig uheldig så har du mensen til du er 59 år. Den dagen mensen er borte for godt. er det jeg begynner å leve det virkelige livet. Er så lei av mens kramper, mensenblod, spotting, irriterende humør. Går på p-piller uten pause, men det kommer både spotting, kramper, blod fordi. Blir så stresset og mentalt sliten på jobb av å gå med krampesmerter. Ikke ha noe valg å ta pause når man ønsker det selv. Er man hjemme så kan man legge seg ned når det er på det verst. Vært til gynekolog. Ingenting galt å finne. Eneste feilen er at jeg er i 40 årene. Den verste tiden for en kvinne og mensen.

Kom på jobb i går, der var det kake for ei som fylte 50 år. Kjente jeg ble sjalu for at hun var blitt 50 år å slapp mensen. Hun mistet den som 48 åring. Måtte takke nei til et kakestykke, da jeg var kvalm av krampesmerter. Gikk på do og forventet meg den blod dammen. Men nei så vidt på en tampong. Så mye smerter og lite blod.. Ikke utredet for endometriose, men har alle symtomer på det. Spesielt om jeg ikke går på prevensjon. Da kjenner jeg enorme smerter i underlivet både i eggløsningen, før og i mensen. Uten prevensjon har jeg mensen opp til 10 dager med enorme blødninger. Det var så store mengder at når jeg kjente det kom rennende, så var jeg bekymret om det holdt med bindet jeg brukte. Spesielt om natta var det ille. Håper jeg er like heldig og mister mensen om 4 år som de andre på jobben.

Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: f7fa5...f49

Jeg kjenner meg godt igjen i dette.

Selv begynte mensen min å forandre seg ved ca 45 år og hadde min siste blødning tidlig i året jeg ble 50. Jeg fikk dessuten mensen tidlig.

Det var en sann glede den dagen mensen var borte.

Anonymkode: 8d439...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Den eneste som du kan få noe ut av å stille det spørsmål til, er til din mor eller evt eldre søster. Som du selv er inne på er variasjonen mht menopause (siste menstruasjon) sterkt variert. Gjennomsnittet er 51-52 år.

Men har du forsøkt alle muligheter? Hva med hormonspiral som både kan redusere blødninger (25 % mister menstruasjonen etter 1 års bruk) og ta bort menstruasjonssmerter? En p-sprøyte vil også stoppe menstruasjonen hos de fleste. Er du helt desperat, kan du evt snakke med en gynekolog om å forsøke behandling som setter deg i en kunstig overgangsalder. Det er sprøyter som settes hver måned, evt hver 3.måned og som stopper menstruasjoner og hormonproduksjonen, akkurat som i overgangsalderen. Jeg tenker på Porcren og Zoladex. Dessverre er det kostbar medisin, ca 1300 kr per måned, men det kan søkes om tilskudd hvis det er effektivt for deg. Alle de nevnte legemidler brukes også ved endometriose.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir straks 49 år og menstruerer fortsatt regelmessig, dog med bittelitt kortere sykluser (26-27 dager) og mer sparsomme blødninger enn tidligere så det ser ut til å gå mot slutten, men kan nok vare i noen år ennå. Ingen form for hormonprevensjon så her går naturen sin gang på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her: Takk for mange historier. Godt å høre man ikke er alene med dette. Spiral er jeg så motstander av, at det er ikke aktuelt å prøve en gang. Hørt så mange historier om både smerter og problemer av å sette inn og bruk av spiral. Har ei yngre søster som hadde krampesmerter av spiral i 10 mnd. Da skrek hun seg til å få den fjernet hos gynekolog. Gynekologen ville egentlig hun skulle fortette litt til, men det maktet hun ikke. Det var som ei pumpe som pumpet ut smerter når det passet hver eneste uke i 10 uker. Hun fikk selvmordstanker av å gå å takle de smertene som pumpet ut. Hadde ei venninne som besvimte av spiral. Tok den ut etter knappe 2 mnd. Fungerte ikke i hverdagen. Fikk migrene av spiralen. Jeg foretrekker heller p-piller der jeg kan kontrollere selv om jeg må ha 3 dagers mens pause. Det går ikke med spiral, p-sprøyter og andre prevensjons midler. Jeg bruker 2 timer til å kjøre til gynekolog, så sprøyte hver mnd for å komme i en kunstig "overgangsalder" Kan jeg ikke ta meg råd til. Det går utover både min jobb og hva jeg har råd til. Sånn er det å være singel og alle kostnader går på en person.Syns det er dyrt nok å måtte betale 266,- for en pakke p-piller. Takk for supre tips Mette, men må nok bare fortsette å hate mensen livet til det stopper opp en vakker dag. Om man klarer å holde ut...  Interessant spørsmål hun som lurte på om det er forskjell på kvinner som er barnløse og de som har vært igjennom svangerskap. Er det forskjell på hvem som slutter å menstruere der? Er det forsket noe på det? Vært interessant å lest.

Anonymkode: f7fa5...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ikke enkelt!

Hvilken p-pille er det du bruker? Det finnes p-piller som ikke koster mer enn 88 kr for 3 pakker, og som gir lavest risiko for blodpropp.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber som helsesekretær på legekontor. Forstår deg veldig godt. Har vært med på mange spiral innsettinger. Har til gode å være med på en der pasienten ikke har fått smerter under og etterpå. Har trøstet mange oppover årene. Mange som blir sendt til gynekolog for tråden er forsvunnet. Kommer aldri selv til å plage meg med spiral. Håper du finner en god løsning for deg selv. Lykke til.

Anonymkode: 76cda...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ikke enkelt!

Hvilken p-pille er det du bruker? Det finnes p-piller som ikke koster mer enn 88 kr for 3 pakker, og som gir lavest risiko for blodpropp.

Hilsen Mette

TS: Bruker Yasmin.  Hva heter p-pillene som koster 88,- Kr? Ikke cerazette?? De blør jeg konstant av.

Anonymkode: f7fa5...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg er snart 51 og har den fortsatt hver måned, men den har blitt ganske uregelmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Den billigere heter Microgynon og den har lavere blodpropp-risiko enn Yasmin.

Du er klar over at du ikke vet når du kommer i overgansalder når du bruker p-pille? Dine menstruasjoner vil fortsette så lenge du bruker p-pille.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...