Gå til innhold

Hvor gammel var du da du mistet mensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

TS: Nei det visste jeg ikke. Må jeg slutte på p-pillen for å plages med sterke menstruasjoner opp til 10 dager. 13 ganger i året for å se om når jeg kommer i overgangsalderen?? Syns ikke det høres ut som kommer til å lette livet mitt. Fortsetter til jeg skal til gynekolog som 47 år å se hva hun sier da om prevensjon og situasjonen min. Takk for at du svarte på mine spørsmål Gynekolog Mette.

Anonymkode: f7fa5...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Når du er omkring 50 år, kan du holde pause i en måned og på slutten av måneden uten p-pille ta en blodprøve, det kan gi noe informasjon.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS: Er det obligatorisk å ta blodprøve? Har sprøyteskrekk. Valg å ikke få barn for å slippe det styret med blodprøver. Dessverre!!

Anonymkode: 76cda...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan også bare vente og se om du får menstruasjon. Hilsen Mette

PS nå er tråden så lang at jeg ikke kan følge opp lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS: Helt greit. Har fått svar på alt jeg har grublet på. Får heller gå for alternativet å vente å se om mensen kommer ved 50 års alderen. Du er super dame som alltid er der å svarer på alle spørsmål. Når leger ikke har tid å svare for "timen plutselig er over" eller det er forsinkelse så man stresser seg igjennom de stakkars 15-20 min. Da er det godt å vite at man har deg, som alltid tar seg tid til å svare.

Ps! Ha en super dag :wub:

Anonymkode: f7fa5...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva er de første tegnene på at man begynner å komme i overgangsalderen? Da tenker jeg på FØR eventuelle svettetokter,korte men intens følelse av varme etc, disse tydelige tegnene som alle vet om. Hvor lang tid tar det ca fra man så smått begynner å få litt uregelmessige blødninger til mensen stopper helt og man har kommet i overgangsalderen? Jeg har fortsatt menstruasjon hver mnd til samme tid ( den kan være noen dager forsinket hvis jeg er veldig stresset) , men jeg er i alderen for overgangsalder.

Anonymkode: 08dd6...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎10‎.‎06‎.‎2017 den 17.38, AnonymBruker skrev:

Hva er de første tegnene på at man begynner å komme i overgangsalderen? Da tenker jeg på FØR eventuelle svettetokter,korte men intens følelse av varme etc, disse tydelige tegnene som alle vet om. Hvor lang tid tar det ca fra man så smått begynner å få litt uregelmessige blødninger til mensen stopper helt og man har kommet i overgangsalderen? Jeg har fortsatt menstruasjon hver mnd til samme tid ( den kan være noen dager forsinket hvis jeg er veldig stresset) , men jeg er i alderen for overgangsalder.

Anonymkode: 08dd6...ad9

Hei! TS her. Jeg tror du må lage ny tråd med det spørsmålet der for at overlegen svarer deg.Hun har avsluttet svar på denne tråden:P

Anonymkode: ae7e7...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Jeg drar meg mot 51 og har de siste ca 3 årene vært helt regelmessig i 10-11 måneder av året. Men 1 eller 2 ganger i året har det vært 1-2 uker lenger eller kortere (!) syklus.

På ‎30‎.‎05‎.‎2017 den 20.36, sweetheart skrev:

Da jeg fylte 40 så fikk jeg høre skrekk historier om kvinner som har mensen i 40 årene. Blir det verre å verre for hvert år som går mot overgangsalderen?

For meg ble det annerledes, men ikke verre. Syklus sank fra 27-29 dager til 24-27 dager.

På ‎31‎.‎05‎.‎2017 den 0.39, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Den eneste som du kan få noe ut av å stille det spørsmål til, er til din mor eller evt eldre søster. Som du selv er inne på er variasjonen mht menopause (siste menstruasjon) sterkt variert. Gjennomsnittet er 51-52 år.

Jeg vet gynekologen ikke svarer lenger, men vil understreke at selv om det naturlig nok er en arvelighet også i dette, så har man jo også gener fra farssida! ;) Min mor sa da hun var 47 at hun hadde sluttet å menstruere "flere år tidligere", uten at jeg vet mer nøyaktig når, men det er grunn til å anta at hun var under 45 iallfall.

Jeg er ikke oppdatert om storesøstrene mine, men vet at minst en av dem var i full fres med regelmessig menstruasjon da hun rundet 50. Så verken hun eller jeg var/er slik som mor. På farssida har vi derimot flere "gamle mødre" (siste halvdel av førtiårene), og de ble gravide uten bistand av noe slag, utover ektemannens bidrag. Jeg antar derfor at vi 'skyss' på den sida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her: Synes oppriktig synd i de kvinnene som har regelmessig mensen ennå fra 50 år og oppover til 60 år. Hva har vi egentlig gjort for fortjent et "evig liv" med mensen? Det er nesten så det skal stå på min gravstein som minneord: Endelig kvitt mensen!! Det er slik jeg føler det til tider med mensen. De på farsiden er dødt ut. og min mor snakker ikke om mensen. Det er et lukket kapitel. Mulig for at hygiene aldri har vært hennes beste side. Og fått en del pes i livet for det fra familie, venner og ukjente.

Anonymkode: ae7e7...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: Synes oppriktig synd i de kvinnene som har regelmessig mensen ennå fra 50 år og oppover til 60 år. Hva har vi egentlig gjort for fortjent et "evig liv" med mensen? Det er nesten så det skal stå på min gravstein som minneord: Endelig kvitt mensen!!

Anonymkode: ae7e7...ba1

Jeg deler ikke dine skrekktanker om mensen. Det er jo litt herk når det står på, og kanskje/forhåpentligvis vil jeg tenke "godt å være kvitt den" når det er et faktum. Men foreløpig gruer jeg meg til det tar slutt. Ikke fordi selve mensen er noe stas i seg selv, men jeg frykter det ukjente mht hormonendringer etc. Blir jeg fortere gammel? (Tørt hår? Tørrere/tynnere hud? Etc) Blir jeg irritabel? Trist? Hvordan blir sexlivet? Osv osv. Når jeg tenker på dette, hvilket jeg prøver å ikke gjøre for mye, så føles det som "it's the end of the world as we (I) know it..." for å si det med R.E.M. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: Synes oppriktig synd i de kvinnene som har regelmessig mensen ennå fra 50 år og oppover til 60 år. Hva har vi egentlig gjort for fortjent et "evig liv" med mensen? Det er nesten så det skal stå på min gravstein som minneord: Endelig kvitt mensen!! Det er slik jeg føler det til tider med mensen. De på farsiden er dødt ut. og min mor snakker ikke om mensen. Det er et lukket kapitel. Mulig for at hygiene aldri har vært hennes beste side. Og fått en del pes i livet for det fra familie, venner og ukjente.

Anonymkode: ae7e7...ba1

Slik føler ikke jeg det. Jeg synes ikke det er gøy med pms, men jeg liker veldig godt perioden mellom to menstruasjoner. Lysten som kommer :)

Jeg vet ikke hvordan det blir når menstruasjonen blir borte. Gleder meg ikke til å bli gammel , inntørka og miste lysten. Håper det er lenge til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...